Sist ukevant Per Erik Monsen 1 millionda han løftet av røret i en telefonkiosk i Bergen. Nå er han dagens helt i en ellevill historie.

«Hjelp!»

Den startet litt over klokken 10 da gravide Marianne Hagland Westerlund oppdaget at hun hadde mistet viktige helsepapirer på en busstur i Bergen.

— Jeg ble sykt stresset, sier Westerlund til Bt.no.

Dette er Facebook og menneskeheten på sitt beste. Marianne Hagland Westerlund

Hun ringte kollektivtrafikkselskapet Skyss. Svaret var at de ikke kunne kontakte sjåføren – hun måtte prøve på hittegodskontoret senere.

34-åringen hadde time hos jordmor og kunne ikke jakte på bussen selv.

Så kom hun på Facebook-gruppen «Hjelp til alt mulig», en lukket gruppe for brukere i Hordaland.

— Jeg har sett at folk ber om hjelp til de rareste ting, og får det også, sier hun.

«Hjelp! Er det noen som er på (eller kan stoppe 6-erbussen)? Jeg glemte nettopp et nett der nå med noen sykt viktige helsepapirer», lød beskjeden til de nesten 17.000 medlemmene.

BØNN OM HJELP: «Hjelp! Er det noen som er på (eller kan stoppe 6-erbussen)? » Foto: SKJERMDUMP FRA FACEBOOK

Kastet seg på sykkelenDet hvite tøynettet inneholdt blant annet helsekortet for gravide som ikke finnes i digital form.

Mens Westerlund satt hos jordmoren, løste alt seg via internett.

STRÅLENDE FORNØYD: Marianne Hagland Westerlund. Foto: PRIVAT

Per Erik Monsen fanget opp meldingen og kastet seg på sykkelen. Og han fant bussen på Lyngbø.— Det var utrolig effektivt. Tenk at en sånn gruppe kan fungere så bra. Sjåføren var hyggelig og blid og ga meg nettet, sier Monsen.

«Herreminhatt!!! Takk Per Erik!!», var Marianne Hagland Westerlunds umiddelbare reaksjon på Facebook.

For eller imot?

Nei til finnerlønn

Faktisk var det flere ivrige som dro ut, men de fant ikke den rette bussen, ifølge Westerlund.

Hun har allerede fått tilbake nettet.

— Jeg tilbød meg å komme til sentrum. Men hun tok bussen ut, sier Monsen.

Han nektet å ta imot finnerlønn.

— Jeg har nettopp vunnet en million, så jeg sa at hun heller får kjøpe noe fint til barnet, sier Monsen.

— Dette er Facebook og menneskeheten på sitt beste, sier Marianne Hagland Westerlund.

«Utrolig mye» glemmes

Kommunikasjonsrådgiver Camilla Lundberg Berntzen i Skyss sier de er glade for at saken løste seg.

— Med sosiale medier går det ofte veldig raskt, sier Lundberg Berntzen.

— Men er det et paradoks at det ser ut til å være lettere å få hjelp på Facebook enn hos kundeservice i Skyss?

— Er det snakk om livsviktige medisiner, pass eller den type ting, kontakter vi trafikkontoret som igjen prøver å få kontakt med aktuell buss og sjåfør. Bussene kjører i vognløp og skal videre til nye avganger. Vi håper på forståelse for at det er utrolig mye som blir gjenglemt på bussen hver eneste dag, blant annet gymbager, klær, vesker, tursekker, bamser, instrumenter og paraplyer, sier Lundberg Berntzen.

— Vi har en avtale med operatørene om at bussjåførene skal gå gjennom bussen og samle inn alt som blir gjenglemt. Alt blir så levert til vårt hittegodskontor på Bergen busstasjon hvor det kan blir gjenforent med eier, sier hun.

Ønsker du å få med deg lignende saker? Vi har en egen Facebook-gruppeog Twitter-profilfor Familie og oppvekst.

Flere gode saker vi anbefaler: