Brukeromtaler finnes nå i nesten hver eneste nettbutikk av én åpenbar grunn: Kundene vil ha dem.

Men i jakten på flere brukeromtaler har enkelte nettbutikker tatt i bruk det Forbrukerombudet mener er ulovlige metoder, som sponsing, omfattende moderering eller rett og slett ved å bare skrive dem selv.

Derfor har Forbrukerombudet nå gått gjennom 26 av de største norske nettbutikkene for å se om man faktisk kan stole på brukeromtalene deres.

Ingen av de kontrollerte nettbutikkene hadde tilfredsstillende rutiner.

— Vi krever nå at de går gjennom rutinene sine for brukeromtaler og legger informasjon om dette lett tilgjengelig for kundene, skriver Forbrukerombudet i en pressemelding, og varsler mer bråk dersom ikke nettbutikkene rydder opp.

Fikk ikke lov til å publisere:

Moderering og sensurering

Spesielt dårlige er nettbutikkene til å gi brukerne informasjon om hvordan de jobber for å sikre at brukeromtalene er ærlige og representative.

I tillegg kommer det frem i undersøkelsen at enkelte nettbutikker tar seg for store friheter når det gjelder moderering og sensurering av brukeromtaler.

KREVER ÅPNE KORT: Forbrukerombud Gry Nergård krever at nettbutikkene er tydelige på hvor brukeromtalene kommer fra. Foto: Forbrukerombudet

— Brukeromtaler er kun nyttig om man vet at alle saklige meninger slipper til. Det er naturligvis uakseptabelt at næringsdrivende tillater seg å sile ut mindre gode omtaler, sier forbrukerombud Gry Nergård.Forbrukerombudet retter også kritikk mot nettbutikker som bruker stjernerangering av produkter, uten å fortelle hvor mange brukere som faktisk har bidratt til karakteren.

Selv om alle de 26 nettbutikkene hadde noe å forbedre, avdekket de ingen grove brudd.

— Vi hører jo om utenlandske kolleger som har avdekket bedrifter med egne ansatte som får betalt for å skrive positive brukeromtaler på egne produkter.

— Heldigvis fant vi ingen tilfeller av overlagt juks under dette tilsynet, sier Nergård.

Nå har alle de 26 undersøkte nettbutikkene fått brev fra Forbrukerombudet med tydelige instrukser på hva de må gjøre for å rydde opp.

Også dårlige på angrerett:

— Opptrer seriøst

VELKOMMENT: Gerhard Anthun, leder for e-Handel i Virke, ønsker tydeligere retningslinjer velkommen. Foto: Virke

Det er ikke bare små, useriøse eller utenlandske aktører som har tatt seg vel store friheter i sin behandling av brukeromtaler.

Dinside har tidligere avslørt at Elkjøp ga vekk produkter motløfter fra brukere om å skrive omtale, noe Forbrukerombudet mener er ulovlig.

Gerhard Anthun i Virke, som er næringslivets nest største hovedorganisasjon og representerer over 20.000 virksomheter, tror ikke at falske brukeromtaler er et problem i bransjen.

— Nei. Slik jeg kjenner norske netthandler opptrer de seriøst. Og så lenge det finnes et internasjonalt regelverk som er mulig å etterleve, så vil de seriøse aktørene følge det.

Anthun forteller at de, enn så lenge, ikke har hatt så mye fokus på brukeromtaler, men at de nå vil trappe det opp.

— Vi er i hovedsak enige i Forbrukerombudets kommentarer og bemerkninger. Informasjon om rutiner bak brukeromtalene må være tilgjengelig. Vi skal bidra med vårt gjennom ordningen «Trygg e-handel», og vil jobbe for å gjøre ryddighet rundt brukeromtaler en del av den.

Her er et par andre forbrukersaker vi tror du vil like: