Nkoms (tidligere Post— og teletilsynet) tall for første halvår 2015 viser at de norske mobiloperatørenes nettofortjeneste fra såkalt internasjonal gjesting eller roaming, var på hele 70 prosent målt som andel av inntekter.

Det er rett nok en nedgang fra 76 prosent i 1. halvår 2014, men betyr fortsatt at nesten

går rett i de norske operatørenes lommer, nærmere bestemt nesten 600 millioner kroner.

Kostnadene de norske mobiloperatørene må betale de utenlandske operatørene i roamingavgifter utgjør med andre ord bare tretti prosent av regningen mobilkundene faktureres.

Kan koste deg dyrt:

— Fortsatt en melkeku

Fagdirektør i Forbrukerrådet Finn Myrstad, mener de gode marginene med tydelighet viser at roaming fortsatt er en melkeku for mobilselskapene.

— Fortjenestemarginene burde helt klart kommet forbrukerne til gode i form av lavere priser, men dårlig oversikt i markedet og liten reell konkurranse hindrer lavere priser på telefonsamtaler i utlandet, sier Myrstad.

- Hva bør gjøres for å få prisene til sluttbrukerne ned?

— EU tvinger heldigvis selskapene til å senke prisene og vil nok fortsette med det. Men i land utenfor EØS kan prisene fortsatt være veldig høye. En oppdatert teleprisportal med priser for gjesting vil kunne bidra til mer konkurranse og synliggjøring av prisene.

— Har redusert prisene betydelig

Informasjonssjef i Telenor Anders Krokan, sier det har skjedd en betydelig prisreduksjon fra Telenors side de senere år.

LAVERE PRISER: Anders Krokan i Telenor hevder selskapet har redusert prisene på mobilbruk i utlandet markant de siste årene. FOTO: Telenor

— Vi har redusert dataroamingpriser med omkring 50 prosent hvert år de siste 2-3 årene, og har blant annet innført en surfepakke med samme lave pris for både EU og USA, samt lavere priser for en rekke andre feriedestinasjoner i resten verden.- Vi ser en betydelig økning i mobilsurfingen når kundene våre er i utlandet, og hvert år øker bruken med omkring 100 prosent. Samtidig er trenden at både pris og inntekter går ned, sier Krokan.

Henning Lunde er kommunikasjonssjef i Telisonera som blant annet eier Netcom og Chess. Han viser til at utlandspriser avhenger av hvor gode avtaler man får med operatører i andre land.

— Vi fokuserer kontinuerlig på å gjennomføre prisreduksjoner i de land som er mest populære å reise til for nordmenn. Samtidig er det slik at vi investerer milliardbeløp hvert år i nettverksutbygging i Norge og nordmenns mobilfremtid.

ØKNING: Tall fra Nkom viser også at nordmenns bruk av datatrafikk har økt med 82 prosent, noe mobiloperatørene mener viser at kundene har fått mer data for pengene. FOTO: Nkom.

På spørsmål om ikke de gode marginene i enda større grad burde komme kundene til gode, svarer Lunde at kundene betaler mindre enn før for databruk i utlandet, og får vesentlig mer verdi for pengene enn tidligere.— Våre ulike merkevarer tilbyr forskjellige løsninger for surfing i utlandet for at norske mobilkunder skal kunne velge hva som passer de best. Målet er at alle skal kunne bruke mobilen eller nettbrettet i utlandet som normalt og få gode kundeopplevelser uten å bekymre seg for regningen, sier Lunde.

Klar for emojis på Facebook?