Det er drivlinjen fra den nylig lanserte Lexus NX300h som nå finner veien til den oppgraderte Toyota RAV4. Dermed skal den populære Toyota-SUVen klare seg med et forbruk på 0,47 liter per mil, samtidig som utslippet av CO2 oppgis til 115 gram for utgaven med forhjulsdrift.

Med firehjulsdrift øker utslippet til 117 gram.

Nyttige tips:

Ikke ladbar

Selv om Toyota nå pusser opp RAV4 – og nå utelukkende satser på hybrid— og bensindrift – er det ikke snakk om å lansere noen ladbar utgave av RAV4. Fortsatt holder Toyota knallhardt på sin hybridteknologi som de har videreutviklet siden lanseringen av den første Prius for snart 20 år siden.

LIKT: Førermiljøet er så å si uendret fra dagens versjon av RAV4. (Foto: Toyota)

Den 2,5 liters store bensinmotoren jobber i en såkalt Atkinson-syklus, som gjør forbrenningen mer effektiv og motoren mindre entusiastisk. Det kompenseres langt på vei av elmotoren, og dermed klarer bilen akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen på 8,3 sekunder. Systemytelsen oppgir Toyota til å være 197 hestekrefter.

Kan trekke betydelig mer

Sammenlignet med Lexus NX300h har RAV4 mulighet til å trekke større tilhengere og campingvogner.

Den maksimale tilhengervekten oppgir Toyota til å være 1650 kilo, mens teknikkdonor NX300h kun kan trekke 1500 kilo. Det er også det maksimale av hva den ladbare Mitsubishi Outlander kan trekke.

Noen trekkdyr er likevel ikke disse hybridbilene. En Volkswagen Tiguan har en maksimal oppgitt tilhengervekt på 2500 kilo.

I tillegg til hybridversjonen kommer den oppgraderte bilen med en to liters bensinmotor med 151 hestekrefter. Den får firehjulsdrift som standard, i tillegg til at man kan få den levert med automatgir.

Flere artikler om Toyota: