Vi har prøve­kjørt Renault Zoe: Den er helt ny, men ikke lett å se

Den er en av de eldste elbilene på det overopphetede norske markedet. Nå er den kraftig fornyet, men det er ikke så lett å oppdage ved første øyekast.

Publisert: Publisert:

Nye Renault Zoe har få forandringer utvendig sammenlignet med forrige utgave. Men motor, batteripakke og massevis av utstyr er nytt. Foto: Tor Mjaaland

  • Tor Mjaaland

Franskmennene våger åpenbart ikke å endre særlig mye på ytre «look» når de fornyer Renault Zoe. Kanskje ikke så rart. Bilen har i flere år vært Europas mestselgende elbil, og da er det kanskje lurt med gjenkjennelse.

Så å si alt innvendig er nytt og absolutt en solid forbedring fra forrige utgave. Minst like viktig er at netto batterikapasitet er økt til 52 kW samtidig som du kan få en langt sprekere motor med 135 hk.

Det betyr for det første økt kjørelengde. Etter streng WLTP-norm er den fastsatt til 395 kilometer. Den franske produsenten er passe beskjeden og sier rundt 37 mil på sommeren, 25 mil på vinterføre. Men flere tester tyder på at den greit klarer 40 mil og vel så det når forholdene er optimale. Og nå føler du at du har nok av krefter til også å foreta rimelig kjappe forbikjøringer.

Ryddig og oversiktlig dashbord der du fort finner deg til rette. Foto: Tor Mjaaland

Romslig

Renault Zoe er fortsatt en småbil, men bagasjerom på 340 liter lar seg absolutt høre. Benplassen i baksetet er kanskje ikke imponerende, men to passasjerer bak burde ha det trivelig.

Det hadde også vi som satt foran. Zoe har vært en populær elbil også i Norge og ligget rundt sjetteplassen på registreringsstatistikken blant elbilene. Årlige salgstall har vært på mellom to og 3000 biler, skyhøyt til Renault i Norge å være. Løsninger som kanskje kunne virke litt enkle og billige på forrige modell, er nå erstattet med kvalitet der du opplever at du får bra igjen for pengene. Du føler rett og slett at du kjører en dyrere bil enn forgjengeren, selv om prisen ikke er økt vesentlig.

Sittekomfort for to er bra, benplassen ikke veldig stor. Foto: Tor Mjaaland

Skjermer

Instrumentpanelet er blitt heldigitalt og består av et 10-tommers display som er konfigurerbart. Den store multimedia-skjermen i midtkonsollen er på 9,3 tommer, og der kan du velge ett stort bilde, eller to bilder i full bredde over hverandre.

Ladeporten finner du fortsatt under logoen i fronten, nå også med CCS-hurtigladekontakt, begrenset til 50 kW ladeeffekt. Du får også med en ny ladekabel som betyr at lading fra det norske IT-nettet ikke lenger skal være noe problem.

Nye Renault Zoe er fra nå alltid oppkoblet. En ny app «My Renault», gir muligheten til å styre det meste fra mobiltelefonen.

Rekkevidden på rundt 400 km er kanskje viktigste nyhet. Foto: Tor Mjaaland

Mye utstyr

Renault Zoe kommer i fire utgaver, Life, Zen, Intens og Edition One. De to siste har den største motoren på 135 hk. Forhandlerne tror at Intens, som så vidt sniker seg under 300.000 kroner, blir bestselgeren. Og her er det massevis av utstyr som du ikke må betale ei krone ekstra for.

Et godt ryggekamera i utgaven vi prøvde. Foto: Tor Mjaaland

Noe av utstyret er standard også på billigste utgaven. Det gjelder fulle ledlys, oppvarmet skinnratt, «handsfree» åpning med nøkkelkort, bakkestartassistanse og cruisekontroll med hastighetsbegrenser. Går du videre til Zen får du filskiftvarsler, trafikkskiltgjenkjenning, trådløs lading av mobilen, og på Intens fyller de på med navigasjon, ryggekamera, parkeringsassistent, blindsonevarsling, for å nevne noe.

Ingen grunn til å klage på komfort og sittekvalitet foran. Foto: Tor Mjaaland

Oslotur

Nytt er en «B-funksjon» på girvelgeren som gir kraftigere regenerering og dermed litt ekstra strøm. Helt «en-pedal bil» blir den ikke, men det betyr mindre slitasje på bremser og litt flere kilometer.

Kjøreopplevelsen har alltid vært OK på Renault Zoe. Nå er den kvikkere, iallfall med den største motoren, og klarer seg like fint på svingete landevei som på motorveien. En Oslo-tur uten lading, iallfall på sommertid, burde la seg gjøre og oppleves både behagelig og ikke minst drivstoffbillig.

Konkurransen i elbilmarkedet blir stadig tøffere. Men Zoe har mange venner fra før av. Vi vil tro de gamle vennene fortsetter vennskapet og at nye kommer til.

Bagasjerom på ca. 340 liter er bra. I toppmodellen tar lydanlegget litt av plassen. Foto: Tor Mjaaland

Fakta

  • Bil: Renault Zoe Edition One
  • Pris: Fra 253.980. Prøvd bil: 308.980,-
  • Effekt motor: 135 hk
  • Batteri: 52 kWh
  • Forbruk: 17,2 kWh per 10 mil
  • Rekkevidde: 386 km (110 hk: 395 km)
  • 0–100 km/t: 9,5 sek
  • Toppfart: 140 km/t
  • Ladetid 11 kW: 6 timer
  • Lengde/bredde/høyde: 408/173/156 cm
  • Egenvekt: 1502 kg
  • Bagasjevolum: 338 l/1225 l

Kjøreegenskaper

Det finnes klart biler som har mer imponerende kjøreegenskaper enn nye Zoe. Men den er stillegående, passe kjapp og trives like godt på humpete og svingete landevei som på motorveien.

Design

Hørte nylig om en ihuga Leaf-eier som kjører første generasjon leaf og slo fast at han kjører verdens styggeste bil, men elsker den likevel. Heller ikke Zoe er noen skjønnhet utvendig, men veldig bra innvendig.

Økonomi

Konkurranse mellom elbiler til rundt 300.000 kroner er blitt stadig tøffere. Men med lang kjørelengde er det god økonomi å velge en Renaualt Zoe.

Pluss

Du får en bil med massevis av utstyr og lang kjørelengde. Zoe viser igjen fransk ingeniørkunst på høyt nivå.

Minus

Vanskelig å si at Zoe vil være en favoritt i en skjønnhetskonkurranse. Men det bobleformede karosseriet gir lav luftmotstand og øker kjørelengden. Ikke så veldig spennende kjøreegenskaper.

Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Prøvekjørt
  2. Renault Zoe
  3. Renault
  4. Bil
  5. Motor