Tinder krever retten til fritt å benytte brukernes innhold, dele med hvem som helst og til evig tid. Det la Forbrukerrådet frem på en pressekonferanse

— Selskapets vilkår er et grelt eksempel på hva forbrukere i den digitale verden må forholde seg til. Ikke bare er dette respektløst overfor egne brukere, men det er også et klart brudd på norsk og europeisk lovgivning, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.

Han mener Forbrukerrådets gjennomgang viser at Tinders vilkår etterlater brukerne tilnærmet rettsløse når det kommer til eierskap og kontroll over eget innhold sombilder, tekstmeldinger, chat-logger og video.

— Tinder kan ikke diktere egne spilleregler. Appen kommer på norsk og er utvilsomt rettet mot forbrukere i Norge, og dermed mener vi den er omfattet av norsk og europeisk regelverk, sier Myrstad.

Forbrukerrådet klager nå selskapet inn til Forbrukerombudet for urimelige avtalevilkår.

Trodde du folk på Tinder var single?

Dette kan Tinder gjøre

I Forbrukerrådetsgjennomgang av Tinders vilkårhar man satt fingeren på flere punkter:

  • Vilkårene er lange, uklare og lite tilgjengelige.

  • Selskapet kan når som helst endre vilkårene uten å varsle brukerne.

  • Selskapet ber om for mye informasjon fra andre apper, slik som Facebook, på telefonen.

  • Brukerne mister kontroll over bilder og annet innhold til evig tid.

  • Selskapet kan kastebrukere ut av tjenesten uten grunn og varsel.

— Tinder behandler sensitiv og personlig informasjon. Det er en selvfølge at appen behandler sine brukere med respekt, og ikke minst er i tråd med norsk og europeisk lovverk, sier Myrstad.

Slik heter det blant annet i vilkårende til Tinder som Forbrukerrådet reagerer på:

«By posting Content as part of the Service, you automatically grant to the Company, its affiliates, licensees and successors, an irrevocable, perpetual, non-exclusive, transferable, sub-licensable, fully paid-up, worldwide right and license to use, copy, store, perform, display, reproduce, record, play, adapt, modify and distribute the Content, prepare derivative works of the Content or incorporate the Content into other works, and grant and authorize sublicenses of the foregoing in any media now known or hereafter created.»

I en kommentar til Forbrukerrådets påstand, skriver Tinders kommunikasjonssjef Rosette Pambakian følgende i en e-post til oss:

"I Tinder gjør vi vårt ytterste for å være i samsvar med alle lokale og nasjonale regler, både hva gjelder personvern og annet. Hvis og når myndigheter bringer opp personvernanliggende tar vi de alltid til vurdering, og innfører endringer hvis nødvendig. Vi er opptatt av å beskytte våre brukeres personvern og bestreber oss på å ha rettferdige personvernpolitikk."

Forbrukerrådet la også frem klagestatistikken for 2015 på

Andre saker om sosiale medier: