— Vi går ut og advarer mot uvettig bruk av Clash of Clans, da vi ser at det er svært populært blant barn. Det har begynt å tikke inn henvendelser om dette spillet hos oss. Barna spiller og tusenlappene flyr fra foreldrenes kredittkort.

Det sier regiondirektør Undis Scheslien ved Forbrukerrådet i Hedmark, Oppland og Romerike.

Led klanen til seier

Mange norske barn er hektet på Clash of Clans om dagen. Spillet foregår i en middelalderinspirert eventyrverden og spillet går i korte trekk ut på å utvikle landsbyen, trene opp soldater og lede klanen frem til seier mot gnomlignende nisser.

Spillet er i utgangspunktet gratis, og man starter med en reserve på 250 smykkesteiner. Det er når denne reserven går tom at tilbudene dukker opp, nå koster smykkesteinene penger.

«Hvis du vil, kan du skru av kjøp via de generelle innstillingene for enheten. Man kan altså ikke beskylde produsentene for å skjule at det ikke vil gå lang tid før det blir fristende å bruke ekte penger», skrev organisasjonen Barnevakten og ga spillet et anbefalt-stempel da de anmeldte produktet.

Da vi tar kontakt med produsenten bak spillet, finske Supercell, blir vi henvist til et standardisert svar de gir i sin foreldreguide.

På spørsmålet: Barnet mitt har ved et uhell foretatt et «Kjøp i program». Hvordan er mulighetene for refusjon, svarer selskapet:

«Som ved tilfelle for de fleste nedlastbare programvareprodukter, er «Kjøp i program» i hovedsak ikke refunderbart. Det kan imidlertid gjøres unntak i noen spesielle tilfeller. Transaksjonsprosessen styres av Apple (for iOS-produkter) eller Google (for Android-produkter). Begge selskaper har kundeservice som tar seg av henvendelser rundt refusjon.»

Nettbrettet er som en åpen lommebok

Forbrukerrådet advarer mot å la barn ha tilgang til kredittkort. Steng kjøp i app, og gjør slik at du må ha passord for å bruke penger på mobil og nettbrett barna har tilgang til, maner de foreldre til.

— Tar man ikke sine forholdsregler, vil nettbrettet eller telefonen være som en åpen lommebok, sier Scheslien.

VÅKN OPP: - Det er viktig at foreldre våkner og skjønner hvor glupe barn er med digitale medier, sier regiondirektør i Forbrukerrådet, Undis Scheslien. Foto: Kjell Håkon K. Larsen/Forbrukerrådet

Hun forteller at det har vært noenlunde stille med henvendelser siden rundene høsten 2011 der flere foreldre gikk i «smurfefellen».«Smurfefellen» viser til «Smurfs Village» som gikk som en farsott blant norske barn for noen år siden. I det digitale spillet ble smurfebær fra såkalte «In-App Purchases», eller «Kjøp i program», dyr moro for mange. Forbrukerrådet opplevde å få stadig flere klager knyttet til kjøp-i-program.

— Det er viktig at foreldre våkner og skjønner hvor glupe barn er med digitale medier. Det er snakk om bare et par klikk, så har de klart å kjøpe diamanter fra en skattkiste for tusenvis av kroner, sier Scheslien.

Har du tips om denne saken? Send oss en epost!

Foreldre er fortvilet og forbauset

— Foreldre som har kontaktet oss er fortvilte og veldig forbauset over at det går an å kjøpe for så mye penger så raskt. En far fortalte at sønnen hadde holdt på med nettbrettet ikke lenger enn tre timer, på den tiden hadde han klart å kjøpe diamanter for 8000 kroner, forteller hun.

Forbrukerrådet har inntrykk av at foreldre som opplever slikt misbruk tar et skikkelig oppgjør med barna.

— Men det er dyrekjøpt læring. Det verste eksempelet vi nylig fikk høre om er hvor en niåring hadde brukt 28.000 kroner i Clash of Clans-spillet, sier Scheslien.

- Det er jo ikke så lenge siden vi leste om smurfebærene. Hvorfor har ikke foreldre lært?

— Jeg tror det kan ha sammenheng med at foreldre ikke er inne og spiller selv, det er barna som superbrukerne her. De voksne tenker nok rett og ikke over at de kan bli utsatt for dette. Det er viktig å poengtere at det er fullt og helt foreldrenes ansvar å sperre for slikt misbruk, det er de som må ta forholdsreglene. Utover det bør man bevisstgjøre og snakke med barna, sier hun.

Les også:

Ønsker du å få med deg lignende saker? Vi har en egen Facebook-gruppeog Twitter-profilfor Familie og oppvekst