Cutting Edge festivalen som gikk av stabelen under Oslo Innovation Week, traff Teknologimgasinet Trondheims-firmaet Blueye Robotics som skal lage undervannsdroner for «folk flest».

Programvare-utvikler hos Blueye Robotics Jonas Follesø, kunne fortelle at man sikter mot forbrukermarkedet hvor strategien er å være tidlig ute i en produktkategori som foreløpig ikke finnes, kun på kickstarter-nivå.

Samtidig skal Blueye-dronen være robust nok til at den kan brukes til enkle profesjonelle oppdrag som inspisering av båter, brygger og oppdrettsmerder. Ifølge Follesø er målet at den skal kunne bevege seg betydelig dypere enn sportsdykkere, nærmere bestemt ned til mellom 50 og 100 hundre meter.

Se video av undervannsdronen i aksjon øverst i saken!

Hydrodynamiske egenskaper

— Vår styrke ligger i designet og hvordan den ser ut, og ikke minst de hydrodynamiske egenskapene: hvordan den oppfører seg i vann, sier Follesø.

IKKE IMPULS: Med en pris på 15.000 kroner er ikke dette noe man kjøper på impuls på Claes Ohlson. FOTO: Blueye Robotics

Han understreker at Blueye som styres via en fiberoptisk kabel, handler om å oppdage og se det ingen andre har sett, ikke om å filme seg selv og ta selfier under vann.Men har den norskutviklede undervannsdronen livets rett i forbrukermarkedet når den lanseres i 2017 til en pris som trolig havner et sted mellom 15.000 og 20.000 kroner? Se videoen øverst i saken.

PS! Hvis du ikke har tid til å se Teknologimagasinet som video kan du lytte til oss sompodkastogså. Ellers anbefaler vi deg også åfølge oss på Facebook for flere oppdateringer.