— Vi har fått noen fine regler!

Det forteller femteklassingene Karin, Anna, Simen og Kristoffer.

Klasse 5B ved Svendstuen skole i Oslo har klassevettregler, hele 11 punkter. Det er fordi de mener at regler for nettvett og for et godt sosialt fellesskap er viktigere enn noen gang.

Ikke ringe/tekste etter kl. 20.30

Et sett sosiale regler omhandler blant annet vennegrupper og bursdagsinvitasjonspraksis.

I nettvettreglene handler det om å overholde aldersgrenser, og at mobilen kun skal brukes til hyggelige hilsener og beskjeder: «Forslag: Ikke ringe/tekste til hverandre etter kl. 20.30. Mobilen bør ikke være på soverommet om natten.»

Ett punkt går på at foreldre må ta ansvar for at barna ikke «bare» spiller når de er med hverandre hjem.

Se alle klassevettreglene i faktaboksen.

Regler, regler, regler: Hva skal skolen egentlig blande seg i?

Tjener fellesskapet på å ha felles regler? Hva skal få være et privat anliggende og hvor går grensen? Debatten kommer opp fra tid til annen, for barnefamilien innenfor idrett, andre fritidsaktiviteter eller i forbindelse med skolen.

«Jeg tror ikke på flere regler!» Dette hjertesukket kom fra en bærumsfar i september. Han var kommet oppgitt hjem etter et foreldremøte. Han mener regler dreper engasjement og kreativitet.

— I ytterste konsekvens trenger vi bare én: «Du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill, og for øvrig kan du gjøre hva du vil», skriver han.

Det fikk en annen far til å kaste seg inn i debatten. Han stusset over virkelighetsbeskrivelsen og mente at fellesskapet tjener på fornuftige regler.

  • Halloween er over for denne gang, men for neste år -

Foreldreutvalget for Grunnopplæringen mener halloween bør inn i skolen.

Hvilke regler har du for ditt barn? Send oss en epost!

Forsker: Fornuftige regler

Professor og skoleforsker Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark synes punktene som denne klassen har satt opp lyder fornuftige og gode.

— Dette er ting vi vet skoler jobber med fra før. Det er ikke noe som er bedre enn når skole og hjem drar i samme retning. Studier viser at de barna som opplever å ha samme type regler og prinsipper på skolen som hjemme, har det enklere i skolen, sier han.

— Regler i det godes tjeneste

Det var i høst at engasjerte foreldre i 5B satte ned en arbeidsgruppe. Formålet var å få ned på papiret noen klassevettregler for de tre siste årene på barneskolen.

Forslagene ble diskutert og justert på foreldremøtet, og så vedtatt. Andre klasser på skolen har utarbeidet lignende regler, og andre er i ferd med å gjøre det. Det synes elevene i 5B er stas.

Cathrine Lorange er en av foreldrene og initiativtagerne. Hun er nøye med å påpeke at hver enkelt familie må ta stilling til punktene på sitt vis.

NETTVETT: I 5Bs nettvettregler handler det om å overholde aldergrenser, og at mobilen kun skal brukes til hyggelige hilsener og beskjeder. Foto: Illustrasjonsfoto NTB/ Scanpix

— Enkelte kan kanskje oppleve dem som detaljstyring, men det var en avveining vi gjorde. Uansett: En samlet foreldregruppe har med dette ønsket å slå an en retning, en grunntone med disse klassevettreglene. Vi mener dette er regler i det godes tjeneste, sier Lorange. - Man er ikke seg selv nok i en klasse, vi foreldre ønsker å bidra til å lage en god teamfølelse. Dokumentet er også et signal til barna om at vi foreldre tar dette på alvor, legger hun til.

Det er ikke noe som er bedre enn når skole og hjem drar i samme retning. Skoleforsker Thomas Nordahl

Klassen fortsetter blant annet med vennegrupper, det er ikke vanlig overalt på femte trinn.

