Skal du handle på Black Friday? Svar nederst i saken!

Smil, du har gjort et godt kjøp. Eller kan det være at Black Friday-tilbudet ikke var så unikt likevel?

Tall fra Prisguide.no viser at mange Black Friday-tilbud langt fra er så enestående som butikkene skal ha det til. Seks prosent av produktene ble sogar dyrere på Black Friday i fjor.

— Vi ser at 37 av de 100 mest populære produktene enten ble like billig eller enda billigere i perioden etter Black Friday og frem til jul i fjor, sier daglig leder i Prisguide AS Amund Espelien.

Når Espelien kjører samme analyse på de 1000 mest populære produktene, viser det seg at 356 av disse var «all time low» mens 518 av de tusen produktene var like billig eller billigere etter Black Friday.

Tre av ti produkter ble billigere

Prisstatistikken til konkurrenten Prisjakt.no som sammenligner produkter fra mer enn 2500 butikker, viser at 30,4 prosent av de 5000 mest populære produktene gikk ned i pris på Black Friday (definert som prisendringen fra 25-27 november 2015).

Brutt ned på ulike produktkategorier var det spill og spillkonsoller som hadde størst gjennomsnittlig prisreduksjon med 22 prosent, etterfulgt av støvsugere, friluftsliv og skjønnhetsprodukter (se tabellen under).

Høyest andel produkter som gikk ned i pris, finner vi i sminkekategorien der seks av ti produkter ble satt ned i pris på Black Friday.

— For perioden oktober 2015 til februar 2016 var Black Friday totalt sett dagen med best tilbud og de laveste prisene, forteller analyseansvarlig i Prisjakt.no, Martin Holten.

MEST Å SPARE: I 2015 var det spill og spillkonosller som hadde størst gjennomsnittlig prisreduksjon med 22 prosent. Foto: Prisjakt.no

Øker prisene

Men det var også 5,6 prosent av produktene som gikk opp i pris.

— Her finner vi blant annet alpinski og andre nye, typiske sesongvarer, sier analyseansvarlig i Prisjakt.no, Martin Holten.

Han beste råd er at man følger godt med på prisutviklingen.

— Det kan være vanskelig for forbrukerne å se hva som er et godt tilbud, og det er langt fra alle tilbud som er like uslåelige som reklamen skal ha det til. Mange varer går også opp og ned i pris gjennom året, sier Holten.

Tidligere denne uken kunne Stavanger Aftenblad fortelle om en kunde som reagerte på at Samsung TV-en han hadde fulgt prisutviklingen på hos Elkjøp, nylig ble priset opp fra 9995 kroner til 14.995 kroner i forkant av Black Friday. En prisendring som ifølge Elkjøp er en naturlig konsekvens av at det kjøres tidsbegrensede kampanjepriser.

Forbrukerombudet opplyser at de har fått inn flere klager og tips om tilfeller der kundene føler seg lurt av varer som er satt opp i pris i forkant av Black Friday.

Virke: Ingen kan ha tilbud på alle varene

Bransjeorganisasjonen Virke ser et mønster i at Black Friday flytter en del av julehandelen som tradisjonelt gjøres i desember til november.

REGLER: Bror Stende i Virke forutsetter at handelsstanden følger de lover og regler som gjelder for markedsføring av produkter i Norge. FOTO: VIRKE

På spørsmål om hva Virke tenker om at fire av ti varer blir like billige eller billigere i perioden etter Black Friday og frem til jul, peker direktør Faghandel, Mote og Fritid, Bror Stende, på at norske varehandelsbedrifter opplever en stadig økende konkurranse om forbrukernes julegavekroner.— Norske butikker opplever bl.a. økt press fra rene netthandelsaktører og da spesielt utenlandske aktører som følge av 350-kronersgrensen. Samtidig reiser flere på storbyferier for å kjøpe julegaver. Butikkjedene kjører derfor flere tilbudskampanjer i desember enn det som var vanlig tidligere, for å kunne konkurrere på pris på handelens viktigste sesong. Det kan nok være litt av årsaken til de tallene du viser til.

- Noen priser går også opp?

— Igjen er det vanskelig å være spesifikk, uten å vite mer om hvilke produkter det er. Likevel er det ikke uvanlig at butikker reduserer prisene på enkelte produkter for å få folk inn i butikkene, og til en viss grad kompenserer med å sette opp prisen på andre varer. Statistikken kan tyde på at dette i noen grad skjer på Black Friday også. Ingen kan ha tilbud på alle varene, men de kan ha gode tilbud på mange.

- Kan kundene stole på butikkenes førpriser?

- Vi forutsetter at handelsstanden følger de lover og regler som gjelder for markedsføring av produkter i Norge. Samtidig er det jo ikke særlig smart av butikkjedene å lure kundene sine, sier Stende.

Forbrukerombudet: Pass på når førpris mangler!

FØRPRIS: Jo Gjedrem i Forbrukerombudet ber kundene se om varene har en førpris. Foto: CF-WESENBERG

Fagdirektør i Forbrukerombudet Jo Gjedrem opplyser at ved salgsmarkedsføring må prisene være nedsatt i forhold til egen førpris. Salgsvarer skal også skilles fra ordinært prisede varer.

