Slik skal vennelisten vokse videre

— Jeg husker det godt: den ene dagen spiste jeg pizza med kompiser, den neste hadde jeg lansert den første versjonen av Facebook, sier Mark Zuckerberg til NBC.

Publisert: Publisert:

I dag er det ti år siden han startet sin digitale vennetjeneste på studenthybelen. I dag har Facebook over 1,23 milliarder brukere og en markedsverdi på svimlende 135 milliarder dollar. Selv er 29-åringen fra New York god for 24 milliarder dollar.

Men verdens 24. rikeste mann kler seg fortsatt i joggesko, jeans og hettegenser.

— Jeg var veldig overrasket over hvordan Facebook ble brukt på skolen vår, fortsetter han.

— Jeg tenkte: noen bør lage en slik tjeneste for resten av verden. Men jeg trodde aldri at det var vi som skulle gjøre det.

- Alminneliggjorde bruken av sosiale nettverk

Ifølge stipendiat ved Institutt for medier og kommunikasjon ved UIO, Bente Kalsnes, var ikke Mark Zuckerberg først ute. De første digitale vennenettverkene oppsto allerede på 1980-tallet.

I Norge var Blink og Nettby store før Facebook, i Sverige var Lunarstorm populært. Da Facebook ble opprettet i 2004, fantes allerede nettsteder som MySpace og Friendster.

— Men Facebook var enklere og mer intuitivt. Mens man før måtte gå inn på veggen til folk, kom nå nyheter fra venner strømmende gjennom tjenesten. Man kan si at Facebook alminneliggjorde bruken av sosiale nettverk og å snakke sammen på nett, sier hun.

Deretter har konkurransen blitt hardere. I dag sendes det eksempelvis flere bilder på Snapchat enn "Face". I fjor innrømmet Facebook at ungdommen tilbringer mindre tid på nettstedet. Erkjennelsen kom etter at Snapchats 23 år gamle gründer hadde avslått et milliardbud fra Zuckerberg – akkurat som Zuckerberg avviste større konkurrenter i sin tid.

Må fornye seg

For å ta opp kampen mot nykommerne, er Facebook avhengig av kontinuerlig fornyelse. Deres ferskeste satsing, applikasjonen «Paper», henter de viktigste historiene fra nyhetsfeeden og gir dem et visuelt «magasin»-uttrykk.

— Det finnes ulike måter å dele på, men å dytte alle historier i samme blå app er ikke fremtiden, sier Mark Zuckerberg til Bloomberg. Utsagnet kan tolkes som at mye av Facebooks fremtidige virksomhet vil foregå utenfor den tradisjonelle plattformen.

Ifølge Bloomberg ser Zuckerberg på Facebooks fortsatte vekst som selskapets største utfordring. Halvparten av verdens internettbrukere har allerede en profil, og i mange land er markedet i ferd med å bli mettet. En fersk undersøkelse fra Ipsos MMI at 75 prosent av alle nordmenn er på «Face». Her vokste brukerskare ble 7 prosent større i fjor. Til sammenligning vokste Instagram, som Zuckerberg kjøpte i fjor, med 45 prosent.

Sammen med blant andre Samsung og Ericsson har Zuckerberg satt i gang et ambisiøst prosjekt for å få flere på nett. Målet er at billigere og mer effektiv IT-infrastruktur skal gi folk i u-land muligheten til å bli Facebook-brukere.

— Om vi kan bidra til utvikle noen av disse landene, får vi samtidig nye markeder, sier han til Bloomberg News.

- Facebook kan forsvinne

Ida Aalen jobber i Netlife Research og har skrevet en bok om sosiale medier. Hun tror at Facebooks ekspansjon kan slå tilbake på selskapet. Når tante og sjef havner i vennelisten er det begrenset hva du kan legge ut.

— Man sier ikke det samme på nachspiel som i søndagsmiddag. En av grunnene til at stadig flere bruker Snapchat og Instagram, er at disse er uformelle, slik Facebook var en gang, sier hun.

Men selv om Facebook ikke skulle klare å oppdatere seg, og dermed fremstå som kjedelig og irrelevant, har Zuckerberg uansett klart å skape en «lock-in-effect», mener Bente Kalsnes: Når alle er på Facebook, får det store sosiale konsekvenser å stå utenfor.

— Men historien tilsier at en digital tjeneste som Facebook på ett eller annet tidspunkt forsvinner, men når eller hvorfor den går nedom, er umulig å si nå.

Publisert: