Vi har prøve­kjørt Mazda CX-30: Denne bør løfte Mazda til gamle høyder

Mazda trenger sårt en bestselger. Mye tyder på at den er her. Og visker ut skillet mellom premiumbiler og de mer folkelige bilen. For her har Mazda truffet blink.

Publisert:

Slik ser den nye kompakt-suven fra Mazda, CX-30 ut. Her har de japanske designerne gjort en svært god jobb. Foto: Tor Mjaaland

  • Tor Mjaaland

Mazda CX-30 heter nykommeren og bør bli modellen som løfter den japanske bilprodusenten nærmere salgstallene de hadde her hjemme for noen år siden. De aller fleste er enige om at Mazda leverer gode biler, men i det sterkt endrede norske bilmarkedet med elbiler og ladbare høyt på ønskelisten, har Mazda vært litt på sidelinjen.

Heller ikke CX-30 har stikkontakt, men den har utrolig mye annet. Kompakt-suven blir utvilsomt en utfordrer for mange konkurrenter i dette sterkt voksende segmentet.

Bakfra er det mye likt med storebror CX-5. Foto: Tor Mjaaland

Og skal vi innom hva den kan by på, er stikkord som ytre og indre design, en nyskapende motor, massevis av utstyr og en hyggelig pris, næliggende å ty til.

Toppkarakter

Ja, vi fikk faktisk litt hakeslepp ved første øyekast. For her har de japanske designerne gjort en jobb som fortjener toppkarakter. Nye CX-30, som erstatter den mindre CX-3, er rett og slett en tøffing av en stilfull bil.

Sittekomforten er bra i nykommeren, beinplassen bak ikke voldsom stor. Men det gjelder også for de fleste konkurrentene i denne kompaktklassen. Foto: Tor Mjaaland

Innvendig preges det av kvalitet og ryddighet. Mazda har meldt at bilene deres skal opp i øverste divisjon, og det er CX-30 et godt eksempel på. Forsetene gir høy grad av sittekomfort, de ansvarlige for disse skal visstnok ha studert kroppstyper i mange land for å ende på den ideelle ergonomien.

Her fant vi oss kjapt til rette. Høy kvalitet er det på det innvendige, der Mazda åpenbart ønsker å viske ut skillet mellom premiumbiler og de mer folkelige utgavene. Foto: Tor Mjaaland

Nyskapende motor

Før vi drar på tur med bilen, må vi en tur ned i motorrommet. For her sitter det en nyskaping av en motor som Mazda hevder å være alene om i verden. Intensjonen har vært å kombinere det beste fra bensinmotorens gnisttenning og dieselmotorens kompresjonstenning. Den to liters bensinmotoren med hele 180 hk skal ha høy kompresjon og såkalt mager forbrenning. Noe som skal resultere i høyere effekt, redusert forbruk og utslipp. I tillegg er den en såkalt mildhybridutgave med et lite batteri som bidrar litt underveis.

Forskjellen fra en tradisjonell bensinmotor skal være at Skyactiv X-motoren, som den heter, forbrenner bensinen mer effektivt takket være såkalt kompresjonstenning.

Setene foran er av høy klasse med elektrisk justering av førersetet i modellen vi kjørte. Foto: Tor Mjaaland

Plenty av utstyr

Nok om motoren, vi nevnte også utstyret som et viktig stikkord for nykommeren. For her er det så utstyrstungt i utgangspunktet, også på rimeligste utgave Sky, at mange konkurrenter har grunn til å skamme seg litt når de tar betalt for utstyr som øker sikkerhet og komfort. Vi nevner navigasjon, ryggekamera, led front- og baklys, autobrems med fotgjengergjenkjenning, blindsonevarsler, trafikkskiltgjenkjenning, elektrisk bakluke, parkeringssensorer og head-up display. Går vi over til Cosmo, som ikke er så mye dyrere, finner vi også 360 graders kamera, autobrems ved kryssende trafikk bak, køassistent, tretthetsvarsler, elektrisk førersete, adaptive front og fjernlys og en god del mer. Sterkt!

Ryggekamera og 360 graders kamera trygger kjøringen i tillegg til mye annet sikkerhetsutstyr. Foto: Tor Mjaaland

Prisen

CX-30 har heller ingen grunn til å skjemmes over prisen. Med startpris på 323.500 kroner for forhjulsdrift og manuelt gir, til 423.500 for en firehjulsdrevet utgave av toppmodellen Cosmo, lar seg absolutt høre. Og med redusert utslipp og forbruk, bør CX-30 igjen bli attraktiv i det store leasingmarkedet.

Så var det kjøreturen, da. Endelig. Her er det komfort og lite støy som preger nykommeren. Veldig sportslig er den ikke, men 180-hesteren biter greit fra seg. At forbruket er oppgitt til hele 0,70 l/mil ved blandet kjøring på utgaven med firehjulsdrift, overrasker litt. Vi kjørte den på en blanding av bykjøring, E 39 vestover og tilbake Langenesveien på 0,63 l/mil. Riktignok med periodevis «mann med hatt»-kjøring på grunn av tett trafikk.

Bagasjevolum på 430 liter er blant det aller beste i denne klassen. Foto: Tor Mjaaland

Mazda lar vente på seg med elektrifisering selv om førstemann ut er vist og kommer til Norge i helelektrisk utgave neste år. Men så lenge de leverer biler som nye CX-30, har hverken produsent eller selgere grunn til å sutre. Faktisk bør de smile ganske bredt.

Fakta:

Bil: Mazda Cosmo AWD
Pris: Fra kr 323.500 (Sky forhjulsdrift)
Pris prøvd bil: 423.500
Motor: Sky X, 2,0 liter bensin mildhybrid
Effekt: 180 hk
Toppfart: 204 km/t
0–100 km/t: 9,2 sek
Forbruk: 0,70 l/mil (WLTP)/ 0,59(NEDC)
Utslipp CO2: 160 gram/km (WLTP)
Lengde/bredde/høyde: 4390/1790/1540 mm
Vekt: 1471 kg
Bagasjevolum: 430 l

Kjøreegenskaper

Veldig sporty er ikke nye CX-30. Her er det lagt mest vekt på komfort, lydisolasjon og en god kjøreopplevelse for fører og passasjerer.

Design

På dette området er det ofte mange meninger. Men her tror vi mange kan bli enige om at Mazda-ingeniørene har gjort en svært god jobb. Denne bilen er rett og slett flott!

Økonomi

Med startpris på rundt 320.000 kroner og en firehjulsdrevet toppmodell fullstappet med utstyr til 423.500, kommer nye CX-30 godt ut prismessig. Den nyskapende motoren bør gi redusert forbruk.

Pluss

Her er det mye som trekker opp. Vi nevner spennende, nyskapende motor, premium-look, masse utstyr og en fornuftig pris.

Minus

Ikke så mye å klage over her. Kanskje litt lite beinplass bak og noe høyere oppgitt forbruk enn vi hadde forventet på den nye motoren. Skal nevnes at vi brukte mindre enn oppgitt på vår prøvetur.

Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Prøvekjørt