Vil du kjøpe og selge på Facebook? Svar i meningsmålingen nederst i saken!

Facebook ser ingen grunn til at vi ikke skal bruke mest mulig tid i deres univers. Slikt blir det annonsekroner av. Derfor er det få som lar seg overraske av at Mark Zuckerberg og co. nå ruller ut en egen tjeneste for rubrikkannonser, den såkalte Marketplace.

Ifølge Facebook er det hver måned 450 millioner brukere som besøker ulike kjøp og salg-grupper. Nå vil de sette kjøp og salg i system og gi kjøpere og selgere et bedre verktøy, noe de forøvrig prøvde seg på allerede i 2007.

Tjenesten er i første omgang gjort tilgjengelig som Ios— og Android-app i USA, Storbritannia, Australia og New Zealand, men flere land og en egen desktop versjon vil angivelig følge.

Erstatter Messenger-snarvei

For å besøke markedsplassen trykker man på det nye markedsplass-ikonet som har dukket opp nederst i appen og erstattet snarveiknappen til Messenger.

Her blir du møtt med bilder av ting folk i nærheten av deg har lagt ut til salg. Du kan også søke etter spesifikke gjenstander og filtrere resultatene etter plassering, kategori og pris.

PLASSERING: Et trykk på bildet av gjenstanden du er interessert i gir deg blant annet selgers kartposisjon. Foto: Facebook

Når du finner noe interessant, skal et trykk på bildet gi deg flere detaljer fra selgeren, inkludert en produktbeskrivelse, navn og profilbilde av selgeren, og selgers plassering. Du kan også lagre elementet for å finne den igjen senere. Se hvordan det funker i videoen lenger ned i saken.

Reddet trolig barnets liv, hevder moren:

Har tro på Facebook

RektorTrond Blindheimved Høyskolen Kristiania har stor tro på Facebooks Marketplace og mener Finn og de tradisjonelle rubrikkannonsetjenestene rundt om i verden må passe seg.

— Med over tre millioner brukere bare i Norge har Facebook tatt nakketak på oss, og mange benytter allerede det sosiale mediet til å selge og kjøpe varer. Selv har jeg solgt både ski og sykler, og synes det fungerer aldeles utmerket. Nå dette settes ytterligere i system, har Facebook med sin plattform og kunnskap om brukerne, alle forutsetninger for å lage et produkt som vil true de etablerte aktørene, sier Blindheim.

Han får støtte av Arne Krokan som er professor på Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU.

LYKKES: Arne Korkan mener Facebook har gode forutsetninger for å lykkes. FOTO: NTNU

Forskning viser at vi påvirkes av andre mennesker når vi tar beslutninger, særlig venner og venners venner. Her er Facebook unike og kan vise til en helt annen sosial samhandling og mulighet til å knytte sammen kjøpere og selgere enn tradisjonelle rubrikktjenetser som Schibsteds Finn.

Enorme datamengder

Krokan mener det geniale med Facebooks algoritme er at den vet hva du er interessert i og sitter på enorme datamengder om våre sosiale omgang og referanser.

LOGO: Slik ser Marketplace-logoen ut. FOTO: Facebook

— Man kan se for seg at man diskuterer ny spisestue med en venn på Facebook, og brått så dukker det opp et tilbud fra en som skal selge sin. Schibsted og Finn vet også mye om brukerne, hva de har kjøpt og solgt, og hva de liker å lese om, men ikke på langt nær like mye som Facebook, sier Krokan.Han tror transaksjonene vil bli synlig på en helt annen måte på Facebook, noe som ifølge Krokan vil bety mindre fare for svindel. Han tror også Marketplace er første skritt på veien mot bil- og boligannonser på Facebook.

— Finn og de tradisjonelle aktørene må innovere kontinuerlig, videreutvikle produkter og optimalisere dataene sine og bruken av disse for å overleve. For eksempel gi brukerne bedre statistikk for gjennomsnittpriser og tiden det tar å selge et produkt til ulike prispunkter. De må rett og slett kunne tilby noe bedre.

Sikrere enn Wi-fi og Bluetooth hevder forskerne:

Men Finn frykter ikke konkurransen

Ifølge tall fra Finn ble det solgt ting og tang på Finn-torget for 7,8 milliarder kroner i 2015. Hele 5,4 millioner privatannonser ble lagt ut. Direktør i Finn.no Anders Skoe, har ikke mistet nattesøvnen av at Facebook satser i rubrikkmarkedet med en egen tjeneste.

— Dette er en naturlig utvikling, men ikke noe vi frykter. Vi følger med på hva som skjer i markedet, og konstaterer at vi har det rekordbra på både annonser og trafikk etter sommeren, sier Skoe.

Han mener nøkkelen ligger i å utvikle og skape bedre tjenester.

— Vi sitter på mye data som gir oss mange muligheter, og vi skal sørge for at vi leverer et konkurransedyktig produkt, sier Skoe, som trekker frem Finns kundeservice og eget sikkerhetsteam som et konkurransefortrinn.

- Forventer dere at Facebook på sikt også vil kaste seg over bil-, bolig- og stillingsannonser?

— Vi følger som sagt nøye med på hva som skjer i markedet, men konsentrerer oss om å videreutvikle og forbedre våre egne tjenester.

Her er Facebooks egen skrytevideo:

Finn.no er eid av Schibsted, som også Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad er eid av.