Formålet er å tette «hullet» som oppstår fra en film tas av kinoplakaten til den blir tilgjengelig på strømmetjenester.

— Vi ønsker å nå ut til den relativt store gruppen som ikke kommer seg ut på kino i tide, sier direktør Guttorm Petterson i organisasjonen Film & Kino.

Til høsten lanseres pilotprosjektet Nettkino, en strømmetjeneste som skal tilby et lite utvalg nesten helt nye filmer til rundt en hundrelapp per stykk. Filmene skal plukkes ut etter strenge kriterier, skriver Aftenposten.

— Vi tror ikke det store publikummet for kvalitetsfilmer er borte, men mange av dem som elsker film har flyttet over til nett. Derfor ønsker kinoene å utvide sitt tilbud til folk som vil se fersk kvalitetsfilm hjemme, sier Svanhild Sørensen, som er daglig leder i PR-byrået Kulturmeglerne.

Til grunn for påstandene ligger blant anneten undersøkelsesom Film & Kino gjennomførte i fjor høst. Den viser at mange ikke rekker å se filmene de ønsker å se på kino. En annen viktig grunn til at folk ikke kommer seg på kino, er at de mangler barnevakt.

- Gir filmene en ny boost

Filmer som oppnår lave besøkstall den første uken de går på kino, tas ofte av plakaten. Det skjer selv om anmeldelsene har vært positive og medieomtalen bred.

Siden kinoene fortsatt sitter på rettighetene til å vise filmen for en gitt periode, oppstår det et «hull» der filmene er utilgjengelige frem til de kommer på strømmetjenester eller DVD. Dette kan ta flere måneder.

Det brukes store summer på å lansere kinofilmer. Ved å gjøre filmene tilgjengelige før de blir «glemt», får man også bedre valuta for lanseringsbudsjettet.

- Nettkino gir filmene en ny boost med fornyet oppmerksomhet, sier Elisabeth Sjaastad i Kulturmeglerne.

— Filmene i mellomsjiktet, ofte de prisvinnende og samfunnsaktuelle filmene, strever med å oppnå de besøkstallene de fortjener. Det trengs nye grep for å gjøre disse bedre tilgjengelig for et større publikum over lengre tid, sier Sørensen.

Gjør du det også?

Filmer som fortjener å bli sett

Et viktig poeng er nettopp at filmene skal være nøye utvalgt av kinoene og filmdistributørene. Det skal ikke være som på Netflix eller andre strømmetjenester, med et stort utvalg gamle og halvgamle filmer av ymse kvalitet.

— Hvis du velger å betale 100 kroner for en film hos Nettkino, skal du være trygg på at du får en kvalitetsfilm. Du skal slippe å bla deg gjennom hundrevis av titler, sier Sjaastad.

De tre trekker frem Joachim TriersLouder than bombssom en typisk Nettkino-film.

- Den er et godt eksempel på en kvalitetsfilm som ikke oppnådde det besøket den burde hatt på kino, sier Petterson.

Louder than bombs var i fjor den første norske filmen i hovedkonkurransen i Cannespå mange årtier. 22.500 har sett den på kino i Norge. Til sammenligning var fjorårets mest sette norske kinofilm Bølgen . Den ble sett av over 800.000. Sjaastad legger til at flere Oscar-nominerte filmer også fort kunne havnet på Nettkino.

— Ikke alle Oscar-filmer er store blockbustere. En del av dem treffer segmentet som Nettkino henvender seg til, sier hun.

Ulovlig koblingssalg:

Kan bli utvidet strømmetjeneste

Før påske etterlyste kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) enstrømmetjeneste for norsk film og TV.

Nettkinoen er ikke et svar på Hellelands ønske, selv om den på sikt kan utvikles til noe mer enn en plattform for å se kinofilm fra sofakroken. Planen er foreløpig å teste ut tilbudet i to år.

— Hvis kinoene opplever det som vellykket og publikum er fornøyde, er det naturlig å se på muligheten for en utvidelse, sier Sørensen.

Ekspert: Tror publikum vil betale 100 kroner

Førsteamanuensis Terje Gaustad ved BI tror det er behov for en tjeneste som det Film & Kino utvikler sammen med Kulturmeglerne.

— Det er et problem at det ofte tar lang tid før kinofilmer havner på hjemmevideomarkedet. Når de først blir tilgjengelige, er det lenge siden de ble lansert og filmene er ute av folks bevissthet. Dermed mister man potensielle seere. Så et «mellomvindu» er absolutt interessant, sier Gaustad, som er ekspert på filmbransjen.

Han peker på to utfordringer. Den første dreier seg om pris.

— For at dette skal være interessant for filmbransjen, må vel prisen ligge på opp mot 100 kroner pr. film. Det tror jeg folk er villige til å betale. Hvis flere ser filmen sammen, blir det betydelig billigere enn å gå på kino, sier Gaustad.

Det andre problemet er at når filmen gjøres tilgjengelig på nett, er det lettere for pirater å få tak i den.

— Dermed kan den spres påulovlige gratistjenester som Popcorn Time, og da er det ingen som gidder å betale 100 kroner, sier Gaustad.

Svanhild Sørensen i Kulturmeglerne opplyser de tar i bruk det ypperste av teknologi for å unngå piratkopiering via Nettkino.

Les også: