Hvorfor dra bankkortet når du kan gå rett ombord på toget? Flytoget tester nå ut en billett— og kortfri betalingsløsning basert på såkalte nettvarder som kommuniserer via blåtann med mobilen din når du er i nærheten. Ikke ulikt løsningen Ruter prøver ut på kollektivtrafikken i Oslo.

Det som kreves er at mobiltelefonens Bluetooth er slått på og at DNB Vipps er aktivert (se video øverst i saken).

Så kan man spørre seg hvorfor man skal ta i bruk en slik tjeneste, den tid Flytogets bankkortbaserte løsning fungerer utmerket.

Ja, du slipper å lete frem lommeboken når du kommer løpende med hendene fulle av bagasje, men å betale for resten av familien du måtte ha med på tur er foreløpig ikke mulig. En mulighet konserndirektør i Vipps Rune Garborg, mener bør være mulig å få på plass.

Og hva om mobilen din går tom for strøm? Da er det ifølge Garborg ikke annet å gjøre en å finne frem bankkortet.

Men ikke uten tastetrykk

MOBIL: Du må fortsatt opp med mobilen for å bekrefte kjøpet. FOTO: SYNNE SØHOEL

Slik løsningen fungerer nå må du bekrefte varslet du får på mobilen når du registreres av nettvardene både ved på— og avstigning. Det betyr at mobilen fortsatt må opp av lommen og trykkes på.Kommersiell direktør i Flytoget Emil Eike, tror man snart vil ha på plass en løsning som er helt berøringsfri. Garborg er litt mer skeptisk, og peker på behovet for å eliminere de som bare følger bestemor på toget eller løper tilbake for å kjøpe noe å drikke.

Enn så lenge fungerer løsningen kun med DNB Vipps. Eike utelukker ikke at man på sikt vil få på plass støtte for andre betalingstjenester, som Mchash og Mobilepay. Det er ikke alle som ønsker å bruke Vipps. - Vi er opptatt av at det skal være enkelt for kundene, er Eikes og Flytogets mantra.

Se video øvesrt i saken av hvordan Flytogets løsning fungerer.

Personvern-utfordringer

Datatilsynet har ved flere anledninger uttrykt bekymring for personvernet knyttet til bruken av nettvarder.

— Når denne typen teknologi tas i bruk må det vurderes hvilke virkninger denne vil få på personvernet til den enkelte. I dette ligger det også at man ser på hvordan andres personvern blir berørt, altså personer som ikke har avtaler med Flytoget eller Vipps, men som bare er i nærheten.

Emil Eike i Flytoget understreker at løsningen som piloteres har stort fokus på kundenes personvern som er sterkt regulert av lov og bransjenormer.

- Det er viktig for oss at dataene som legges igjen er kundens egne og at vi som operatør forvalter disse dataene på vegne av kunden er regulert av lover og regler.

Datatilsynet har vært opptatt av at brukerne aktivt må samtykke i at man tar en nettvardebasert tjeneste i bruk.

Derfor må Vipps-brukerne aktivt gå inn å akseptere Flytogets løsning i Vipps-appen, forklarer Garborg.

Nettvarde-teknologien kan brukes til mye annet, som sporing og kommunikasjon med kunder på kjøpesenteret eller til å lage «smarte byer»

.

Mer om nettvardeteknologien kan du høre i ukens Teknologimagasin:

Har de grunn til det?

Lei av skolisser?