Unnskyldninger som «vi skulle kjøre så kort» og synet av skolebarn som riktignok sitter i bilbelte, men med en stor skolesekk på ryggen.

Trygg Trafikk og politiet har nylig vært ute på kontroll. De så hårreisende ting og møtte varierende forståelse når de tok bilførere i å bryte veitrafikkloven.

— Sjokkerende nok møter vi foreldre som er sikret selv, men som lar barna sitte usikret. Dette er veldig ulogisk, all den tid vi vet hvor dyrebare barn er for sine foreldre. Vi har møtt foreldre som mener den dyre SUV-en deres uansett er så sikker at det ikke er behov for setebelte, sier Carina Henske, seniorrådgiver i Trygg Trafikk.

KONROLL MED POLITIET: Den gjennomgående unnskyldningen eller forklaringen Trygg Trafikk og politiet fikk da de slo ned på bilførere som ikke hadde sikret barna, var at de «de skulle så kort». - Når det gjelder løse, vridde belter, tror jeg det handler om en blanding av uvitenhet og slurv. Belter som ikke sitter som de skal, virker senere. Det kan bety større skader i en kollisjon, sier Carina Henske i Trygg Trafikk. Foto: Hélène A. Formo/Trygg Trafikk

To ferske rapporter legges frem i dag.

— Gledelig utvikling

Det store bildet er likevel at det går fremover på et viktig område.

- Da vi begynte å kontrollere sikring av barn i bil i 2010, var det 20 prosent som sikret barn i aldersgruppen ett til tre år bakovervendt. Nå er det 53 prosent. Det er en veldig gledelig utvikling. Det er fem ganger sikrere å sitte bakovervendt enn forovervendt, sier Henske.

(Kilde: Trygg Trafikk, Politiet — tilrettelagt ved hjelp av Ipsos)

UP-sjefRunar Karlsen deler gleden over den positive utviklingen, men vil nå ut til de resterende 50 prosentene også.

PÅBUDT: - Bilføreren har ansvar for å sikre barn under 15 år som er i bilen. Brudd på dette kan gi en bot på 2000 kroner. Ved manglende bruk av bilbelte hos voksne kan politiet eller Statens vegvesen ilegge en bot på 1500 kroner, opplyser UP-sjef Runar Karlsen. Foto: Morten Holm, Scanpix

— Barna til disse sitter i bilen med en større risiko, en risiko som er helt unødvendig, sier han.Rettsmedisinere har fortalt UP og vist bilder av hvor ulikt det kan slå ut for to barn i samme bil, samme ulykke.

— Der det ene barnet satt bakovervendt og fikk blåmerker, satt det andre forovervendt og omkom. Da blir det så konkret, jeg skulle ønske dette budskapet kunne nå inn hos alle bilførere. Det er mange som fortsatt bør endre rutinene sine og gjøre den ekstra anstrengelsen overfor de minste bilpassasjerene, sier Karlsen.

Holdninger versus handlemåte

I årets kontroll ble det gjennomført 2608 registreringer av barn i bil. Registreringene er gjennomført i alle landets fylker med unntak av Sør- og Nord-Trøndelag. Kontrollene gjøres utenfor barnehager og skoler.

  • Surfing på telefonen, musikk på øret og stadig flere eldre fotgjengere er med på å gjøre Oslo til en farlig by for myke trafikanter, mener Statens vegvesen. - Ta ut ørepluggene!

I tillegg har Trygg Trafikk i samarbeid med If Skadeforsikring nylig foretatt en nettbasert undersøkelse blant foreldre til barn i alderen 0-10 år.

Den viser at fire av ti foreldre mener at barna bør sikres bakovervendt til de er fire år.

Mens da foreldre med barn i alderen 4 - 10 år ble spurt om barnet satt bakovervendt til det var 3 år, oppga kun 39 prosent at det var tilfelle. 33 prosent satt bakovervendt til de var 4 år, 17 prosent satt slik til de var 2 år.

- Hvorfor er bakovervendt så viktig, og hvor lenge?

— Små barn har svak nakkemuskulatur og tunge hoder. Sitter barnet forovervendt ved en kollisjon kastes det fremover og risikoen for nakkeskader er stor. Sitter barna bakovervendt minimeres den risikoen. I bakovervendt posisjon presses barnets rygg inn mot stolryggen i en kollisjon. Trykket fordeles over en stor flate, fra barnets hode til rumpa. Forskjellen kan være et nakkebrudd kontra ubetydelige skader, forklarer Henske.

Tall fra det svenske forsikringsselskapet Folksam viser at bakovervendte barneseter har en skadereduserende effekt på mellom 90 og 95 prosent, sammenlignet med å sitte uten sikring.

Barn mellom 6-15 år er mer utsatt for sykkelulykker enn andre aldersgrupper.

