De færreste har vært klar over at de er del av et kunstprosjekt. Bak reklamen (se video over) for det fiktive produktet iSynx står nemlig et kunstprosjekt, skriver Aftenposten.

Dokumentarfilmskaper Tonje Hessen Schei (kjent for filmen DRONE) har samarbeidet med Gimpville som animerte filmen Bølgen og PR-byrået Superblaise for å sparke i gang en debatt om personvern.

I den ekstremt proft utseende og påkostede reklamevideoen presenteres iSynx, en kombinasjon av digitale kontaktlinser og en digital, personlig assistent. Kontaktlinsene kan gi deg informasjon direkte på netthinnen din om det du legger blikket på.

De skanner innholdet i kjøleskapet automatisk bare du åpner døren, og fungerer som en digital assistent som tilrettelegger livet og hverdagen for deg. Alle som vil inviteres til å forhåndsteste produktet, som ligner påfallende på produkter som er under utvikling hos blant annet Google og Samsung.

Tar opp hele livet ditt — og kan selge det

Det de 1.500 som meldte seg som testere neppe leste så nøye før de utleverte epostadressen sin og ga sitt samtykke, var personvernvilkårene. I kjent stil presenteres de som et nærmest uleselig, langt juridisk dokument. Der går det frem at testerne går med på å gi fra seg den mest utrolig sensitive informasjon.

LYDMUREN. - Målet er å se hvordan vi kan bryte lydmuren, ikke bare i media, men også i den kommersielle kulturen de unge befinner seg i, sier Tonje Hessen Schei. Foto: Johannes Worsøe Berg

Ikke bare får iSynx rettigheter til å selge opptak av alt betatesterne opplever i løpet av livet, men selskapet erklærer også at de vil selge den mest sensitive og personlige informasjonen om brukerne videre til andre selskaper.Ingen av brukerne har tatt opp saken i andre medier eller forsøkt å gå selskapet nærmere etter i sømmene. Tonje Hessen Schei er godt fornøyd med responsen, og at hele 700.000 er eksponert for ulike utgaver av reklamen, både på Facebook og på kino.

— Du er jo dokumentarfilmskaper og skal normalt formidle sannheten. Synes du det er greit å lure folk på denne måten?

– iSynx er ikke en dokumentar, det er en reklame. Og det er en subversiv, fiktiv reklame, et unikt prosjekt, i hvert fall etter norske forhold. Vi har vært veldig inspirert av aksjonene til Yes Men og magasinet Adbusters med deres såkalte culture jamming. Målet er å se hvordan vi kan bryte lydmuren, ikke bare i media, men også i den kommersielle kulturen de unge befinner seg i, sier hun.

Er selv teknofan

Schei har tidligere markert seg med den svært teknologikritiske filmen Drone , som omhandler de grusomme konsekvensene av USAs pilotløse krig i Midtøsten. Hun benekter at hun er motstander av teknologisk utvikling generelt.

— Jeg er selv like opptatt som alle andre av å skaffe meg den nyeste appen og den nyeste dingsen. Men teknologien bare raser av sted. Veldig få tar seg tid til å stoppe opp og spørre hva det er vi egentlig er med på.

— Nesten daglig gir jeg fra meg rettigheter til store multinasjonale selskaper, og det er nesten umulig å ikke være med på karusellen. Derfor er det utrolig viktig at særlig unge tenker over hva vi gir fra oss av informasjon og hvordan den brukes. Det er ikke så lenge siden jeg fant ut at jeg hadde gitt Facebook lov til å ta over kameraet på mobilen min når som helst, bare fordi jeg installerte appen Messenger.

Mange gikk på limpinnen da de så reklamen for kontaktlinsen iSynx, som ikke er så langt fra virkelige prosjekter under utvikling. Foto: iSynx

Schei ble inspirert til å sette i gang kunstprosjektet for et års tid siden. Det er nå del av kunstmønstringen TOPublic i regi Kulturrådets Kunstløft, som har som mål å formidle kunst til et ungt publikum på samtidskunstens premisser.

Har måttet justere

Dokumentarfilmskaperen forteller at hun flere ganger i løpet av året har måttet justere innholdet i det fiktive produktet iSynx, fordi det som var science fiction for et år siden allerede er i ferd med å bli realitet.

Blant annet har hun selv bestilt seg Thync, et produkt du setter på pannen og som ved hjelp av en app skal kunne regulere stemningsleiet ditt opp og ned.

– I løpet av året har jo både Samsung og Google snakket om produkter som ligner veldig på iSynx. Da vi så Thync, var vi mange på kontoret som kunne tenkt oss å skru på en knapp for å bli litt mer energiske eller litt mer avslappet. Men jeg har ennå ikke mottatt produktet, og jeg begynner å lure på om det hele er lureri, akkurat som iSynx, sier hun.

ØRENE: iSynx skulle også være koblet opp mot ørene, slik at opptak av alt du hører, sier og ser kunne sendes til det fiktive selskapet bak. Foto: iSynx

Vil gå i dybden på kunstig intelligens

Hun jobber nå videre for å se nærmere på utviklingen av kunstig intelligens. Hennes neste film får navnet iHuman, og skal etter planen være ferdig i 2018. Den skal se på drivkreftene bak utviklingen av kunstig intelligens i de store, multinasjonale selskapene.

– Jeg skulle gjerne hatt en assistent som Samantha fra filmen Her , en assistent som alltid er tilgjengelig for å svare på alt fra epost til selvangivelsen og å kjøpe mat. Men hvem er det som egentlig programmerer et slikt system? Om du ser på Googles forbindelser med Pentagon og CIA, er det mye vi ikke vet noe om.

— Vi har også plutselig fått nye supermakter i verden som ikke bare har rent mel i posen. Det er en del nye kjøreregler i den nye teknologiske virkeligheten som det ikke er ordentlig debatt om. Det vil jeg gjerne være bidra til, sier hun.

iSynx inviterer til debatt i Oslo på startuplaben Mesh i Oslo på torsdag. Arrangementet er en del av TOpublic kunstfestival.

TEST:

Interessert i teknologi? Se siste utgave av Teknologimagasinet:

Aftenposten har tidligere skrevet omTonje Hessen Scheis arbeid med den prisbelønte filmen Drone i denne artikkelen.

Les også hvordan kommersielle selskaper som Volvoallerede har begynt å bruke virtuelle assistenter i markedsføringen.