«Det er dumt å betale for mye», lød slagordet til Elkjøp for noen år siden. En prisundersøkelse TV 2 hjelper deg har gjennomført kan tyde på at det er nettopp det mange kunder gjør.

En sammenligning av butikkprisene og nettprisene på hundre varer i Norges største el-kjeder Elkjøp, Lefdal og Expert, avslører til dels store prisforskjeller.

I enkelte tilfeller koster samme vare flere tusen kroner og nærmere førti prosent mer i butikken enn i tilsvarende el-kjedes nettbutikk.

Hos Expert var for eksempel en 3D TV fra LG 2900 kroner dyrere i butikk enn på nett, mens en Smart-TV fra Samsung letter lommeboken for hele 5000 kroner mer i Lefdals fysiske butikk enn i samme kjedes nettbutikk.

Ifølge TV 2 hjelper sin pristest var ca. hver tiende vare hos Elkjøp dyrere i butikken enn på nett. Hos Lefdal var ca. hver femte vare dyrere, mens hos Expert var nesten fire av ti varer i vår undersøkelse dyrere i butikken enn i Experts egen nettbutikk.

Til gjengjeld fant man til sammen bare seks varer som var dyrere på nett.

Myte eller fakta?

Oftest billigst på nett:

Dyrest i butikkLike dyrtDyrest på nettTotalt sjekket
Elkjøp12 %87 %1 %97
Lefdal30 %68 %2 %93
Expert38 %60 %3 %109

Antall varer sjekket: Elkjøp (97), Lefdal (93), Expert (109)

Sjekker du prisene på nett og i butikk opp mot hverandre? Svar i vår poll nederst i saken.

Overrasket over prisforskjellene

Professor ved handelshøyskolen BI Ragnhild Silkoset, sier til TV 2 hjelper deg at ulik pris på nett og i butikk er normalt, men at disse funnene kan avsløre noe om el-kjedenes markedsstrategi.

Hun mistenker at kjedene antar at kunden ikke oppdager prisforskjellen.

— At det er så konsekvent, det er litt overraskende. Og at det er så mye dyrere i butikken, det tilsvarer ikke kostnaden av å ha butikkansatte, så jeg ble overrasket over at det var så store forskjeller, sier Silkoset.

Må du handle melk?

— Bruk mobilen

SJEKK SELV: Direktør i Forbrukerrådet Ingeborg Flønes, oppfordrer til å sjekke nettprisene på mobilen når man står i butikken. Foto: Kjell Håkon K. Larsen

I kommentar til TV 2 hjelper deg sine funn, sier direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes at undersøkelsen viser hvor viktig det er at man sjekker flere priser i markedet, både på nett og i fysiske butikker, til og med i samme kjede.— De fleste av oss har et våpen mot dette i lomma. Hvis du står i en butikk og vurderer å kjøpe en TV, kan du kjapt ta frem mobilen og undersøke nettbutikkene. De sekundene søket tar, kan spare deg for mange kroner. Ved å vise forbrukermakt på denne måten, innskrenker vi også butikkenes gevinst ved forskjellene, sier Flønes til oss.

Avviser at det spekuleres

Kommunikasjonssjef i Lefdal og Elkjøp Øystein Schmidt erkjenner at det er forskjeller, men hevder at kjeden på ingen måte spekulerer i prissettingen.

LIK PRIS: Kommunikasjonssjef i Elkjøp Nordic AS Øystein Schmidt, synes det er greiest med lik pris. FOTO: Elkjøp/Joakim Mangen

— Vi vet at folk syns det er greiest når det er lik pris på nett og i butikken, så derfor jobber vi for det hver eneste dag. Når det likevel er enkelte forskjeller så har det med at på nett så fyker prisene opp og ned, og vi må følge konkurrentene for å være prisledende. Det er lettere på nett enn i butikk der man må ut med papir og lignende, sier Schmidt til TV 2 hjelper deg.På spørsmål om Elkjøp håper at kundene deres ikke er klar over den andre prisen, svarer Schmidt et definitivt nei.

— Vi har lovet våre kunder å være prisledende, og på nettet fyker prisene opp og ned, og da må vi følge det, sier Schmidt.

Slik forlenger du batteriets levedtid

— Opp til kunden å ha oversikt over prisbildet

Administrerende direktør i Expert Anders Nilsen, viser til prisgarantien i sine butikker, men mener at resultatet i prisundersøkelsen TV 2 hjelper deg ikke gir et reelt inntrykk av prisbildet.

Han viser til en intern prisundersøkelse som viser at over 80% av sortimentet på nett og i butikk har lik pris. Det resterende sortimentet er ifølge Nilsen veldig kampanjeutsatt, men Expert ser likevel at butikkene er like konkurransedyktig eller mer konkurransedyktig enn nettsiden.

Nilsen sier også til TV 2 hjelper deg at Expert alltid matcher markedets beste pris, men at det er opp til kunden å ha oversikt over prisbildet. Det gjelder å følge med, poengterer Nilsen.

Bransjen tror årsaken er tredelt:

Nyttig å vite: