På mange områder er de nordiske landene relativt like. Men forskjellene blir virkelig store når du skal handle deg mobilabonnement. Norge er annerledeslandet i Norden, med svindyre datapakker som aldri helt blir store nok til at vi slipper å tenke på dem.

De store forskjellene er ekstra tydelige når vi titter på gigantoperatørene Telenor og Telia. De er aktive både i Norge, og i de andre nordiske landene. Men selv innenfor samme selskap er forskjellene store.

Dobbel pris, halve innholdet

ULIKT: Mer data, halv pris. Slik ser det ut hos Telenor i Danmark.Foto: Skjermdump, Telenor.dk

Hos Telenor er det store forskjeller i Norge og Danmark:

  • Danmark: 5 GB, 199 NOK i måneden

  • Norge: 5 GB, 399 NOK i måneden

I går annonserte Telenor at de fjerner roamingkostnader i EU— og EØS-land for sine norske kunder. Men det krever at man bytter til Telenors nye såkalte Frihet-abonnement.

Her har Telenor valgt å redusere datapakkene på de minste abonnementene, samtidig som de økes fra henholdsvis 12 GB til 20 GB og fra 25 GB til 60 GB på de to største. Mer om de nye Telenor-prisene kan du lese her.

Danske Telia-kunder får fem ganger mer

  • Danmark: 100 GB, 500 NOK (Inkluderer Spotify + to betaltjenester ca.-verdi 300 NOK)

  • Finland: Fri bruk, 350 NOK

  • Norge: 20 GB, 649 NOK, (Inkluderer Spotify i 12 måneder, og 500 MB ekstra i måneden)

Telias topptilbud i Danmark kan vi bare drømme om her hjemme. En femhundrelapp i måneden for 100 gigabyte data og tre tilleggstjenester. Foto: Skjermdump, Telia.dk

Konkurrentene i Telia er ikke stort bedre. I Norge heter deres heftigste abonnement Smart Total, og for 649 kroner i måneden blir du begunstiget med 20 gigabyte data i operatørens nettverk. Og norske brukere står fritt til å svelge unna datakvoten i hele Norden og Baltikum. Storveis?Vel, ikke egentlig. Samme selskap selger abonnementet 4Everything Premium i Danmark. Det inkluderer 100 gigabyte data. Ikke nok med det, men brukere av abonnementet får dessuten velge to tilleggstjenester inkludert i prisen. Og enten du vil eller ikke får du fri bruk av Spotify på slep.

Prisen? En skulle jo tro dette kostet en del. Abonnementene vi valgte da vi satte opp en liksombestilling inneholdt Spotify, muligheten til å bruke datapakken på tvers av hele Europa og lydboktjenesten Storytel.

Sistnevnte koster 169 kroner i måneden her i Norge, og Spotify ligger på den vante hundrelappen slike tjenester ofte tar. Hva det koster å roame fritt i Europa kan vi bare drømme om, men hos Telenor kan man få en uke med forbruk på 600 MB i Europa og USA for 299 kroner.

Hele superpakken hos Telia i Danmark koster 399 danske kroner, eller omtrent 500 norske.

Ser vi til Finland kan man kjøpe et abonnement med 20 gigabyte data inkludert for 35 euro, eller 323 kroner. For tre euro ekstra i måneden, eller rundt 28 kroner, får finnene det som oppgis som fri bruk. Vi er ikke så fryktelig stødige i finsk, så det kan tenkes det ligger andre begrensninger bak. Men det er i hvert fall slik tjenesten presenteres hos Sonera.fi, som er del av det store svensk-finske Telia-konsernet.

Magiske ord som gir større kvoter: mobilt bredbånd

Men kanskje du faktisk er villig til å betale det veldig mange gigabyte koster her til lands?

Det vil muligens overraske noen, men titter du på Telenor og Telias løsninger for mobilt bredbånd blir datapakkene raskt langt fyldigere. Hos Telenor kan du kjøpe 80 gigabyte i måneden for 899 kroner, mens Telia tilbyr 200 gigabyte for 799 kroner.

HEFTIG: Vil du ikke snakke med noen? Da kan du faktisk få en svært heftig datakvote for 800 kroner. Foto: Skjermdump, Telia.no

Av en eller annen grunn blir det altså mulig å tilby ganske kvasse datapakker, så fort du og jeg legger på røret og slutter å ringe. Det er imidlertid mulig å sende SMS-meldinger med rene dataabonnement, så lenge du aksepterer at mobilnummeret ditt er tolvsifret og ser litt merkelig ut.

  • Mobilt bredbånd Telenor: Inntil 80 GB, 899 kroner

  • Mobilt bredbånd Telia: Inntil 200 GB, 799 kroner

Enkelte steder, og i enkelte sammenhenger kan mobilt bredbånd gi mening. Spesielt om man raskt vil ha fungerende internett opp på et sted uten infrastruktur, ellersom da vi besøkte Tokyo og en leid lommeruter ventet på oss på hotellet. Men som eneste valg for storbrukere i eget land?