— Det er førprisen de siste seks ukene før salget som skal ligge til grunn, og det må være en reel førpris i betydningen at det må ha vært solgt varer til denne prisen. Mangler førpris, ja så er det en klar indikasjon på at varen ikke er nedsatt, advarer Gjedrem.

Han har forståelse for at det kan være vanskelig for kundene å holde oversikt over alle prisene.

— Black Friday er langt fra noe enestående tilfelle, og tendensen vi ser er at jo mer og hyppigere salgsmarkedsføring, jo mer villedende reklame.

Advarer mot nettfella

Forbrukerrådet tror nettet generelt, og særlig sosiale medier, er med på å gjøre det enda vanskeligere å motstå fristelsen på Black Friday.

PASS PÅ: Pass på at det du tror er et varp, faktisk er det, oppfordrer Forbrukerrådet. Foto: Kjell Håkon K. Larsen

— Det kan være smart og effektivt å orientere seg her, og å følge med på det du er interessert i. Samtidig kan du bli pepret med markedsføring for noe du for eksempel har vurdert som for dyrt. Har du klikket eller søkt på noe, blir du forfulgt av tilbud, og det kan redusere motstandskraften over tid, sier direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes i en pressemelding.Flønes mener imidlertid at det er lurt å benytte anledningen til å gjøre et varp, dersom det faktisk er det. Hvis du finner en julegave du uansett skulle kjøpe, er det definitivt lurt å slå til på halv pris.

Og er du i ferd med å falle for fristelsen er det fort gjort å gjøre et nettsøk på om førprisen stemmer.

- Handler du på nettet, bør du i tillegg passe på at du ser totalprisen. Som regel må du betale frakt, og privatpersoner må alltid betale moms, minner hun om.

— Unngå impulssalg

I en spørreundersøkelse Nordea har gjennomført svarer nær to av ti respondenter at de sannsynligvis vil handle på impuls på «Black Friday».

— Salg og varer til nedsatt pris er fristende, og det er lett å handle ting man ikke trenger eller har bruk for. Det er derfor viktig å holde hodet kaldt om du planlegger å benytte deg av «Black Friday»-tilbudene. På denne måten reduserer du sjansene for å gå på en real shoppingsmell, rett før du går julehøytiden i møte, sier forbrukerøkonom i Nordea Elin Reitan.

FORBREDELSER: Forbrukerøkonom i Nordea, Elin Reitan oppfordrer folk til å forberede seg godt for å få mest ut av Black Friday. Foto: Nordea

Hun mener det lønner seg å forberede seg godt om du skal bruke «Black Friday» til å handle tilbudsvarer, og har følgende råd for å få mest ut av den sorte fredagen:

  • Skriv en handleliste: Skal du gjøre julegaveinnkjøp på «Black Friday» er det lurt å skrive en handleliste.

  • Sett en beløpsgrense: Bestem deg på forhånd for hvor mye penger du maksimalt skal handle for på «Black Friday» så unngår du å gå på en shoppingsmell.

  • Gjør grundig forarbeid: Alle nedsatte varer skal merkes med førpris, men det er gjerne lettere å gjøre gode kjøp om du på forhånd har studert priser i ulike butikker og sett på varene du kunne tenke deg å kjøpe.

  • Sjekk pris: Sammenlign førpris og redusert pris for å forsikre deg om at tilbudet faktisk er et godt tilbud. I fysiske butikker kan du spørre butikkpersonalet hva varen opprinnelig kostet om dette ikke er oppgitt.

  • Vær bevisst: Handler du fra utenlandske nettbutikker, kan det være andre kjøpsbetingelser og vilkår enn i norske nettbutikker. Husk også at frakt og toll vil komme i tillegg til selve vareprisen.

  • Tenk deg om: Ikke glem at det blir salg senere også, både i romjulen og etter nyttår.

Du kan angre deg

Skulle du likevel gå på en impulskjøpsmell, har du muligheten til å angre deg når fornuften kommer sigende tilbake.

Forbrukerrådet har følgende råd:

  • Sjekk på kvitteringen hvilke bytterettigheter du har. Det kan gå bra, men det er noen ganger unntak for salgsvarer.

  • Endel butikker har også åpent kjøp. Da kan du levere tilbake det du ikke trenger, og få pengene tilbake.

  • Har du handlet på nettet, har du uansett retrettmulighet. Du skal ha fått et angreskjema du kan sende. Du får hele beløpet tilbake, men har du mottatt det du har kjøpt, må du være forberedt på å betale returkostnadene.

Alternativer

Ifølge Nordeas spørreundersøkelse planlegger én av tre ikke å gjøre innkjøp på Black Friday fordi de mener begivenheten er for kommersiell.

Det er også dukket opp alternative kampanjer, eksempelvis Den Norske Turistforening ung (DNT) som er lei av kjøpehysteriet på Black Friday, og oppfordrer til heller å gi brukte klær og utstyr et nytt liv.

— Turutstyr trenger ikke være nytt for å gjøre nytte. Derfor arrangerer DNT ung den 25. november Grønn fredag over hele Norge. Kjøper du mindre, og brukt, sparer du både miljøet og lommeboka, sier Johanne Grue Reiten i DNT ung Oslo i en pressemelding.