Ernæringstest av fiskepålegg: Én fisketype gir deg klart mest D-vitamin

Nesten halvparten får terningkast seks.

Publisert

UTVALGET: Ingen av disse får lavere score enn terningkast fire. Foto: Erik Helgeneset

  • Cathrine Borchsenius, Lise von Krogh, BRAMAT.no

Fet fisk som makrell, sild og laks er våre beste kilder til to viktige næringsstoffer; omega-3 og vitamin D.

I Norge anbefales vi å spise 300–450 gram fisk i uken. Dette tilsvarer to-tre middagsporsjoner i uken. Både mager og fet fisk kan inngå, men det anbefales at minst 200 gram av inntaket bør være fet fisk.

Mange spiser mindre fisk enn anbefalt, kanskje fordi de glemmer at fisk som pålegg er like bra som fisk til middag. I denne testen har vi sammenlignet næringsinnholdet i fiskepålegg på boks.

  • Miljøgifter i fet fisk
  • Naturlig algeolje kan bli vår fremtidige omega-3-kilde
  • Sjømat er bra for hjernen til eldre
  • Spis hvit fisk

Sunt med fet fisk

I fiskepålegg brukes laks, makrell og sardiner (brisling). I løpet av den siste tiden har det også kommet noen tunfiskpålegg, som passer like godt på brødskiven som i salater og woker. Alle disse fiskeslagene inneholder omega-3-fettsyrer, vitamin D, sink, selen og jod, men det er klart mest omega-3 og vitamin D i makrell og sardiner.

Opptatt av sunn og næringsrik kost på matbordet i familien? Her er flere tester:

Les også

Ernæringstest av gulost: Den største forskjellen er prisen

Les også

Ernæringstest av ferdigretter: Stor forskjell på grønnsaksinnhold

Les også

Test av yoghurt og skyr til barn: Ingen får stryk

Mest D vitamin i sardiner

Sammenligner vi de ulike fiskeslagene, er det klart mest vitamin D i sardiner. Ferske sardiner inneholder nesten dobbelt så mye vitamin D som laks, og hele fire ganger så mye som makrell når vi sammenligner 100 gram vare (basert på gjennomsnittsanalyser fra matvaretabellen.no).

I motsetning til makrell og laks, inneholder sardinen hele bein. Det betyr også at sardiner på boks er en god kalsiumkilde.

Tunfisk regnes som en halvfet fisk, og inneholder derfor mindre omega-3 og vitamin D enn sild, laks og makrell.

Sunt med mager fisk også

Fordi fet fisk er rikere på omega-3 og vitamin D, trekkes disse fiskeslagene ofte frem når det er snakk om sunnhet. Men det ikke alle vet er at mager fisk som torsk også har sine fordeler. Disse fisketypene inneholder nemlig mer jod enn fet fisk. Og jod er også et næringsstoff flere av oss får i seg for lite av. Mager fisk er dessuten rik på lettfordøyelig protein av god kvalitet.

Dette er en ernæringstest, ikke en smakstest. Hele testen finner du hos bramat.no.

Artikkelen er levert av Bramat, en uavhengig kunnskapsbedrift som driver nettstedet bramat.no og har rådgivende tjenester innen kosthold, trening og helse.

Publisert