Nye Q3 en ny vinner fra håndballbyen Györ

Nye Audi Q3 lages på Audi-fabrikken i Györ i Ungarn, byen der laget som har slått Vipers kommer fra. Q3 er som håndballaget, blant de beste.

Publisert:

Nye Audi Q3 er blitt en god del større enn forgjengeren. Mye likt med Q5, vil nok noen si. Foto: Mjaaland, Tor

Nye Audi Q3 er blitt en god del større enn forgjengeren. Mye likt med Q5, vil nok noen si. Foto: Mjaaland, Tor

  • Tor Mjaaland
Denne artikkelen er over ett år gammel

Håndballaget fra Gyør er kjent for å bruke mye penger på å sikre seg de beste spillerne. Skal du ha nye Q3 med deg hjem fra butikken, må du også ut med en god slump penger. Testbilen vi fikk utdelt koster 770.000 kroner, men så var den også fullstappet med utstyr, førerstøtte, sikkerhet og digital teknikk på høyt nivå. Startprisen for bilen er på rundt en halv million kroner.

Mye er nytt på kompakt-suven fra Audi, selv om også mye er likt med utgående modell slik Audi er trofast mot tradisjonelle og vellykkede linjer. For bilkjøpere flest er kanskje det viktigste at Q3 er blitt betrakelig større med mer plass til både mennesker og bagasje. Med bagasjerom som kan reguleres fra 530 til 675 liter ved å skyve på baksetene, er Q3 blitt en fullverdig familiebil, og skal visstnok være like stor som storebror Q5 da den ble lansert.

Les også

Her kommer en sterk utfordrer til Tesla

Imponerende stort bagasjerom bidrar til at nye Audi Q3 er en fullverdig familiebil. Foto: Mjaaland, Tor

Koste seg på snøføre

Men Audi Q3, som kanskje kan være et alternativ og konkurrent til allerede nevnte Q5, er mer enn en familiebil på høyt nivå.

Dagen vi fikk dra på tur med nykommeren var grå og marsvåt langs Sørlandskysten og ga ikke de store utfordringer for Audis quattro firehjulstrekk . Men hva gjør det når snøen er å finne på bygdeveier i Øvrebø, 20 minutters kjøring fra byen? I 15–20 cm snøslaps på svingete innlandsveier viste Q3 hvor suveren den er når det gjelder kjøreegenskaper. Mange leverer firehjulstrekk, men noen leverer bedre enn de andre. Og i denne klassen er utvilsomt Audis quattro.

Les også

El-bilen Jaguar I-pace februar-vinner

Les også

Knallstart på bilåret 2019

Ryddig dashbord med virtual cockpit i toppmodellen vi kjørte. Foto: Mjaaland, Tor

Men også på firefelten østover i nabofylket trives nye Audi Q3, stabil, svært lettkjørt og stillegående. Isolasjon og støydemping behersker åpenbart de som har ansvaret for den slags på den ungarske tyskeide bilfabrikken. Forrige modell ble forøvrig også produsert på bortebane, da hos Seat i Spania. Men de har lansert så mange egne suv-er den siste tiden at de åpenbart må bruke kapasiteten selv.

Solid fraspark

Bensinmotoren på 190-hestekrefter gir mer enn nødvendig fraspark i den ca 1600 kilo tunge suv-en. Motoralternativene spenner fra 150 hk til 230 hk, tre bensinutgaver og to diesel. 190-hesteren TFSI vi fikk tildelt holder i massevis, men innrømmer gjerne at vi ikke hadde hatt noe imot en prøvetur i utgaven med 190 diesel. Det er noe med dieseldraget vi ikke finner helt igjen i bensinmotorene.

Ingen tvil om at Audi er trofast mot gjennomprøvd design, også bakfra. Foto: Mjaaland, Tor

Utseendemessig skiller nykommeren seg fra forgjengeren med et lengre og flatere motorpanser, en kraftig åtte-kantet grill og de store luftinntakene foran. Smale nydesignede hovedlykter med led-teknologi er også med på å gi bilen nytt utseende. På mange måter minner nye Q3 mer om storebror Q5 enn den gjorde tidligere.

Mye høyteknologi

Når det gjelder infotainment og førerstøtte, som enten er standard eller tilvalg, er tilbudet rikholdig. Alt fra 15 høyttalers B & O lydsystem til den adaptive fartskontrollen som tilbyr en rekke funksjoner når den kombineres med sju-trinns S-tronic girkassen. Her assisteres du i alle retninger og får automatisk parkering på kjøpet. Et annet eksempel på høyteknologien er integrasjonen mellom førerens smart-telefon og bilens systemer via antennen som også skal sørge for lading av telefonen.

Den åttekantede grillen gjør nye Audi Q3 en od del tøffere i trynet. Foto: Mjaaland, Tor

Tiden for analoge instrumenter er forbi – selv basisutgaven benytter en 10,25-tommers skjerm foran føreren som styres via knapper på rattet i stedet for tradisjonelle klokker. Velger du topputgaven, får du Audis virtuelle cockpit som gir en rekke valgmuligheter for hva som skal vises, inkludert kart fra navigasjonsanlegget, fart og motorhastighet.

Som sagt, du får tilgang til det aller meste av tenkelige systemer, om du er villig til å betale for det. Men uansett alle utstyrspakker, så er det to viktige ting som gjør at Audi Q3 er blitt en mer interessant bil for flere: At lengden er økt med ca ti centimeter og bredden med et par, har gjort bilen akkurat så mye større at den er blitt en familiebil. Med kjøreegenskaper som er løftet ytterlgere noen hakk, er Q3 en bil som neppe vil skuffe deg, Selv om bankkontoen blir litt slunken.

Fakta:

Bil. Audi Q3 2,0 TFSI
Pris: Fra kr 489.900,-
Pris prøvd bil: 769.309,-
Motor: 2,0 liter TFSI bensinmotor
Effekt: 190 hk
Dreiemoment: 320 Nm
0–100 km/t: 8,0 sek
Toppfart: 230 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,72 l/mil
Utslipp CO2: 181 gram/km
Egenvekt: 1620 kg
Lengde/bredde/høyde: 4480/1860/1620 mm
Bagasjevolum: 530–675 liter

Design

Dette er Audi-design slik vi kjenner det tvers gjennom. Ikke veldig dristig, men stil som forventet. Kanskje litt mye plast innvendig.

Økonomi

Startprisen er slett ikke skremmende, men da er den forholdsvis ribbet. Har du lyst på en god del utstyr, merkes det godt i lommeboka.

Kjøregenskaper

Her er det ikke mye å klage på. Lettkjørt, presis, firehjulstrekk i toppklasse og svært stillegående.

Pluss

Applaus for god plass til å være en kompakt-suv, kjøreegenskaper på høyt nivå og utstyrspakker som løfter Q3 til høy klasse.

Minus

Vi ga pluss for utstyrspakkene, men de merkes på lommeboka. Forbruk og CO2-utslipp på bensinmotoren kanskje litt over forventet.

Publisert:

Les også

  1. Denne alvorlige Tesla-feilen er det ikke bare Thomas Johnsen som har opplevd

  2. De har de mest fornøyde kundene

  3. Fra stengte ventelister til ny elbil på dagen

Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Bil