Har jobbet 42 år for samme kjøre­skole: – Håper ikke det skal ende slik

Kai Hæstad har vært kjøreskolelærer i 42 år. Han håper koronasituasjonen ikke blir avslutningen på yrkeskarrieren.

Publisert:

Kai Hæstad har jobbet i Krüger trafikkskole siden 1978, og har vært daglig leder siden 1990. Nå håper han koronasituasjonen ikke skal avslutte yrkeskarrieren hans før han ønsker det selv. Foto: Kjetil Samuelsen

  • Kjetil Samuelsen

KRISTIANSAND: – Det har vært tøft. Fra dag én måtte vi sende alle ansatte i permisjon. Vi gikk fra grei drift til null i inntekt. Men utgiftene fortsetter jo, sier Kai Hæstad.

63-åringen startet i sin svigerfars trafikkskole sommeren 1978. Og han har vært der siden. Fredag 13. mars klokken åtte var det full stopp.

– En av kjøreskolelærerne måtte fullføre timen, men så var det bare å komme seg avgårde, forteller Hæstad, og fortsetter:

– Det er tøffe tak. Det er unge folk i etableringsfasen. Det er ikke kjekt å måtte permittere dem.

Les også

Over 1200 har fått utsatt oppkjøring på Sørlandet: - Typisk min uflaks

Les også

Slik skifter du dekk på bilen

Les også

Roper varsku om trafikkskolene

Hæstad jobbet sammen med revisoren sist helg, og har nå søkt på regjeringens kontantstøtteordning. Han håper at kjøreskolen kan starte opp igjen før ferien.

– Jeg har jobbet i Krüger i 42 år, og har lyst å fullføre. Jeg har lyst å overlate firmaet i god stand til de andre, og har derfor søkt for å klare meg lengst mulig. Jeg håper ikke det skal ende slik, sier kjøreskoleveteranen, som har et mål om å fortsette to-tre år til før han pensjonerer seg.

Krüger teller fem ansatte, og flytta tidligere i år inn i nye lokaler. Nå er i underkant av 200 elever påvirket av koronarestriksjonene.

– Det er ingenting konkret, men det er positive signaler når fysioteapeuter og frisører får åpne. Jeg hørte at kjøreskoler skulle få starte opp igjen i Danmark. Det jobbes med bransjestandard. Vi kan ikke ha fysisk sperre, for vi må ha kontakt. Mulig vi må sprite ned bilene etter bruk, samt bruke hansker og maske, spår Hæstad.

Publisert:

Les også

  1. Kjøreglede og fransk kvalitet

  2. Prøvekjørt: Volvo XC40 T5 Twin Engine. Nå er også minste «bukken bruse» elektrisk

Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Jobb
  2. Koronaviruset
  3. Trafikk
  4. Bil