Elbil fra Lexus kommer først til Norge

Nå melder også Lexus seg på i den stadig tøffere elbilkonkurransen. Siste halvår i år kommer Lexus UX 300 e til Norge. Som vanlig står vi først i køen når elbiler lanseres.

Publisert: Publisert:

Elbilen Lexus 300 e er klar for Norge siste halvdel 2020. Foto: Lexus

  • Tor Mjaaland

Når Lexus snart leverer første bilen i sin globale elektrifiseringsstrategi, Lexus Electrified, kan vi nok forvente sedvanlig Lexus-kvalitet på bilen. Det loves en støysvak bil med gode kjøreegenskaper, noe vi er vant med fra Toyotas premium-merke.

Men UX 300 e sender neppe noen sjokk inn i resten av elbilverdenen med en rekkevidde på i overkant av 300 km, oppgitt etter WLTP-standarden. Med ladefart på 50 kW på hurtiglading, tar det nok nærmere timen å lade til 80–90 prosent batterikapasitet. Batteriet har en kapasitet på 54,3 kWh. Startprisen er oppgitt til 369.900 kroner.

Svært lik UX

Utvendige mål er som på hybridversjonen UX, og Lexus har beholdt design og det produsenten kaller de praktiske egenskapene til denne bilen.

Nye UX 300 e er en typisk kompakt-suv på 4,5 meter med bagasjerom på 357 liter. Ikke all verdens når det gjelder størrelse, men sikkert stort nok for de fleste behov i en bil som neppe blir nummer en bil i husstanden.

Som de fleste elbiler er også førstemann ut fra Lexus rimelig kjapp med 7,5 sekunder fra stillestående til 100 km/t. Toppfarten er oppgitt til 160 km/t, mer enn nok for norske forhold.

Prisen ikke klar

Ifølge en pressemelding fra Lexus er batteriene utstyrt med et varmestyringssystem som fungerer i lave og høye temperaturer. Påliteligheten skal også være økt ved hjelp av overvåkningssystemer som regulerer lading og forhindrer overlading.

Ved hjelp av Lexus Link-appen via en smarttelefon, kan sjåføren sjekke statusen til batteri og rekkevidde. Ladekontroll er også inkludert, som en timer som viser når bilen vil være fulladet og som kan brukes til å planlegge lading etter når bilen skal kjøres eller når strømprisene er lave. Appen lar også eieren fjernstyre klimaanlegget, skriver Lexus.

Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Bil