I 2014 bikket for første gang den samlede omsetning av forbrukerelektronikk 30 milliarder kroner, en oppgang på 1,9 prosent i forhold til året før. Det viser tall Stiftelsen Elektronikkbransjen har lagt frem.

Bak den nye rekordomsetningen skjuler det seg både vinnere og tapere, og et par nye produktkategorier.

— Veksten kommer i stor grad av at vi i år har tatt inn hodetelefoner og smartutstyr eller såkalte «wearables» i totaltallene våre. Tar vi bort omsetningen fra denne kategorien ville vi sett et ørlite fall på 1,4 prosent, men vi mener disse to kategoriene hører naturlig med, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

En av taperne er nettbrettene som etter flere år med vekst i 2014 fikk en nedgang på 36,8 prosent til 700.000 enheter. I verdi er nedgangen tilsvarende, noe som betyr at nordmenn handlet nettbrett for 2,1 milliarder i 2014, mot 3,3 milliarder året før.

PC øker

Samtidig har salget av bærbare PC-er til forbrukermarkedet økt med nesten 30 prosent. En trend med synkende nettbrettsalg og økende PC-salg vi også har sett i flere andre markeder det siste året.

— Vi tror årsaken er tredelt. Svært mange husstander har allerede ett eller flere nettbrett slik at vi har fått en metning, mobiltelefonskjermene er blitt større, og de bærbare PC-ene har gjort et comeback med trykkfølsomme skjermer og nye formfaktorer, sier kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo.

Thomas Andre Teige Foto: Geir Amundsen

Hun får støtte av butikkmedarbeider Thomas Andre Teige som vi treffer i Spaceworlds butikk i Storgata i Oslo.— Vi har opplevd klart mindre etterspørsel etter og salg av nettbrett det siste året, og jeg tror nok mye av forklaringen er at mange ikke ser behovet for å bytte nettbrett så ofte, samt at mobiler med store skjermer erstatter nettbrettet. Det er ikke lenge siden Ipad og nettbrett nærmest solgte seg selv, det gjør de definitivt ikke lenger, sier Teige.

Beholder mobilen lenger

Også mobilsalget salget gikk ned i 2014, fra 2,4 milloner enheter i 2013 til 2,1 millioner mobiler. Omsetningen var på nesten 7,8 milliarder, en nedgang på 4,8 prosent.

— Nordmenn kjøper gjerne toppmodellene, det gjør at vi beholder telefonen lenger. En undersøkelse vi har gjort viser at vi i snitt beholder telefonen i nesten 2,5 år før vi kjøper ny. Mens personer under 30 år i gjennomsnitt har mobiltelefonen i rundt to år, mens tilsvarende tall for personer over 50 år er nærmere tre år, sier Ottemo.

Hvitevarer øker

Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at salgsvinneren er TV, lyd- og kjøkkenprodukter. Salget av hvitevarer og småelektriske produkter økte med 4,8 prosent i 2014, fra 9280 millioner kroner til 9724 millioner kroner.

Veksten i verdi kommer til tross for at salget av antall store hvitevarer faller noe, fra 1,403 millioner enheter i 2013 til 1,346 millioner enheter i 2014. Salget av kjøkkenmaskiner øker med 37 prosent, mens salget av kaffemaskiner er ned fra fra 500.000 til 400.000 enheter. Fallet på 20 prosent gjelder både traktere og kapselmaskiner, mens de helautomatiske espressomaskinene har en liten oppgang.

Hodetelefoner

For første gang er hodetelefoner med i bransjestatestikken, og det med 1,2 millioner eksemplarer til en samlet verdi av 600 millioner kroner.

Også smartprodukter av typen smartklokker og smartarmbånd debuterer på statistikken med henholdsvis 80.000 og 240.000 enheter. Totalt utgjør smartproduktene én prosent av totalomsetning. En andel Elektronikkbransjen ikke uventet tror vil øke i årene som kommer.

En annen vinner er platespillerne som fortsetter salgsveksten de har opplevd de siste årene. Ni tusen ble det solgt i fjor. Til sammenligning ble det solgt 13.000 CD-spillere. Ikke rart det er flere som spår at platespillerne snart vil selge mer enn sin digitale etterfølger.

Kamerasalget blør

Foruten Action-kameraene som hadde en oppgang på 18 prosent i både antall og verdi var det blodrøde tall leder iFotorådet,Bjørn Mangset, la frem.

En nedgang på 40 prosent i stillkameramarkedet er ingen spøk, og det er trolig en mager trøst at nedgangen i omsetning «bare» var på 36 prosent. Størst nedgang i volum hadde kompaktkameraene med sine 44 prosent, men også speilreflekskameraene måtte se en nedgang på 33 prosent.