Tror du pakkedroner blir en realitet? Svar i vår poll nederst i saken!

Amazon fikk mye oppmerksomhet da de i 2013publiserte en video som viste droner, eller såkalte ubemannede luftfartøy, som kom flyvende hjem med pakker på døren til kundene

— Jeg vet det høres ut som science fiction, men en slik drone-tjeneste vil være en realitet innen fem år, sa Amazon-sjef Jeff Bezos den gang.

Mange rynket skeptisk på nesen, og det manglet på dem som gjorde narr av Prime Air-prosjektet til Amazon. Som parodivideoen til Netflix der DVD-plater ble levert på de mest utrolige steder med «Drone 2 Home».

PARODI: I droneparodien til Netflix leveres DVD-filmer til blant andre Netflix-sjef Hank Breegmann når han minst forventer det. FOTO: Netflix

Harselasen har åpenbart ikke bekymret Bezos nevneverdig, og i mellomtiden har Google annonsert at de akter å

allerede i 2017. I en ny video med den tidligere Top Gear-stjernen Jermey Clarkson som meldte overgang til Amazon etter at BBC hadde fått nok av programlederens primadonnanykker, presenterer Amazons nye, såkalte hybriddrone.

Drone til jul?

Varene på døren på en halvtime

Her reklameres det med at pakkene skal kunne leveres på døren hos kunden en halvtime eller mindre etter at trykket på kjøp-knappen i nettbutikken. Rekkevidden er angivelig på 24 kilometer og den nye hybriddronen skal kunne fly i over 88 km/t.

EGEN LANDINGSPLASS: Amazon ser for seg at kundene har en egen landingsplass i hagen markert med en egen «landingsboks». FOTO: Skjermdunp Youtube/Amazon

Amazon ser for seg en hel flåte av ulike pakkedroner tilpasset ulike forhold og leveringsoppdrag, og sikkerheten skal ivaretas av smartteknologi som sørger for at dronene ikke skal kræsje.Så gjenstår det å se om det er nok til å få verdens luftfartsmyndigheter til å puste lettet ut. Nettopp sikkerheten har vært en av ankepunktene mot droner generelt og pakkedroner spesielt, være seg faren for å kræsje med et ambulansehelikopter eller meie ned naboen på vei ned for landing.

— Designet på dronen gjør den i stand til å fly lange distanser effektivt og gå rett opp og ned på en trygg og agil måte. Og en dag vil det bli like naturlig å Prime Air droner som postbiler, sier en talsmann fra Amazon til nettstedet Techcrunch.

Vi tipper designet også gjør at den vekker en viss oppsikt der den går ned for landing i nabolaget. Hvor mye den støyer sier videoen lite om.

Posten samarbeider med droneforskere

SPÅ: Direktør for e-handel i Posten Norge Gunnar Henriksen ønsker ikke å spå om når pakkedroner vil være en realitet her hjemme. Foto: Sebastian Ludvigsen/Posten Norge

Direktør for e-handel i Posten Norge, Gunnar Henriksen, forteller at man følger droneutviklingen nøye og har innledet et samarbeid med et forskningsmiljø i Norge som tester droner.— Den største utfordringen er sikkerheten og regulering av luftrommet, som er en ressurskrevende og omfattende prosess.

Henriksen ønsker ikke å spå om når pakkedroner vil være en realitet her hjemme, men tror tilpasning av regelverket vil være avgjørende.

— Det er ikke sikkert at pakkedroner blir primært et storbyfenomen slik man kanskje kan se for seg. Vi har allerede i dag ekspressløsninger som sykkelbud, som kan levere pakker innen én time i storbyene, sier Henriksen.

Utålmodige kunder

— Dette er spennende og vi følger den internasjonale utviklingen tett, men har ingen konkrete planer om bruk av pakkedroner, sier Ingebjørg Tollnes, kommunikasjonsdirektør i Norges største nettbutikk, Komplett.no.

Ifølge Tollnes er norske kunder utålmodige, og rask levering av varene er et viktig konkurranseparameter.

— Her kan droner være et alternativ, i første omgang når det gjelder levering av mindre pakker, selv om man ikke skal se bort fra at den rivende teknologiske utviklingen gjør det mulig å levere også større pakker med droner i fremtiden, sier Tollnes, som ikke ser bort fra at pakkedroner også kan løse leveringsproblemer i områder der det ikke er helårsvei.