Hva skyldes de enorme forskjellene? Vi sendte noen e-poster til Telenor og Telia med spørsmål om dette.

Telenor: — I Danmark er vi en utfordrer

BILLIGERE: Telenors informasjonssjef, Anders Krokan, peker på at mobiltelefoni generelt er billigere i Danmark.

— Prisnivået i Danmark ligger svært lavt. Faktisk så lavt at mange av mobiltilbyderne sliter med inntjeningen og evnen til å investere i markedet. Prisforskjeller skyldes også at Norge er et svært kostbart land å bygge ut mobilnett i, fordi vi har utfordrende topografi og spredt bosetning.

— Telenor investerer over fire milliarder årlig i Norge, langt mer enn i Danmark. På den ene siden skal vi tilby både konkurransedyktige priser og markedets beste innhold i våre abonnement, og på den annen må vi sikre en nødvendig inntjening og påfølgende høyt investeringsnivå slik at Norge skal være blant de land i verden der kundene har de beste mobilopplevelser.

— I tillegg kommer at Telenor i Norge er markedslederen som skal tilby de beste inkluderte fordeler i våre abonnement, mens vi i Danmark er en utfordrer, sier Krokan.

Telia: - Konkurransesituasjonen i Danmark er ikke sunn

TØFT: Kristian Fredheim er kommunikasjonsrådgiver i Telia. Foto: Telia

Kommunikasjonsrådgiver Kristian Fredheim i Telia påpeker en del av de samme momentene som Telenors mann. — For det første er ikke konkurransesituasjonen i Danmark sunn på lengre sikt, fordi mange aktører ikke får god nok avkastning til å investere i infrastruktur og markedet. Det tjener ikke danske mobilbrukere på lengre sikt.

— For det andre er det store forskjeller hva gjelder kostnadsbildet for å investere i mobil infrastruktur i Danmark og Norge. Det gjelder både areal, topografi og bosettingsmønster, forklarer Fredheim, og er altså inne på den utfordrende topografien som også Telenor må håndtere her på berget.

— Det tredje er at man må tilpasse forretnings- og prismodeller til konkurransen, forbruksvaner og etterspørselen i det enkelte land man opererer i. I Norge investerer vi tungt, og har allerede oppnådd 4G-dekning til 9 av 10 nordmenn der de bor, og vi har mange ulike merkevarer og abonnementsmodeller som vi oppfatter som gode og konkurransedyktige i det norske markedet.

Til slutt kvitterer Fredheim med å si at det ikke er så gærnt som det er lett å tro.

— I det større prisbildet viser ulike sammenlikninger at Norge fortsatt er blant de billigste på mobilbruk.

Ett viktig spørsmål fikk stå ubesvart

LEIE: Som leid løsning i et land der datatrafikken koster skjorta med medbrakt SIM er en lommeruter veldig fin å ha. Men trenger vi den virkelig i Norge? Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Ingen av de to operatørene benyttet anledningen til å svare på hvorfor mobilt bredbånd fortsatt er et separat produkt i det norske markedet.Hvis vi tar på oss forbrukerhatten og forsøker å mene noe om dette, er det nærliggende å tenke at mobilt bredbånd i dag er en anakronisme, noe som har gått ut på dato. Det er en levning fra en periode der mobilene våre ikke kunne dele internett på en enkel måte.

I dag behøver vi slett ikke en ekstra lommeruter for å ha tilgang på internett på tvers av en rekke dingser. Mobiltelefonen vår kan enkelt dele nett til ting rundt seg, og velger du riktig telefonkan du få en telefon med massive batterimusklertil å ta unna mye bruk også.

En ting er at konkurransen gjerne er større andre steder. Vi vet at Danmark har en mengde tilbydere som alle vil være billigst, og i Finland ser det ut til atmange bytter ut den vanlige bredbåndstilkoblingen med en mobil løsning.

Men hva slags forskjell det skal gjøre for datamengdene at man ikke skal bruke et SIM-kort til å ringe med, er det verre å forstå seg på. Slik Tek.no ser det kunne for eksempel Telia enkelt tilpasset prisen på de rene bredbåndsabonnementene sine, og dermed ha abonnement som passet de virkelig krevende brukerne. Noe de ikke har i dag.

Det viktigste her er egentlig ikke muligheten til å ha et avsindig dataforbruk på mobilabonnementet sitt. Det viktigste er muligheten til å slippe å tenke på dataforbruket sitt i langt høyere grad enn nå. Først da vil folk faktisk bruke 4G på t-banen til å se film, eller gjøre andre dataintensive ting.

Mediehuset Tek.no er eid av TU Media.

Våre lesere er helt sikre:

Store datapakker er viktigere enn høye hastigheter på mobilen

Hvor stor datapakke trenger du? Sjekk Teks smarte kalkulator

— Dette er en super mobil til 1500 kroner: