Har du tro på Flyboard Air? Svar i vår poll nederst i saken!

Du har kanskje sett noen som leker seg med etFlyboardi vannkanten. Svevebrettet som bruker vanntrykket fra en vannscooter til å løfte deg opp av vannet.

Den samme mannen som står bak Flyboard, Franky Zapata, har nå laget et nytt «hoverboard» med navn Flyboard Air.

Denne gangen nøyer han seg ikke med vann som skyvekraft, men har tatt steget over til langt kraftigere saker,melderThe Verge.

Diskusjon om filmen var falsk

Allerede for noen dager siden kom den første videoen av farkosten ut, og øyeblikkelig ble det sådd tvil rundt hvorvidt dette var for godt til å være sant eller ei.

Nå har det kommet flerevideoer som viser flere detaljer rundt det nye svevebrettet – og det virker stadig mer ekte.

I et intervju med The Verge forteller Zapata at de har jobbet hele fire år med Flyboard Air, og at veien frem til forrige ukes test-tur har vært alt annet enn problemfri.

På spørsmål om hva han syntes om spekulasjonen rundt videoen Verge-journalisten først også var skeptisk til, svarer Zapata:

— Målet vårt var å lage noe så lite at folk trodde det ikke var ekte, så når folk sier det er filmtriks, så blir vi ærlig talt glade for det. For når folk ser det i virkeligheten, vil de bli henrykt. Det er kult.

Vannet er skiftet ut med jet-motorer

Den store forskjellen fra dagens vannjetbaserte Flyboard, er at Flyboard Air nå har fire jet-motorer i stedet for vann. Ergo kan du fly helt fritt uten å ha en ekstern vannscooter på slep.

Totalt betyr det rundt 1000 hestekrefter fordelt på de fire motorene, hvor drivstoffet for å drive dem oppbevares i en tank på ryggen.

Parafinen som brukes for å holde motorene i gang gir nok kraft til en flytur på rett under fire minutter.

I videoen opplyses det også at Zapata på det raskeste var oppe i en hastighet på 50 kilometer i timen, men i teorien skal hastigheten og flygetiden kunne bli enda bedre.

Krevende å få brettetstabilt

Med såpass mye krefter festet til beina har den store utfordringen vært å få brettet stabilt i luften. Zapata kan avsløre at de har tatt i bruk mye av den samme teknologien som vi finner i droner for å holde Flyboard Air stabil.

Likevel er det ikke for hvem som helst å hoppe rett på og bruker Flyboard Air. Her bør du ifølge Zapata ha minst 50 til 100 timer med trening på en tradisjonell vanndrevet Flyboard før du i det hele tatt kanvurdere jetmotor-varianten.

Han kan samtidig avsløre at han fikk sin første styrt dagen før videoen ble laget, og at det heller ikke er tilfeldig at forsøkene foregår over vannet.

På den måten er det nok langt mer behagelig å få uventede problemer – hvilket jo ikke serhelt usannsynlig ut.

Enn så lenge forblir Flyboard Air en prototype.

Mediehuset tek.no er eid av TU Media.

Vi har forsøkt å få tak i det franske selskapet uten hell.

Du husker kanskje Tilbake til Fremtiden 2?

Her kan du se hvilke teknologier som slo an

Her kan du se hele den første videoen Zapata Racing har lagt ut: