Det kan gå en kule varmt når bilister og syklister skal dele veien. At det ikke alltid ender så bra er det mange eksempler på, og med et metallskall rundt seg er det som regel ikke bilisten som får lide når noe går galt.

Men med Garmins nye Varia Rearview Bike Radar kan landeveien bli tryggere for syklister. Som navnet antyder er det snakk om en radarløsning som holder oversikt over veien bak deg når du sykler.

Garmin peker i en reklamevideo på at amerikansk ulykkesstatistikk viser at 40 prosent av sykkeldødsfall i landet skyldes påkjørsel bakfra av bil eller lastebil. I følge tall fra Statistisk sentralbyrå er tilsvarende andel i Norge bare åtte prosent de siste fem årene.

SKJERM: Sykkelradaren snakker i utgangspunktet aller best sammen med GPS-en Edge 1000

Du kan enten montere Varia-radaren til en enkel skjerm på sykkelstyret, eller koble den til en av Garmins sykkel-GPS-er i Edge-serien. Dermed kan du raskt få oversikt over trafikken bak deg, slik at du vet om noen for eksempel er i ferd med å kjøre forbi deg.Hvis du bare vil ha selve radaren koster den 1899 kroner, men denne løsningen forutsetter at du har en Edge-GPS fra før til å bruke som skjerm for radarinformasjonen. Radar og enkel skjerm koster 2899 i en pakkeløsning.

Les også:

Slik kan mobil-GPS-en bli langt mer nøyaktig

Sykkelforbundet er usikre på nytteverdien

FALSK TRYGGHET: Sykkelforbundet frykter teknologiske nyvinninger av typen sykkelradarer kan gi en falsk trygghet. FOTO: NTB Scanpix

Men hvor fristende og nyttig er egentlig dette for syklistene? Hans Falk er sportssjef i sykkelforbundet, og stiller seg litt tvilende.— Normalt sett vet du jo at det kommer biler med jevne mellomrom om du sykler på landevei. Informasjon om at det kommer biler akkurat der og da vet jeg ikke om har så stor betydning, forklarer Falk.

Falk trekker frem at hørselen også kommer godt med i slike situasjoner, men påpeker at det ikke alltid er like lett å høre en elektrisk bil.

— Det er alltid spennende med nye teknologiske tiltak og særlig når det gjelder sikkerheten for syklister, men faren kan være at dette gir syklisten en falsk trygghet da du aldri vet hvor nære bilene kjører. Jeg ønsker ikke å være negativ til sikkerhetstiltak men er litt skeptisk til om dette kommer å gi et forbedret miljø for syklisten.

- Det fins jo enkle speil fra før. Om noen hadde montert en radar som fanget opp biler bakfra inni bilen du selv kjører, er jeg ikke sikker på hvor nyttig den hadde vært, sier Falk, som tror prisene må ned før Garmins løsning kan bli allemannseie.

Til Norge i august

Hvordan vil så radaren fungere på norske, svingete veier? Vi spurte Mats Hellerud i Garmin Norge:

SMARTLYKTER: Garmin har også lansert smarte sykkelykter i Varia-serien som tilpasser seg hastighet og lysforhold. Frontlykten koster 1899 kroner og baklykten 649 kroner. Foto: Scott Hepler, Hepler Photography INC.www.heplerphoto.com

— Foreløpig har vi ikke fått testprodukter for dette, og har følgelig ikke fått prøvd. Men den leser 140 meter bak deg, og leser også veldig bredt. - Vil radaren kunne fortelle deg noe om avstanden til en bil som kjører forbi, det er jo ikke alltid bilister holder så god avstand som de bør?

- Nei, radaren holder bare oversikt frem til bilen har tatt deg igjen, men du får se hvor fort bilen kommer mot deg, og når forbikjøringen begynner har du også bilen i sidesynet.

Hellerud forklarer at radaren skal kunne holde styr på åtte samtidige biler, slik at du ikke bare ser om du har én enkelt bil bak deg, men også får oversikt dersom det dannes kø.

Den kan imidlertid ikke skille mellom ulike typer biler og fortelle hvorvidt det er en bitteliten kompaktbil eller et digert vogntog som kommer kjørende opp bak deg.

Les også:

Denne smartsykkelen sier ifra når den blir stjålet

Nå har syklene også blitt smarte