Dersom EU-kommisjonen får det som de vil, er en omfattende reform av den såkalte EU-typegodkjennelsen på trappene.

I dag er de nasjonale myndigheter ansvarlige for å attestere at kjøretøyet oppfyller kravene til blant annet utslipp. Det nye forslaget vil gjøre testingen av bilene mer uavhengig, samtidig som overvåkningen av biler som allerede er på veien, vil intensiveres.

– Avgjørende at alle følger reglene

– I et indre marked med fri flyt av varer er det avgjørende at alle følger de samme reglene. Avsløringene rundt Volkswagen har understreket at systemet for godkjennelse av biler bør forbedres. For å gjenvinne forbrukernes tillit er det viktig at vi nå strammer inn reglene og også sikrer at de faktisk overholdes, sier Jyrki Katainen i kommisjonen.

De nye forslagene kommer i tillegg til arbeidet som allerede er i gang med å få til mer realistiske utslippsmålinger.

Mer om utslippsskandalen:

Vil ha tilgang til bilenes hjerne

Blant endringene som foreslåes i det nye lovforslaget, er blant annet at bilprodusentene skal gi adgang til bilenes softwareprotokoller. På denne måten skal man sikre seg at fuskeprogramvare, i likhet med det Volkswagen benyttet seg av, lettere skal kunne oppdages.

I tillegg foreslår kommisjonen at de når som helst skal kunne etterprøve at kjøretøyene tilfredsstiller kravene i typegodkjennelsen.

Dersom bilene avviker fra typegodkjennelsen, ønsker EU å kunne fjerne godkjennelsen og iverksette tilbakekallingsaksjoner. Kommisjonen ønsker også å fjerne de økonomiske koblingene som i dag ofte finnes mellom produsentene og kontrollinstansene.

Opptatt av å miljø? Sjekk ut disse sakene:

Og noe helt annet: