Saken oppdateres

I henhold til de nye retningslinjene skal selskapene prøve å vurdere oppfordringer om å fjerne hatefulle ytringer innen et døgn.

Europeiske myndigheter har de siste månedene forsøkt å få sosiale medier til å slå ned på rasisme i kjølvannet av flyktningkrisen.

Fjerning av hatefulle ytringer er også viktig fordi terrorgrupper bruker sosiale medier til å radikalisere unge, ifølge EUs justiskommissær Vera Jourova.

— De nylige terrorangrepene har minnet oss om behovet for tagrep mot ulovlige og hatefulle ytringer, sier Jourova i en melding, rapporterer nettavisen theverge.com.

- Forskjell mellom ytringsfrihet og oppførsel som oppforder til vold og hat

De fire amerikanske IT-gigantene, som sluttet opp om de nye retningslinjene tirsdag, lover også å lære opp sine ansatte til å håndtere denne typen saker. I tillegg skal brukervilkårene gjøre det klart at hatefulle ytringer ikke godtas, skriver magasinetFortune.

— Vi er opptatt av å gi folk tilgang til informasjon gjennom våre tjenester, men vi har aldri godtatt ulovlige hatmeldinger på våre plattformer, fastslår Ligg Junius, Googles sjef for offentlig politikk og myndighetskontakt i en melding, og påpeker at de er glade for samarbeidet med kommisjonen, skriver theverge.com.

– Hatefull oppførsel hører ikke hjemme på Twitter, sier Karen White fra Twitter i en uttalelse.

– Det er en klar forskjell mellom ytringsfrihet og oppførsel som oppfordrer til vold og hat, legger hun til. (©NTB)

(©NTB)

Har du tips om denne saken? Send oss en epost!

Mer om sosiale medier:

Mer om hatprat: