Statsminister Erna Solberg

— Jeg mener det viktigste vi kan lære barna våre er empati og innlevelsesevne i andre menneskers liv. Det er viktige egenskaper for å klare å se enkeltmennesker rundt seg, og det er et viktig bidrag for å skape et inkluderende samfunn med mindre mobbing og mindre trakassering.

DET VIKTIGSTE: Å lære empati og innlevelsesevne i andre menneskers liv, mener statsminister Erna Solberg. Foto: Thomas Haugersveen/Statsministerens kontor

Rektor Ole Petter Ottersen, UiO

— Når vi ser på verdenssituasjonen i dag, med flyktningkrise og konflikter, og med store og voksende ulikheter, så er svaret enkelt:

VÅRE BARN må må utvikle en intellektuell og moralsk beredskap på vegne av et menneskerettsbasert demokrati, mener rektor ved Universitetet i Oslo, Ole Petter Ottersen. Foto: Terje Heiestad, UiO

Våre barn må se seg selv som medlemmer av et verdenssamfunn, og de må utvikle en intellektuell og moralsk beredskap på vegne av et menneskerettsbasert demokrati. Dette er ikke noe som kan læres, men noe som kan dyrkes frem gjennom våre egne verdier og holdninger, sier Ottersen.

— Vår fornemste oppgave er å berede grunnen for en oppvoksende generasjon som viser et samfunnsengasjement basert på menneskerettigheter og menneskeverd, mer enn på statusjag og bunnlinje. Menneskerettighetserklæringen er viktigere enn gangetabellen. Vi kan ikke ofte nok minne oss selv og våre barn om det som Elie Wiesel sa da han mottok fredsprisen i 1986: «Likegyldighet er den største faren av alle», legger han til.

Tine Sundtoft, nylig avgått klima— og miljøminister

GJØR EN INNSATS: - Du har et ansvar for å bruke de evnene du har. Og det er lov å ha det, sierTine Sundtoft, nylig avgått klima- og miljøminister. Foto: Bjørn Stuedal

— Jeg tror det er viktig å lære barn konsekvensen av egne handlinger, hvordan ta vare på hverandre og naturen og at det lønner seg å gjøre en innsats. Du har et ansvar for å bruke de evnene du har. Og det er lov å ha det.

Ingeborg Midttømme, biskop av Møre

VI-ET: Biskop i Møre, Ingeborg Midttømme har følgende råd: Lær barna allerede fra de er små, til å ta vare på det store «Vi-et». Foto: NTB/ Scanpix

— At de er elsket og at alle mennesker er like verdifulle. Vi må også lære barna at det er spennende med det som er annerledes, at det ikke er farlig. Barna må lære å møte andre mennesker med tillit og respekt, uten at de skal utslette seg selv.Det er viktig, fordi den fremmedfrykten og egoismen vi som voksne opplever i oss selv og rundt oss, er tillært. Det er ikke noe vi er født med. Derfor er det noe med det å lære barna allerede fra de er små, til å ta vare på det store «Vi-et». Dette er verdier fremtiden trenger, både lokalt, nasjonalt og globalt.

Trebarnsmor hørte datteren si dette. Nå deler hun sin og andres utfordringer med store barn.

Barneombud Anne Lindboe

BARNS TANKER OG MENINGER: - Det er viktig at foreldre og andre voksne lytter til barn og vektlegger deres tanker og meninger, sier barneombud Anne Lindboe. Foto: NTB/ Scanpix

— Det viktigste vi kan lære barna våre er at de må si ifra dersom de ikke har det bra. Barn har rett til å bli hørt og de har rett til beskyttelse. De skal beskyttes mot vold, overgrep, krenkelser og mobbing. - Lytt til barna og vis dem at du handler når det er nødvendig. Lær dem forskjellen på gode og dårlige hemmeligheter og vis dem at det er riktig å fortelle det videre dersom de selv eller noen av deres venner ikke har det bra.

— Det er viktig at foreldre og andre voksne lytter til barn og vektlegger deres tanker og meninger. Det er med på å skape trygge og bevisste barn.

  • - Alle kulturer trenger de gamle, vise. De som har oversikten og kan veilede de yngre generasjonen e.

.

Hans Rosling, lege og professor, Karolinska institutet

DET MORSOMSTE: - Det finnes ingenting som er det «viktigste», men derimot finnes det ofte noe som er det «morsomste». Og det kan man alltids begynne med, mener Hans Rosling. Foto: NTB Scanpix

— Det viktigste å lære barna er at de må lære seg flere forskjellige ting. Det finnes ingenting som er det «viktigste», men derimot finnes det ofte noe som er det «morsomste». Og det kan man alltids begynne med.

Politidirektør Odd Reidar Humlegård, Politidirektoratet

— Trygghet til å ta selvstendige valg og troen på egne evner. Vi må også lære dem verdien av å bry seg om og ha respekt og toleranse for andre

FØLGESVENN: - Klarer barna å ta vare på nysgjerrigheten, har de en god følgesvenn gjennom hele livet, mener politidirektør Odd Reidar Humlegård. Foto: Kåre M. Hansen/Politiet

mennesker. Å lære seg å snakke med familie, venner eller andre man har tillit til når noe er vanskelig, gjør livet lettere. Vi må gi barna troen på at de betyr mye for vår felles fremtid i en verden med mange muligheter. Og klarer de å ta vare på nysgjerrigheten, har de en god følgesvenn gjennom hele livet!

Cato Zahl Pedersen, 13 gullmedaljer i Paralympics

NESTEKJÆRLIGHET: - Lær våre barn storsinn og nestekjærlighet, oppfordrer Cato Zahl Pedersen. Foto: NTB/ Scanpix

— Jeg er opptatt av å lære våre barn storsinn og nestekjærlighet, med evnen til å snu seg og se effekten av det vi sier og gjør. Jeg vil også at barn tidlig skal lære seg sammenhengen mellom å tjene, bruke, spare, eie og låne. Livet er en stor herlig forpliktelse.

PLATTFORM: - Gi våre barn en solid plattform, sier Olaf Olsvik.

Olaf Olsvik, forfatter, driver rusbehandlingssenteret Mestringshuset— Det viktigste vi kan gi våre barn er en solid plattform, som gjør dem trygge nok til å våge å være den de er, stå for egne meninger og stole på at det de er, er godt nok. Integritet og selvfølelse er viktig.

Marco Elsafadi, foredragsholder, ungdomsarbeider, tidligere landslagsspiller i basketball

MEDMENNESKER: - Det viktigste vi lærer barna våre er å være gode medmennesker, mener Marco Elsafadi. Foto: Jon Olav Nesvold, NTB/ Scanpix

— Det viktigste vi lærer barna våre er å være gode medmennesker. Det innebærer at de føler seg elsket, at de tar vare på de rundt seg, at de er ydmyke og takknemlige, at de tåler motgang og har troen på seg selv og sin unike verdi her i verden. De er selv kun 17 og 18 år. Likevel selger de livserfaring og tilbyr nødhjelp til ungdom som mener de aldri blir bra nok.

oppvekstcover9.JPG

Artikkelen er levert av månedsmagasinet Aftenposten Oppvekst.