Saken oppdateres
I henhold til de nye retningslinjene skal selskapene prøve å vurdere oppfordringer om å fjerne hatefulle ytringer innen et døgn.
Europeiske myndigheter har de siste månedene forsøkt å få sosiale medier til å slå ned på rasisme i kjølvannet av flyktningkrisen.
Fjerning av hatefulle ytringer er også viktig fordi terrorgrupper bruker sosiale medier til å radikalisere unge, ifølge EUs justiskommissær Vera Jourova.
— De nylige terrorangrepene har minnet oss om behovet for tagrep mot ulovlige og hatefulle ytringer, sier Jourova i en melding, rapporterer nettavisen theverge.com.
- Forskjell mellom ytringsfrihet og oppførsel som oppforder til vold og hat
De fire amerikanske IT-gigantene, som sluttet opp om de nye retningslinjene tirsdag, lover også å lære opp sine ansatte til å håndtere denne typen saker. I tillegg skal brukervilkårene gjøre det klart at hatefulle ytringer ikke godtas, skriver magasinetFortune.
— Vi er opptatt av å gi folk tilgang til informasjon gjennom våre tjenester, men vi har aldri godtatt ulovlige hatmeldinger på våre plattformer, fastslår Ligg Junius, Googles sjef for offentlig politikk og myndighetskontakt i en melding, og påpeker at de er glade for samarbeidet med kommisjonen, skriver theverge.com.
– Hatefull oppførsel hører ikke hjemme på Twitter, sier Karen White fra Twitter i en uttalelse.
– Det er en klar forskjell mellom ytringsfrihet og oppførsel som oppfordrer til vold og hat, legger hun til. (©NTB)
(©NTB)
Har du tips om denne saken? Send oss en epost!
Mer om sosiale medier:
Du må lese over en kvart million ord med appvilkår
Snapchat ønsker norsk innhold
Google vil ha likestillings-emojis
Hevder Runkeeper-appen sporer brukerne når de ikke trener
Mer om hatprat: