Vil du si opp TV-avtalen den dagen du kan beholde bredbåndet? Svar i vår poll nederst i saken!

Kalenderen viser 2016. Året kabel-TV-operatørene Canal Digital Kabel (CDK) og Get har gått med på å avvikle tvunget koblingssalg av TV og bredbånd. Et koblingssalg

og som har irritert mange kunder.

Hvorfor betale tusenvis av kroner i året for TV-kanaler når man bare vil ha bredbånd? En problemstilling som ikke har blitt mindre aktuell i takt med strømmetjenestenes inntogsmarsj og nordmenns økte TV-strømming over Internett.

KABELKUTTING: Selv om tradisjonell TV-seeing bare har opplevd en liten nedgang målt i antall sette minutter, strømmer nordmenn TV over internett som aldri før. FOTO: GEIR AMUNDSEN

CDK og Get har på sin side hele tiden avvist at koblingssalget er ulovlig, og hevdet at det hverken har en innlåsende effekt eller er urimelig å levere TV-som obligatorisk grunntjeneste for et kabel-TV-selskap.Etter flere år med samtaler ble man til slutt enige med Forbrukerombudet om å droppe koblingssalget i 2016. Det betyr at én million kabel-TV-kunder snart kan kaste ut dekoderen uten å miste bredbåndet.

Så hva er status per februar, hvor langt unna er CDK og Get å innfri avviklingen av tvunget koblingssalg?

— Dette er jo helt bak mål!

Er bredbånd for dyrt?

Get: Andre halvår mer realistisk enn andre kvartal

— Vi jobber med saken og tester ut ulike konsepter, men ønsker ikke å gå ut med en konkret dato nå utover at det vil skje i løpet av 2016, sier direktør for samfunnskontakt i Get, Øyvind Husby.

- Betyr det at det neppe vil skje noe før i andre halvår?

— Andre halvår er mer realistisk enn andre kvartal, ja.

På spørsmål om hva som er de største utfordringene, peker Husby både på dagens analoge signaldistribusjon og behovet for å finne en modell som fungerer for alle parter, både kundene og Get.

Har du tips i denne saken? Send oss en e-post

- Og borettslagskunder vil også kunne si opp TV-avtalen?

ANDRE HALVÅR: Ifølge Øyvind Husby vil det trolig drøye til andre halvår før Get er klare til å kutte koblingssalget. FOTO: Get/TDC

— Kunder som ønsker nye løsninger, og som allerede har en avtale med oss, får selvfølgelig tilbud om det nye vi kommer med. - Hva med prisene, vil de økes for kunder som kun ønsker å kjøpe bredbånd?

— Vi ser på ulike prismodeller, men jeg ønsker ikke å kommentere dette nærmere nå. Samtidig er det vanlig å få rabatt når man kjøper flere tjenester.

Canal Digital: Kan ikke si noe nærmere om tidspunkt

CDK som i oktober 2014 gikk ut å sa at de vill kutte koblingssalg, kan fortsatt ikke si noe om når i 2016 de forventer å kunne tilby kundene bare bredbånd. Ei heller om de forventer å være klare i første eller andre halvår.

— Dette er en stor og omfattende prosess hvor vi må legge om våre systemer, og noe nærmere tidspunkt for når vi er i mål har jeg dessverre ikke, sier Kristine Meek som er kommunikasjonssjef Telenor Canal Digital kabel.

På spørsmål om borettslagskundene vil få muligheten til å si abonnere på bare bredbånd, viser Meek til at det er mange hensyn å ta, men at når man først gjør en slik omfattende omlegging skal det komme alle kundene til gode, også borettslagskundene. Noe mer konkret enn det, ønsker hun ikke å være.

- Og hva med prisene på bredbånd for de som velger å si opp TV-avtalen sin?

— Det er for tidlig å si noe konkret om priser, men vi kommer til å tilby gode produkter til konkurransedyktige priser.

Har du sett:

Forbrukerombudet: Forholder oss til at de har sagt 2016

FORVENTNINGER: Forbrukerombud Gry Nergård forventer at også kabel-TV-kunder i borrettslag skal kunne abonnere på bare bredbånd Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

Forbrukerombudet opplever ikke det at hverken Get eller Canal Digital kan skilte med en «opphørsdato» for koblingssalget, handler om trenering.— Vi har ingen forutsetning for å si at de trenerer og forholder oss til at de har sagt 2016, sier forbrukerombud Gry Nergård.

- Hva med borettslagskundene?

— Forbrukere er forbrukere, selv om de bor i borettslag. Så ja, jeg regner med at det vil gjelde alle. Men i borettslag og andre sammenslutninger må man nok fremdeles regne med at alle eller ingen må si opp.

- Frykter dere at kunder som sier opp TV vil måtte betale mye mer for bare bredbånd?

— Selskapene står jo fritt til å prise tjenestene sine, så vi må bare forholde oss til de prisene som kommer. Det er til slutt kundene som må vurdere om de ønsker å ha bredbånd til denne prisen, eller om de vil finne alternativer.

— Tvangen bør oppheves for alle

Fagdirektør i Forbrukerrådet Finn Myrstad, mener det er bra at operatørene står ved lovnadene om å avvikle det tvungne koblingssalget i 2016, men venter utålmodig og ber operatørene å komme med mer bindende lovnader.

Han er heller ikke spesielt beroliget av signalene Get og CDK gir når det gjelder borettslagskunder.

- Nei. Her er det fortsatt mye om og men – og ut fra signalene som gis er det langt fra sikkert at samme frihet vil gjelde for borettslagene. Vi mener at tvangen bør oppheves for alle, også for de som er bor borettslag, sier Myrstad.

Teknologimagsinet: Slik ser du TV uten dekoder:

Følg oss på Twitter og Facebook: @GeirAmundsen, @RIKSdigital og Facebook