Trygg Trafikk anbefaler at barn sitter bakovervendt til de er minst fire år gamle og gjerne lenger. Se videoen under.

Oslofolk verst

Foreldre i Oslo er verst i landet når det gjelder å ikke sikre barna i det hele tatt, de kommer også dårligst ut på feilsikring i form av løse, vridde belter.

(Kilde: Trygg Trafikk, Politiet — tilrettelagt ved hjelp av Ipsos)

- Hva er det med oslofolk?

— Tja, si det. Den gjennomgående unnskyldningen eller forklaringen vi fikk var at de «de skulle så kort». Når det gjelder løse, vridde belter, tror jeg det handler om en blanding av uvitenhet og slurv. Belter som ikke sitter som de skal, virker senere. Det kan bety større skader i en kollisjon, sier Henske.

Når det gjelder setebelter som ligger over magen eller under arm, har Trygg Trafikk følgende å si:

ANBEFALING: Trygg Trafikk anbefaler at barn sitter bakovervendt til de er minst fire år gamle og gjerne lenger. At barnet er for stort til å sitte i bakovervendt sete, oppgis i størst grad som årsak til at barnet ikke er sikret på denne måten, viser en foreldreundersøkelse. Den nest vanligste forklaringen er kvalme hos barnet. Foto: Anders Aa Hagen, Trygg Trafikk

— Til en viss grad kan jeg forstå at noen kan tenke at et belte oppe ved halsen er ubehagelig og farlig, men det er det eneste trygge. Det er også ganske logisk, beltet må ligge riktig over skulderen oppe ved halsen slik at kroppen kan holdes på plass og hodet ikke blir kastet fremover. Setebeltet skal sitte stramt og tett på kroppen. Kroppen skal sitte godt inntil seteryggen, påpeker Henske.Undersøkelsen viser at to av ti synes det er greit å kjøre kortere avstander uten å sikre barn.

- Du vet aldri når det skjer en ulykke. Kort eller lang kjøretur, det kan få fatale konsekvenser, minner Henske om.

(Kilde: Trygg Trafikk)

...og så er det alltids de som vet best selv

Trygg Trafikk og politiet opplevde ulik respons fra publikum da de var ute på kontrollene.

— Noen blir veldig glade for å bli korrigert, andre sier at det er nyttig at barna får høre det fra oss for de hører ikke på dem så lett. Og så er det alltids de som vet best selv, sier Henske.

— Bilføreren har ansvar for å sikre barn under 15 år som er i bilen. Brudd på dette kan gi en bot på 2000 kroner. Ved manglende bruk av bilbelte hos voksne kan politiet eller Statens vegvesen ilegge en bot på 1500 kroner, opplyser UP-sjef Runar Karlsen.

Ved svært graverende tilfeller, eksempelvis der barn sitter usikret på fanget i forsetet, oppholder seg nede på gulvet og lignende, møter føreren en større reaksjon, det er snakk om førerkortbeslag og anmeldelse.

— Heldigvis hører det til sjeldenheten at vi ser slik, men det forekommer dessverre, sier Karlsen.

125 personer ble drept i trafikken i 2015, det laveste antallet siden 1950. Lenge så det ut som 2015 skulle bli et år der ingen barn omkom i trafikken, men den 15. desember døde en seksåring i en tragisk lastebilulykke.

Kvalme og komfort

At barnet er for stort til å sitte i bakovervendt sete, oppgis i størst grad som årsak til at barnet ikke er sikret på denne måten, viser foreldreundersøkelsen.

58 prosent av foreldre til barn i aldersgruppen 0- 3 år svarer dette og 68 prosent av foreldre til barn i aldersgruppen 4 - 10 år.

Den nest vanligste forklaringen er kvalme hos barnet.

— Bekvemmelighetshensyn kan ofte ha mest med foreldrenes innstilling å gjøre. Jeg møter foreldrene som synes at det ser ukomfortabelt ut for barna å sitte bakovervendt, men jeg vil påstå at barn flest selv ikke reagerer på det. Barn sitter på huk, leker på huk, de er vant til å sitte med bøyde ben. Det er hverken ubehagelig eller skadelig for dem, sier Henske.

Er det derimot slik at barnet ditt spyr hele kjøreturen fordi det sitter bakovervendt, men slutter i det øyeblikket man snur setet, må foreldre bruke skjønn og gjøre en totalvurdering, mener Trygg Trafikk.

(Kilde: Undersøkelse gjennomført på vegne av

Trygg Trafikk og If Skadeforsikring)

Her er flere relaterte artikler:

Se forskjellen med og uten refleks

– I verste fall kan man få alvorlige skader på myke innvoller som tarm, lever og milt. Og denne er grei å få med seg: