Elevene går i niendeklasse på Engebråten skole på Grefsen i Oslo.

De er talenter som har sagt seg villig til å ta matematikk på to år istedenfor tre. Men ikke alle var naturlige sekserelever i utgangspunktet, forteller lærer Skage Hansen til aftenposten.no.

– Jeg har kjørt dem hardt med undervisning og oppgaver langt over seksernivå. Noen har tatt matte for førsteklasse på videregående allerede, sier Hansen.

Noen fikk en firer til jul

De fleste er elever Hansen har hatt i matematikk siden 8. klasse, men tre er fra parallellklasser og har matte som valgfag.

– Vi har måttet jobbe ganske mye. Noen hadde karakteren fire før jul, og så fikk de sekser av meg nå for to uker siden. Da er det flott at de fikk en sekser på eksamen også, sier Hansen.

Eksamenskarakterene ble gitt av ekstern sensor.

PLAN. Lærer Gro Ludvigsen har laget denne planen for hvordan elevene skal lære. Foto: Skjermdump

Videoundervisning

Undervisningen foregår delvis ved hjelp av videoer på getsmart.no. Han har fått klassen gjennom tre års pensum på to år, for å få ett år til å jobbe videre.

– Vi jobber lenge med hvert enkelt emne. De som er svake jobber like lenge med emnet, sier Hansen.

Ved å jobbe mye med videoundervisning blir det mindre tid på tavlen og mer tid til individuell oppfølging, forklarer han.

Har du tips til lignende saker? Send oss en epost!

Opptatt av skole? Sjekk ut disse sakene:

Hva ville skjedd om lærer Bjørndal gjennomførte sin metode i 2016?