Facebook-sjef Mark Zuckerberg avslørte nylig at den sosiale mediekjempen planlegger å teste ut en «dislike-» eller «mislike-knapp».

Målet er angivelig å gi brukerne muligheten til å uttrykke følelser på en mer realistisk måte, og Zuckerberg visste til at mange har etterspurt en slik knapp i flere år.

VIL TESTE: Facebook-sjef Mark Zuckerberg sier han vi teste ut en dislike-knapp. FOTO: SCANPIX

Han innrømmet at innføringen av en mislike-knapp er en krevende øvelse, og understreket at «vi ikke ønsker å gjøre Facebook til et forum hvor folks poster stemmes opp eller ned».Det handler snarere om flere muligheter til å uttrykke empati og følelser. Eller som Facebook-sjefen sa det: Hvis du deler noe som er trist, så føles det kanskje ikke komfortabelt å «like» den posten.

Savner du en «misliker-knapp» på Facebook? Svar i pollen nederst i saken.

Fått med deg dette?

Kan resultere i mindre innhold

— En form for dislike-knapp kan man lett se for seg at blir misbrukt. Det kan fort bli en form for å stemme opp eller ned en kommentar, noe jeg forstår påFacebook at deikke ønsker, sier sosiale medier-rådgiverAstrid Valen-Utvik.

UNØDVENDIG: Astrid Valen-Utvik ser ikke behovet for en misliker-kanpp for uttrykke negativitet eller uenighet, ei heller behovet for en medfølelsesknapp.FOTO: Valen-Utvik

— Om folk skal få anledning til ågi «liker ikke-tilbakemeldinger» på folks unike oppdateringer i nyhetsstrømmen fordi de selvikke liker akkurat den type oppdateringer, kan Facebook risikere at færre og færre legger ut innhold.Hun tror mange har ønsketseg en dislike-knapp i flere år.

— Utfordringen tror jeg ligger i at mange ønsker seg enknapp som uttrykker uenighet, mens Facebook ser på muligheten for å lansere en medfølelsesknapp hvor man kan uttrykke sympati med en trist eller uheldig situasjon.

Ny utfordring for bedrifter

Valen-Utvik mener også at bedrifter vil få en ny utfordring.

— Debetaler penger for å få annonsene sine spredt på Facebook, ogmå da være enda mer nøye med segmentering av målgruppen sin, slik at de ikke når mennesker som ikke er interessert i deres innhold og dermed vil uttrykke sin dislike med dem.

— Sånn settkan dette kanskjevære et godt verktøyfor oss forbrukere, for å skjerpe bedriftene og sørge for at vi får en mest mulig interessant nyhetsstrøm?

Vil du betale for å se Snapchat-bilder?

Ser ikke helt behovet

Valen-Utvik selv ser ikke behovet for en misliker-knapp for å uttrykke negativitet eller uenighet, ei heller behovet for en medfølelsesknapp.

— Ettermin erfaringlegger folk oftereigjen en medfølende kommentar på en trist eller uheldig situasjon det ikke passer seg åtrykke på like-knappen, sier Utvik-Dalen, som tror Facebook kommer til å lansere en løsning som tar høyde for disse tingene.

Tror på en emojis-løsning

Kommunikasjonsrådgiver og ekspert på sosiale medier, Hans-Petter Nygård-Hansen, skjønner godt at Zuckerberg og co. jakter på et alternativ til liker-knappen, og viser til at liker-knappen er den mest brukte funksjonen på Facebook.

— Terskelen for å bruke liker-knappen er ekstremt lav, og det å kunne gi uttrykk for andre følelser med kun et knappetrykk vil berike brukeropplevelsen og kommunikasjonen på Facebook.

Nygård-Hansen opplever at Facebook er tydelige på at det ikke kommer til å bli en ren misliker-knapp, men et verktøy som enkelt gjør det mulig å uttrykke følelser.

Selv holder han en knapp på en variant på temaet emojis, og hverken tror eller håper at Facebook vil ta i bruk en tommel ned-knapp.

Gå ikke glipp av disse: