SPRELL: Barn hopper ikke rett opp og ned, og jo mer sprell de gjør, jo mer muskler og ledd tar de i bruk, forteller Anita Galterudhøgda, spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi. SPRELL: Barn hopper ikke rett opp og ned, og jo mer sprell de gjør, jo mer muskler og ledd tar de i bruk, forteller Anita Galterudhøgda, spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi. Foto: Illustrasjonsfoto: Vladimir Vitek/NTB Scanpix

Dette er de positive effektene ved at barna hopper på trampoline

Fysioterapeut: Problemet er når det ikke er fysisk aktivitet. Trampoline er en motpol.

Sommeren er høysesong for trampolineskader.Uforsiktig lek kan føre til brudd og forstuinger. Men finnes det også fordeler med å la barna bruke den populære hageleken?

Anita Galterudhøgda er ikke i tvil om at lek på trampoline gir fysiske fordeler. Hun er spesialist i barne— og ungdomsfysioterapi, og har jobbet med barn og unge i over 20 år.

Trener ankel, kne, hofte og rygg

— Trampoline gir sansemotoriske stimuleringseffekter, og økt kroppskontroll. Ser man på barn som hopper på trampoline tar de ikke mange pauser, og det gjør at de også får utholdenhet og styrke, sier hun.

Når man hopper er hele strekkapparatet i bruk, og man trener ankel, kne, hofte og rygg, forteller Galterudhøgda.

— Barn hopper ikke rett opp og ned. De gjør mange sprell. Jo mer de prøver, jo mer tar de i bruk, legger hun til.

Les også:

Motpol til stillesitting

Galterudhøgda understreker også at all aktivitet som «skaper mengde» er bra. Særlig i dag hvor voksne har gitt barn mulighet til å leve et voksenliv, sittende foran skjermer.

— Problemet er når det ikke er fysisk aktivitet. Trampoline er en motpol, sier hun.

Når det gjelder skader mener hun det er viktig å ta forholdsregler, som ikke å hoppe flere av gangen, og da spesielt personer med ulik vekt.

Prat om sikkerhet

Galterudhøgda tror ikke det er unormalt at det topper seg med småskader om sommeren, når mange tilbringer flere timer på trampolinen. Men nakkeskader er viktig å unngå.

— Det er lurt å ta en prat med barnet om sikkerhet på trampolinen, på samme måte som man snakker om sikkerhet i trafikken, sier hun.

Hun anbefaler også voksne å ta av seg skoene og stille seg i kø for å teste trampolinen selv. I løpet av fem minutter vil man merke at pulsen øker dramatisk.

- Det er et stort samfunnsønske at barn skal være aktive. Trampoline er en viktig bidragsyter som vi ikke må ta bort, sier Galterudhøgda.

Les også:

Brukes i toppidretten

Ola Eriksrud, universitetslektor for seksjon for fysisk prestasjonsevne ved Norges Idrettshøgskole, forteller at mange idrettsutøvere bruker trampoline på forskjellige måter.

De som driver med freestyle eller snowboard bruker for eksempel trampoline til å trene på nye triks, og stimulere systemet for et svev.

— Når det kommer til koordinasjon, kroppskontroll og bevegelsesferdighet har det masse positive sider, sier han.

Når det kommer til styrke og kondisjon er Eriksrud usikker på om trampoline er bedre enn andre treningsformer.

Ta forholdsregler

— Spenst har jo med kraft og ressurs å gjøre. Kan du generere mye kraft fort, hopper du høyt. Med en trampoline vil man oppbevare energi i fjærene i landingen som man da får igjen. Dermed trenger man ikke å generere like mye kraft, og dermed får man mye gratis, sier han.

Eriksrud understreker at man bør bruke sunn fornuft når man leker på trampoline.

— Når trampolinene kommer frem om våren blir det en del skader. Bruk sikkerhetsnett så man ikke flakser av, ikke ta med baller og utstyr, og ikke vær for mange på samtidig, råder han.

Les flere saker om familie og oppvekst:

Vis fakta ↓
DSBs sikkerhetstips for trampoliner: