Under en pressekonferanse i San Francisco i kveld annonserte Apple at deres nye smartklokke, Apple Watch, vil bli tilgjengelig i ni land fredag den 24. april.

Men i første omgang står ikke Norge på listen over land som får klokken. De landene som får Apple Watch erAustralia, Canada, Kina, Frankrike, Tyskland,Hongkong, Japan, Storbritannia og USA.

Siden Apple annonserte Apple Watch allerede i september i fjor, var det meste om klokken allerede kjent.

Krever Iphone

riks000851468.jpg Foto: ROBERT GALBRAITH/NTB scanpix

Alle Apple Watch-modellene vil kreve at du koblerdem tildin Iphone for å fungere. Iphonendin må også være av det nyere slaget, entenIphone 5,Iphone 5C,Iphone 5S,Iphone 6eller Iphone 6Plus.Ved å kobles til Iphonekan klokken vise deg varslinger om møter eller meldinger som telefonen din mottar helt uten at du trenger å lete den opp fra lommen.

Klokken gjør deg oppmerksom på nye varslinger ved å vibrere diskret på armen din, slik at bare du vet når du har fått et nytt varsel.

Klokken vil registrerebevegelsene dine gjennom hele dagen og bruker akselerometer, pulsmåler og GPS-en i Iphone-en din til å måle hva du holder på med. Enfullgod erstatter for rendyrkede treningsklokker blir den med andre ord ikke, da det ikke alltid er like aktuelt å ta med den store telefonen ut på løpetur.

I to størrelser

Det vil være en egen seksjon i App Store for Apple Watch-apper.

Apple Watch vil komme i to forskjellige størrelser, 38 mm og 42 mm. Disse vil igjen være i tre ulike varianter: Apple Watch Sport, Apple Watch og Apple Watch Edition.Klokkene leveres med ulike reimer. Edition-modellen fås med urkasse i 18 karat gult gull eller rosegull-legering.

Batteritiden skal ifølge Apple være på 18 timer, som betyr at du må lade klokken hver eneste dag.

Det er foreløpig ikke kjent når Apple Watch kommer til Norge, eller hva klokken vil koste. I USA vil klokken koste fra 350 dollar og opp til 1050 dollar, avhengig av utgave. Det vil si utgaven i 18 karat gull vil koste fra 10.000 dollar opp til intet mindre enn 17.000 dollar.

— Et oppmerksomhetsprodukt

Samfunnsgeograf og førstelektor ved Markedshøyskolen,Karl-Fredrik Tangen, mener gullversjonen av Apple Watch ikke først og fremst handler om å tjene penger i et stadig voksende luksusmarked, men om medieoppmerksomhet og merkevarebygging.

— Med smartklokken sin går Apple inn i et nytt område hvor Apple ikke har like mye troverdighet, og hvor det handler om å bli oppfattet som Timex eller Rolex. Med en gullversjon signaliserer man at dette er snakk om håndverk, og er du håndverker kan du ta mer betalt, sier Tangen.

Apple Watch var ikke det eneste Apple lanserte i dag: Apple har lansert sin tynneste MacBook