Ladbar Rav4 skal gi Toyota et nytt løft

En av Norges største bilsuksesser kommer nå i ladbar utgave. Dermed tror Toyota på et solid løft for den populære suv-en Rav4. Plug in-utgaven prises åpenbart aggressivt.

Publisert: Publisert:

Nye ladbare Toyota Rav4 ble vist frem her på bilmessen i Los Angeles før jul. Europa får se bilen i Genéve i mars. Til Norge kommer den i tredje kvartal. Foto: Privat

  • Tor Mjaaland

– Vår nye Rav4 har vært en stor suksess i Norge i 2019 og ble den mest solgte hybridbilen i landet. Med en ny plug-in hybrid variant i utvalget har vi ambisjoner om å øke salget fra rundt 5000 enheter til over 6000 Rav4 i 2020, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Startprisen på bilen med utstyrsgrad Life er på 461.800 kroner. Da får du en rimelig stor suv med totalt over 300 hk som kjapt beveger seg fra stillestående til 100 km/t på litt over seks sekunder.

Det eneste vi ikke vet om ladbare Rav4 er bagasjevolumet. Tradisjonelt tar batteripakkene noe av denne plassen, men Toyota har tidligere sagt at her er det lite forskjell mellom den ordinære hybrid-utgaven og den nye ladbare, som allerede kan bestilles, men som ikke blir levert før i tredje kvartal.

Interiørbilde fra ladbare Toyota Rav4. En ny ni tommers multimediaskjerm finner du i alle utstyrsgradene fra Active og oppover. Foto: Toyota

Elektrisk rekkevidde

Minst like interessant er den elektriske rekkevidden. Med lovet kjørelengde på minst 60 kilometer får dagens storselger i det samme segmentet, Mitsubishi Outlander, en tøff utfordrer. Det betyr i realiteten at mesteparten av den daglige kjøringen kan skje på strøm, for de som er flinke ladere.

Ladbare Outlander slo Rav4 hårfint på fjorårets registreringsstatistikk. De endte på sterke 5. og 6. plasser på listen over de mest solgte bilmodellene i 2019.

Utstyrsmessig er det forskjeller mellom dagens hybrid-modell og den ladbare varianten. Eksempelvis får nykommeren strømuttak i bagasjerom, klimaanlegg som kan fjernstyres og forhåndsinnstilles, samt en forbedret multimedialøsning med blant annet Apple Car Play.

– I Norge er Plug-in hybrid gunstig avgiftsmessig. På tross av et større kostnader i produksjonen knyttet til batteriet er utstyrsjustert pris relativt lik dagens Rav4 hybrid takket være avgiftsfordelene, sier Olsen.

Tilhenger

Nye Rav4 Plug-in hybrid har maksimal effekt på 306 DIN hk/225kW, og vil kunne akselerere fra 0-100 km/t på 6.2 sekunder. I tillegg skriver Toyota i en pressemelding at målet er at bilen skal få klasseledende CO2-utslipp og drivstofføkonomi: Toyota har oppgitt foreløpige data for WLTP-standard som indikerer et CO2-utslipp på under 30 g/km.

Mulighet for tilhenger er viktig for mange norske bileiere. Med en oppgitt hengervekt på 1,5 tonn, burde de fleste være rimelig tilfreds også på den sektoren.

Mens rimeligste utgave starter på litt over 460.000 kroner, er toppmodellen Executive Bitone Panorama priset nesten 100.000 kroner høyere, 556.900 kroner.

Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Bil
  2. toyota