Kommer du til å kjøpe deg et par Spectacles? Svar i meningsmålingen nederst i saken!

Snap, tidligere kjent som Snapchat, annonserte ikke bare navnebytte i helgen, de viste også frem sine såkalte Spectacles— solbriller med innebygd kamera som «skal gjøre det enkelt å lage Memories».

Noen som tenker Google Glasses, smartbrillene som mange oppfattet påtrengende og som førte til barslagsmål i San Francisco?

Snap er sparsomme med opplysninger om de nye brillene sine som skal koste 130 dollar, eller en drøy tusenlapp. Ved å trykke på knappen på venstre side av brillen, tar den opp en ti sekunders snap. Maks opptakstid for en snap skal være 30 sekunder.

PÅTRENGENDE? Nei, det er ikke en tidlig aprilsnarr. Snap har angivelig jobbet med smartbrillene sine i flere år. Oppmerksomhet til navnskiftet gir det trolig også. Foto: Snap

Med og uten mobil

Smartbrillene som kobler seg direkte til Snap på mobilen ved hjelp av Bluetooth eller Wi-Fi, filmer sirkulær video. Runde videoopptak altså, skjønt de skal ifølge Snap kunne vises fullskjerm på alle skjermer, uten å gå noe mer i detalj.

Ifølge Snap kan brillene også brukes uten mobilen. Da vil snapene dine lagres i brillen til de kobles til mobilen igjen.

LADING: Det medfølgende etuiet skal kunne lade Spectacles opptil fire ganger. Foto: SNAP

Det sies ikke noe spesifikt om batterikapasiteten utover at en fulladet brille skal holde til «en dag med Snap-verdige bilder». Brillene skal også kunne lagres ved hjelp av det medfølgende etuiet, en praktisk ladeløsning Apples nye

også har. Et fulladet etui skal holde til fire Spectacles-ladinger.Bekymret for at du skal bli filmet uten at du vet det? Et lys rundt «snap-knappen» på brillen skal fortelle omverdenen at Snap-brillene er i opptaksmodus. Spectacles som man angivelig har jobbet med i flere år, vil ifølge Snap «snart» være i salg i tre forskjellige farger på www.spectacles.com.

Tror på smartbriller, ikke på Spectacles

Kommunikasjonsrådgiver og ekspert på sosiale medier Hans-Petter Nygård-Hansen har troen på smartbriller, men ikke nødvendigvis Spectacles — og da spesielt versjon 1.0. — Jeg tror det hele er et ganske så stort PR-stunt for å skape oppmerksomheten rundt navneskiftet. Og det er den viktigste nyheten: At Snap ikke lenger kun er en meldingstjeneste/app. Med et hardware-produkt som Spectacles har de også demonstrert det, sier Nygård-Hansen

Han forventer og tror at Snap vil utvide sitt eget økosystem til å bli mer en plattformleverandør, på lik linje med Facebook og de andre store sosiale mediene.

— Spectacles, selfiestenger, Livestream Memo og andre kameraer, men ikke minst

bekrefter at vi er opptatt av å dele livene våre i form av korte øyeblikk. Instagram har økt antall video-sekunder fra 15 til 60 i løpet av kort tid. Vi kan strømme 24 timer i døgnet på Facebook Live, og Facebook tror selv at så mye som 85 prosent av feeden vil være video i løpet av et par år.

Nygård-Hansen har ikke Spectacles på innkjøpslisten, men tror definitivt de kommer til å bli utsolgt i løpet av kort tid. Og at flere vil ligge til salgs på Ebay kort tid etterpå.

— Sannsynligheten er stor for at vi kommer til å se mange med Snap-briller eller kameraer i løpet av slalåm-sesongen, men enda større for at vi kommer til å se mange til sommeren.

Irritert deg?

Teknologimagasinet: Snowden advarer på Google Allo