Bildesøk er noe vi i dag tar for en selvfølge når vi leter oss frem på internett, men det var en gang tekstsøk var det eneste søkmotorene brydde seg om.

riks000864494.jpg Foto: MIKE BLAKE

Det skulle endre seg nærmest over natten. Årsaken var Jennifer Lopez og kjolen hun entret Grammy-utdelingen med i 2000. Det avslører Googles styreformann Eric Schmidt i et innlegg på nettstedet Project syndicate, skriver svt.se. — På det tidspunktet var kjolen til Lopez det mest søkte vi noen gang hadde sett. Men samtidig hadde vi ingen sikker måte å gi brukerne det treffet de ville ha: JLo i den kjolen. Googles bildesøk var født, skriver Schmidt.

Som et annet eksempel på hvordan søkemotorene har utviklet seg, nevner Schmidt kartfunksjoner og hvordan folk når de skriver inn adresser ikke ønsker nettsider som nevner adressen, men kart som viser dem hvordan de kommer seg dit.

Suksessrik omstillingsevne

Direktør internett og nye medier i IKT Norge, Torgeir Waterhouse, mener Schmidts historie om Lopez og kjolen hennes veldig godt illustrerer hvordan suksessrike selskaper har evnen til raskt å gjøre endringer.

-Istedenfor å være opphengt i femårsplaner og langsiktige utviklingsstrategier er de kjappe til å fange opp endringer i brukervaner for så raskt å gjøre tilpasninger. En evne til å snu seg rundt og eksperimentere er det som skiller de beste fra de nest beste, og som i Googles tilfelle har vært en viktig årsak for deres suksess, sier Waterhouse til oss.

Følg oss på Twitter og Meerkat: @GeirAmundsenog@RIKSdigital

Les også: