FUG-leder Elisabeth S. Gundersen har fått med seg flere overskrifter de siste ukene, om små og store barn som gruer seg til skolestart, forventningspress, lekser og redsel for ensomhet og mobbing. Hun savner en realitetsorientering i dekningen:

— Det er selvsagt veldig viktig at de som sliter skal tas på alvor. Men det meste er bra i skolen, så det er også viktig å få fram dette, slik at ikke elever og voksne gruer seg unødvendig. Sammenlignet med hvor mange som går på skole i Norge, får vi svært få henvendelser, sier Gundersen til NTB.

Selv om de heller ikke blir nedringt av folk som ønsker å fortelle hvor bra den norske skolen er, har hun masse eksempler på alt man kan glede seg over i norsk skole:

— Jeg skulle gjerne hatt fire gladsaker i uka, jeg, om skoler og foreldre som gjør noe bra. Men mediene vinkler mot det negative.

Skolestartvett

I forbindelse med skolestart lanserer Røde Kors Ungdom en positivt vinklet kampanje med enkle råd for skolevett til skolestart. Eksempler på råd er «si til deg selv at du er bra nok», «sett deg ned med noen du ikke kjenner» og «hjelp en klassekamerat med leksene».

— Det er viktig å ta unges helse på alvor. Til tross for at dagens unge er flinkere, flittigere og mer fremtidsrettet enn tidligere generasjoner, er de også en mer stresset generasjon. En av tre bekymrer seg for mye og føler at alt er et slit. Mange unge oppgir også at de ofte eller av og til kjenner på følelsen av ensomhet, sier Espen Breivik, leder i Røde Kors Ungdom

Samtidig er han opptatt av at dette er normalt for de fleste og noe man kan gjøre noe med.

— Vi trenger en åpenhet om at dette ofte er naturlige følelser. Media maler ting ofte svart eller hvitt, noe som gir inntrykk av at man enten er bekymringsfri eller så har man alvorlige problemer. Det er stor forskjell på å kjenne på ensomhet og å være isolert og venneløs, sier Breivik.

Glede seg

FUG-leder Gundersen tror den ensidig negative dekningen kan føre til at det blir selvoppfyllende profetier:

— Jeg tror de som påvirkes mest, er foreldrene som engster seg for alt fra lekseoppfølging og prestasjonspress til læringsutfordringer og det sosiale. Selvfølgelig er foreldrene viktige, de skal ta vare på ungene og de skal følge opp, men de må også klare å gi slipp.

Her understreker hun behovet for å ta noen skritt tilbake og følge med uten å blande seg for mye og bekymre seg unødig på barnas vegne.

— Vi må lære barna å gjøre ting selv, klare ting selv, det gjelder alt fra oppgaver i hjemmet til skolen. Ikke legg lista så høyt at det blir umulig for dem å lykkes. Det gir ikke mestringsfølelse å fikse noe selv dersom far eller mor retter på deg hele tiden.

Både FUG og Røde Kors Ungdom understreker at det er viktig at mediene tar opp problemer:

— Velmente tips og råd til ungdom og foreldre før skolestart er bra, men kan i dagens prestasjonskultur også bety flere oppgaver som skal løses, og være med og øke press og stress, sier Espen Breivik.