Du skal ikke mange årene tilbake før shoppingfenomenet «Black Friday» var ukjent for de fleste nordmenn. Ifølge Wikipedia var det Norwegian Outlet på Vestby som først brukte «Black Friday» i 2009. Nå er det knapt noen, være seg butikker eller kunder, som ikke har fått med seg den «svarte fredagen», som har sin opprinnelse i USA der den dagen etter Thanksgiving startet julehandelen med ekstra tilbud og lange åpningstider.

Men tro ikke at «Black Friday» eller den påfølgende «Cyber Monday» er den største e-handelsdagen. En av verdens største nettbutikker, kinesiske Alibaba, har nemlig gjort den såkalte «Singles Day» til den dagen hvor det handles mest på nett.

Singles Day startet som en anti-Valentinsdag i studentmiljøet i Nanjing i Kina på begynnelsen av 1990-tallet. En effekt av Kinas ettbarnspolitikk som har resultert i mange unge, single menn. Derav datoen 11.11 som består av fire ettall. Et symbol på at man er singel.

Din favoritt også?

Over dobbelt så stor omsetning

TESTER: Lefdal tester ut om kundene vil ha Singles Day. Foto: Skjermdump Lefdal

Siden starten i 2009 har omsetningen økt fra 50 millioner dollar til 14,3 milliarder dollar i 2015. Ifølge Alibaba har man etter tolv timer av årets salg passert 12,1 milliarder dollar og sikter mot ny rekord, mens konkurrenten JD.com melder om at man hadde passert 2014-omsettningen i løpet av ni timer, skriver BBC.Mens kineserne svidde av 14,3 milliarder dollar på Singels Day i 2015, var det samlede tallet for Black Friday og Cyber Monday «bare» 5,8 milliarder. Med andre ord kan Singles Day slå i kasseapparatet med mer enn dobbel så stor omsetning. På den annen side er det også flere kinesere enn amerikanere.

LOGISTIKK: Det går unna når varene skal sendes ut ti kundene. Foto: JASON LEE/NTB Scanpix

I Norge derimot, er Singles Day foreløpig relativt lite utbredt. En av dem som tester for første gang i år er elektronikkjeden Lefdal.Overrasket?

— Gjør en liten test

— Vi har fått med oss at Singles Day-fenomenet er i ferd med å bre om seg, og har selvsagt også registrert Alibaba sine positive erfaringer. Derfor gjør vi for aller første gang en aldri så liten test på Lefdal.com, der vi sjekker om kundene våre syns dette er noe vi burde fortsette med og kanskje ha mer av, sier kommunikasjonsansvarlig i Lefdal , Øystein Schmidt.

Han tror besøkstallene på Lefdal.com kommer til å bli tre-fire ganger høyere enn på en vanlig fredag.

Lefdal frykter ikke at Singles Day og Black Friday som kommer om to uker, vil slå hverandre ihjel.

— Tidligere erfaring tilsier at ulike tilbudsdager og handelsperioder ikke påvirker hverandre i særlig stor grad. I fjor omsatte for eksempel konsernet vårt for 770 millioner kroner bare på Black Friday, uten at julepågangen i butikkene våre eller på nett ble merkbart mindre, sier Schmidt.

Einar Øgrey Brandsdal, eier av Brandsdal Group AS som blant annet står bak auksjonsnettstedet Netthandelen.no og nettbutikken Blivakker, forteller at de satser for fullt på Singles Day

ENDA EN SALGSDAG: - Vi elsker disse dagene, og ser en klar salgsøkning, sier Einar Øgrey Brandsdal, eier av Brandsdal Group AS, som står bak blant annet blivakker.no. Foto: Skjermdump

— Vi prøvde ut Singles Day i fjor med godt resultat, og i år har vi med alle nettbutikkene våre, både i Norge og utlandet, sier Brandsdal.Han mener det ikke er fare for at det går inflasjon i slike kampanjedager, snarere tvert imot.

— Vi elsker disse dagene, og ser en klar salgsøkning. Men det er klart, gode tilbud går på marginer og dekningsgraden løs, så vi kunne ikke hatt slike hver dag, sier Brandsdal som tror Singles Day kommer til å bli like stor som Black Friday.

Ja, du leste riktig:

Økonomiprofessor: — Åpenbar fare for kannibalisering

ProfessorTor W.Andreassenved Norges Handelshøyskole mener det ligger i handelens natur å være kreative og finne anledninger og aktiviteter for å øke omsetningen, og at Singels Days og Black Friday bare er nye varianter av fars- og morsdager og krimboksalg før påske.

Han ser to store utfordringer med innføringen av stadig nye slike markedsstunt og salgsdager.

UTFORDRINGER: Professor Tor Wallin Andreassen ved Norges Handelshøyskole ser to store utfordringer. Foto: Nicolas Tourrenc/NHH

— For det første er det en åpenbar fare for kannibalisering, at man biter seg i halen, og som nå før jul bare fremskynder julehandelen uten at det totale salget og omsetningen øker. For det andre er spørsmålet om de gode tilbudene kan forklares med kunstig høye før-priser, eller går på fortjenestemarginen løs. Det slipper i så tilfelle løs volum-monsteret og eroderer lønnsomhetsbasen. Det er ikke særlig smart.Andreasen peker også på at hyppig bruk av spesialtilbud utdanner markedet til å forvente rabatter.

— Man behøver ikke gå på Handelshøyskolen for å skjønne at det er dumt. Sett fra et mer filosofisk ståsted, kan man også diskutere hvor bra det er at kjøp blir drevet av impuls og gleden av å gjøre et godt kjøp, uten å være forankret i et reelt behov. Tilbudet var så godt at man bare måtte handle.

Teknologimagasinet: Årets julegave til far?