I november 2014 slo Forbrukerombudet ettertrykkelig fast at de mener tvunget koblingssalg av TV og bredbånd er ulovlig etter Markedsføringslovens paragraf 22. — I dag trenger alle nettilgang mens tradisjonell TV ikke lenger er en nødvendighet. Derfor er det urimelig at forbrukerne ikke kan velge bort ekstrakostnaden for TV-signal, sa forbrukerombud Gry Nergård den gang.

Nesten ett år senere har ingenting skjedd, og Get og Canal Digital Kabel krever fortsatt at kundene må betale tusenvis av kroner i året for TV-pakker selv om de kun ønsker Internett-tilgang.

Er du en av stadig flere som ser film- og TV over bredbåndsforbindelsen og ønsker å si opp ditt vanlige TV-abonnement, ja så må du som Canal Digital Kabel- eller Get-kunde også si opp bredbåndsavtalen. Begge deler eller ingenting.

Hva mener du? Svar i pollen nederst i saken.

Tre ganger så dyrt som i Sverige:

Hvorfor er det fortsatt slik?

TING TAR TID: Forbrukerombud Gry Nergård håper å få stoppet kabel-TV-selskapenes koblingssalg. FOTO: CF-Wesenberg/kolonihaven.no Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

På spørsmål om hvorfor det fortsatt er fritt frem for det Forbrukerombudet mener er ulovlig koblingssalg, viser Forbrukerombud Gry Nergård til at systemet i Markedsloven er slik at partene først skal forhandle for å se hvor langt man kommer.— En slik prosess tar tid, men vi har hatt positive møter med partene og har tro på forhandlingssporet.

- Når forventer dere å være i mål?

— Vi ønsker ikke å tidfeste det, men vi skal snart ha et nytt møte med Get, og forventer at de vil komme opp med en tidsplan for opphør av koblingssal slik Canal Digital kabel allerede har varslet at de vil i 2016. - Har dere vurdert å ta saken innfor Markedsrådet?

— Skulle vi prøve saken innfor Markedsrådet så er også det en tidkrevende prosess, og vi risikerer dessuten i verste fall at Markedsrådet ikke er enige med oss.

- Forstår du de som mener at Forbrukerombudet fremstår som mer tålmodige enn handlekraftige i denne saken?

— Jeg har full forståelse for at man kan synes dette tar lang tid, noe det også gjør. Det skyldes ikke minst at lovgivingen er vag, da det skal vurderes hvorvidt koblingssalget er urimelig eller ikke. Vi jobber derfor parallelt inn mot departementet for å få til en lovendring.

Vedtakene til Markedsrådet som behandler klager på markedsføring er endelige, og kan bare settes til side av domstolene.

Vi blir slått av Romania:

BREDBÅNDS-TV: Stadig flere ønsker å bytte ut dekoderen med TV og film over bredbåndsforbindelsen. FOTO: Geir Amundsen.

Get sitter på gjerdet

I motsetning til Canal Digital Kabel som har gått ut og sagt at de vil avslutte koblingssalget i 2016, har ikke Get kommunisert noen tidsplaner for avvikling av tvunget koblingssalg.

NYE LØSNINGER: Øyvind Husby forteller at Get også jobber med nye løsninger og modeller, slik at de som kun ønsker bredbånd vil få en mulighet til det. FOTO: Get/TDC

— Hvorfor må Get kunder fortsatt kjøpe TV for å få bredbånd, og hvor lenge vil Get fortsette med denne praksisen?- Get kommer selvfølgelig til å fortsette å utvikle produkter og tjenester tilpasset kundenes stadig nye vaner, og vil også komme med løsninger for dem som kun ønsker bredbånd, sier direktør for samfunnskontakt i Get, Øyvind Husby, som ikke vil ut med noen dato for en eventuell avvikling av koblingssalg for Gets del.

Han presiserer at alle Gets kunder i dag får TV-signaler i alle husets TV-uttak, og at det store flertallet av kundene fortsatt ønsker godt innhold levert enkelt og sømløst på tvers av plattformer på det Husby kaller «Get-måten».

— Vi har en god dialog med Forbrukerombudet om Gets planer om å lansere løsninger tilpasset kundene våre, og tror ikke ombudet vil se grunnlag for en sak for Markedsrådet basert på dette.

Oppdatering:

Følg oss på Twitter og Facebook: @GeirAmundsen, @RIKSdigital og Facebook

Få også med deg disse sakene:

Nå kommer superbredbånd

Hilde må fortsatt kjøpe TV-pakke for å få bredbånd