— Det er like viktig med vennegrupper for de eldre trinnene på barneskolen. Ja, kanskje enda viktigere nå, sier Lorange.

I ryddehumør i høstmørket?

Lek vinner over skjerm

Femteklassingene selv er også opptatt av å følge aldersgrenser på sosiale medier, videospill og filmer. Regelen om å ikke ha med telefonen inn på soverommet, er helt ok å ha den også.

VINN-VINN: Professor og skoleforsker Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark mener alle i en klasse vinner på godt foreldreklassemiljø. Foto: Høgskolen i Hedmark

— Det er dumt å holde på med elektronikk rett før man skal sove. Da får man dårlig søvn, mener Anna og Karin. - Men hva med regelen om å hva man skal gjøre når man har venner på besøk?

— Det er bra! Man blir jo med hverandre hjem for å leke, ikke for å sitte og se på en ny skjerm, sier Anna.

— Det skjer aldri at det blir mye skjerm hos meg for jeg har en Legoby, forteller Simen.

— Ja, og den er 23 kvadratmeter stor, skyter Kristoffer inn.

— De som pleier å være med meg hjem er veldig engasjerte i den. Vi kan leke i mange timer noen ganger, sier Simen.

Beskyttelsesfaktorer

Skoleforskere har målt det man kaller foreldreklassemiljø. De ser at der foreldre får et godt miljø sammen, blir de mer fornøyde og mer involvert i barnas skolegang.

— Bygger man et godt miljø blant elevene og blant foreldrene til disse, bygger man samtidig beskyttelsesfaktorer som øker sannsynligheten for at barn og unge klarer seg fint faglig og sosialt. Alle i en klasse vinner på dette, ikke bare barn som er utsatte, sier Nordahl.

Hans inntrykk er at de fleste foreldre opplever å få så mye tilbake gjennom å være delaktige, at det ikke kjennes som en belastning å skulle være med på arrangementer knyttet til klassen.

— For er det noe vi vet foreldre synes er belastende, så er det når barn har det vanskelig i skolen, faglig eller sosialt med krenkelser og mobbing. Når barna har det bra, har de voksne det bra, sier Nordahl.

Foreldrefester får æren

Klassevettreglene har fått «virke» i noen uker i 5B. Lorange får tilbakemeldinger fra foreldre og barn om at de synes reglene bidrar positivt, og hun ser den samme utviklingen som barna forteller om:

— Jeg hører foreldre si at de har merket at det er lettere å få aksept for at barna ikke bare spiller når de besøker hverandre etter skoletid. Det har blitt lettere å få dem til å leke og interessere seg for andre ting også.

Vi kan påvirke og skape et godt klassemiljø sammen. Og om vi voksne tilsynelatende ikke har så mye til felles, så har vi det viktigste til felles: barna. Cathrine Lorange, mamma i klasse 5B, Svendstuen skole

Årlige foreldrefester er med å skape et godt miljø blant foreldrene i klassen.

- Det er veldig mye lettere å diskutere og ta opp temaer i en god tone på foreldremøtene når vi allerede kjenner hverandre godt fra andre settinger, og vanskeligere å være mistenksomme og «kranglete» ovenfor hverandre. Når det er sagt så gjør lærerne barna har hatt, og har i dag, en fantastisk jobb for å skape et godt miljø i klassen, sier hun.

Lorange mener det er viktig å innse at tiltak foreldre gjør har en verdi.

— Vi kan påvirke og skape et godt klassemiljø sammen. Og om vi voksne tilsynelatende ikke har så mye til felles, så har vi det viktigste til felles: barna, sier hun.

Her er flere inspirerende saker fra hverdag og skole:

Ønsker du å få med deg lignende saker? Vi har en egen Facebook-gruppeog Twitter-profilfor Familie og oppvekst.

11 REGLER: Her er reglene klassen har utarbeidet. Foto: Skjermdump