Hva er det som skiller miljøbilene fra standardmodellene? Vi har prøvekjørt åtte av dem (se faktaboks).

Ingen kan med sikkerhet si hvorfor blå er en innarbeidet betegnelse på grønne biler. Men sånn er det blitt og faktum er at de «blå» bilene i noen tilfeller er vel så miljøvennlige som hybridbilene, som går på strøm og bensin.

Tekno-inspirert

Dessuten har teknologien gjort dem mange tusen kroner billigere. Volkswagen kaller sine Blue-Motion, Hyundai har gitt dem betegnelsen bluedrive og på Mercedes-språket heter de enten blueTec eller Blue Efficiency, avhengig av modell.

Andre har valgt mer tekno-inspirerte betegnelser som ECOnetic (Ford), ClearTec (Mitsubishi), GreenLine (Skoda), DRIVe (Volvo), Eco-Motive (Seat) og Efficient Dynamics (BMW), for å nevne noen.

Les også:Test av VW Passat BlueMotion

Noe av det aller første du vil legge merke bak rattet i disse bilene, er at de ruller litt lettere enn du er vant til. Bilene har gjerne miljøvennlige dekk, i praksis dekk med litt høyere lufttrykk enn man er vant til (0,4 bar ekstra).

Sparer drivstoff

Lufttrykket i hjulene er ofte nøkkelen til å spare drivstoff, uansett hvilken biltype man kjører. Å sjekke lufttrykket i dekkene er noe av det mest lønnsomme du kan gjøre som bileier.

Én av fire bilister kjører med såpass lavt dekktrykk, at drivstofforbruket øker med ti prosent på grunn av økt rullemotstand.

I tillegg er selve hjullagrene i de «blå» bilene litt mer rullevennlige, pluss at utvekslingen i girene er noe høyere. Girutvekslingen betyr i praksis at motoren går saktere (lavere turtall) ut fra bilens hastighet.

Girvarsler

Dernest vil du fort oppdage en oppoverpil og en nedoverpil på dashbordet. De lyser for å gi deg et vink om når du bør gire opp eller ned.

Les også:Test av Volvo V70 DRIVe

Du vil fort erfare at girvarsleren er kjapp med å fortelle deg at du må få bilen i høygir fortere enn du er vant til.

Du må ikke bli overrasket over at du får beskjed om å legge inn annetgiret etter bare et par meter på første, for eksempel. Så snart du passerer 60-70 km/t vil den ha deg til å legge inn toppgiret, som i de fleste tilfeller er sjettegir.

Med spaken i sjettegir ruller bilen så lett, at det faktisk mange ganger er vanskelig å holde fartsgrensen på 80 km/t.

Miljøvennlig sjåfør

I første omgang kan kanskje girvarsleren virke litt forstyrrende. Men så snart du blir vant til å kaste et kjapt blikk på den, og følge anvisningen for når du bør gire, ja, så er du plutselig en mer miljøvennlig sjåfør i en bil om sjelden bruker over halvliteren på milen.

Et annet hjelpemiddel som gjør deg til en mer miljøskånsom sjåfør er start/stopp funksjonen. Dette systemet vil garantert forvirre deg litt, før du blir vant til det.

Les også:Test av Ford Fiesta ECOnetic

Systemet virker slik at motoren slår seg av automatisk når du setter bilen i fri, og slipper clutchen når bilen står helt stille, for eksempel når du stopper for rødt lys.

Reduserer luftmotstanden

Motoren starter igjen når du tråkker inn clutchen. Systemet virker kun når føreren har festet sikkerhetsbeltet, at motoren er varm og at du ikke har tilhenger koblet til bilen.

Omkring 20 prosent av det drivstoffet en gjennomsnittsbil bruker, går med til å overvinne luftmotstanden.

Ytterligere 20 prosent går med til å overvinne rullemotstanden på hjulene. For å minske luftmotstanden mest mulig ser de «blå» bilene litt annerledes ut enn standardbilene.

Eller rettere sagt, de har noe utstyr som standardbilene ikke har. Under støtfangeren er det på flere modeller montert en egen frontspoiler som reduserer luftmotstanden.

Les også:Test av Opel Insignia CDTI ecoFLEX

I noen tilfeller er hele grillen dekket til (VW Polo), og i mange tilfeller er frontlyktene mer pilformet. På de fleste er det også montert plastdeksler under bilen.

På noen modeller, blant annet Volvo, har man også skjerpet styringen og gjort den mer direkte og presis. Felles for alle er at motoroljen er hakket tynnere enn i standardbilene.

100.000 kroner billigere

De blå bilene kommer gunstigere ut av det i det nye norske avgiftssystemet. Bilene med denne teknologien er rett og slett noen tusenlapper billigere enn standardutgaven med samme motor.

Les også:Test av Mitsubishi Colt Cleartec

Prisforskjellen er normalt tre, fire tusenlapper. For BMW, Mercedes-Benz og ikke minst Volvo har teknologien gitt store prisutslag.

En Volvo XC70 som kostet 597.900 kroner ble over natten hele 108.000 kroner billigere med DRIVe teknologien.

Litt daffe

Det er vanskelig å finne minus ved nye biler som bruker mindre drivstoff, slipper ut mindre miljøgifter og som på toppen av det hele er blitt billigere.

Det eneste må være at modellene med de minste motorene (rundt 100 hk) kan virke litt daffe. Man får liksom ikke ståpels på ryggen når man gir jernet.