37.000 mer for samme ekstrautstyr

Navigasjon i en Audi A3 koster dobbelt så mye som i en Skoda Octavia fra samme konsern.

Biler i premiumklassen koster mer enn folkelige utgaver. Men visste du at også ekstrautstyret er priset mye høyere?

Å kjøpe ny bil er en komplisert prosess. Først skal du finne bilen som dekker behovene dine, så må du velge farge og krysse av for utstyret. Utvalget er stort, og det er også prisforskjellene.

Fabrikkmontert ekstrautstyr, som i praksis er likt, kan koste betydelig mer i én modell enn en annen.

Skoda mot Audi

«Vår» utstyrspakke koster 55.800 kroner til Skoda Octavia (til venstre). Velger du Audi A3 må du ut med ytterligere 37.000 for det samme utstyret Foto: Jan Harry Svendsen

Vi har sammenlignet en Audi A3 og en Skoda Octavia. Bilene deler mye teknologi, har de samme motorene og er begge bygget på den nye skalerbare MQB-plattformen fra Volkswagen. Likevel er prisforskjellene på utstyr store.I rettferdighetens navn skal det understrekes at utstyret ikke alltid er identisk. Blant annet er navigasjonssystemene i de to bilene ulike. Skoda bruker et system som de i stor grad deler med Volkswagen – mens Audi har et helt eget system.

Den praktiske bruksverdien kan imidlertid oppleves som ganske så lik for den jevne bilkjøper. Og de teknologiske ulikhetene er ikke hele forklaringen på de voldsomme prisforskjellene.

37.000 mer for samme utstyr

Nybilprisen på Skoda Octavia med en 1,6-liters TDI motor på 105 hestekrefter er 267.200 kroner, mens Audi-en med samme motor koster 310.500 kroner.

Så har vi spekket opp bilene med det samme utstyret. Hos Audi-en ender regningen for tilleggsutstyret på 92.850 kroner, mens utstyrspakken hos Skoda koster 55.800 kroner. Dermed ender Audien opp med en prislapp på 403.350 kroner mens man må legge 323.000 kroner på bordet for å kunne parkere en tilsvarende utstyrt Skoda i garasjen.

— Ikke bare å sammenligne

Det er viktig å sammenligne likt mot likt. Mange av våre kunder velger pakker som gir mer utstyr til en lavere pris, sier Marius Tegneby som er informasjonssjef for Audi i Norge. FOTO: Møller

Informasjonssjef Marius Tegneby hos Audi er kritisk til tallene. — Det er viktig å sammenligne epler og epler. Det gjør nødvendigvis ikke denne oversikten, sier Tegneby.

Han trekker blant annet frem at xenonlysene hos Audi inkluderer LED-kjørelys.

— Ingen av våre kunder velger xenonlys alene. De kjøper dette i en pakke, og da inngår også DAB-radio og lys- og regnsensor. Det samme gjelder navigasjon, hvor kundene også velger en pakke som koster mindre enn hva prisen for navigasjon er. I pakken er det foruten navigasjon, også avtagbart tilhengerfeste og tilkoblingsmuligheter for blant annet smarttelefoner, forteller Tegneby.

Men noe utstyr er likevel enkelt å sammenligne direkte. For eksempel metallic lakk. På en Octavia koster det 4800 kroner, mens Audi forlanger 8150 kroner.

Det samme med panorama glasstak. 10.000 kroner hos Skoda, 11.900 hos Audi. Også på sikkerhetssystemer som filskiftvarsler er prisforskjellene store – 7520 kroner hos Audi, 4000 hos konsernkameraten Skoda.

Tre ganger så dyrt

Det grelleste eksempelet er likevel såkalt «privacy glass», der rutene er tonet fra B-stolpen (altså fra vinduene i bakdørene) og bakover. Til Skoda Octavia koster det 1600 kroner mens du må ut med mer enn tre ganger så mye – 5000 kroner – om du vil ha dette på din Audi A3.

Audi tar seg bedre betalt for ekstrautstyr til A3, og Audi legger ikke skjul på at utstyret er priset inn etter konkurrentene.

Og slik fortsetter det: Tilhengerfeste til en Audi A3 Sportback koster 6880 kroner, et feste til Octavia har en pris på 5500 kroner.— Utstyret er priset inn mot konkurrenter, men det er altså ikke slik at prisen alltid vil være én til én – på samme måte som de tekniske løsningene på utstyret heller ikke er det. Design, materialer og kompatibilitet er også med på å forme enkelte prisforskjeller, sier Tegneby hos Audi.

Så sikker er elbilen din

BMW vs. BMW

I en kostbar bil er også utstyret mer kostbart enn hva det er i en rimeligere bil. Bildet viser interiøret i en svært velutstyrt BMW 3-serie. FOTO: Thomas Larsen

Men hva om vi sammenligner biler fra samme produsent?BMW 320d Touring og BMW 520d Touring er biler som plasserer seg fjellstøtt i premiumklassen. Begge har en firesylindret dieselmotor med 163 hestekrefter, men den større 5-serien er betydelig dyrere å kjøpe utstyr til.

5-serien har fordel av å ha xenonlys som standard mens du må betale 7850 kroner for det i 3-serien. Parkeringsvarmer koster 13.300 kroner til 5-serie, men kan ifølge OFV ikke leveres til 3-serie. Om vi kompenserer for dette, er likevel utstyrspakken til 5-serie 7650 kroner dyrere.

— Nivået på utstyrspriser har sammenheng med produksjonsvolum og markedsposisjonering av modellene. Samtidig vil prisen variere avhengig av modellens livssyklus, der nyere modeller kan ha mer avanserte versjoner av utstyr enn det eldre modeller har, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge.

Riktig er viktig

Å velge utstyr er ikke bare et spørsmål om å utstyre bilen med elektroniske bekvemmeligheter og duppeditter. Det kan også ha mye å si for hvor lett bilen blir å selge som brukt – og hvilken pris du får.

— Vår erfaring er at det til syvende og sist koster lite eller ingenting å gi en bil «riktig» utstyr. Det du betaler mer i innkjøp får du stort sett tilbake når du selger bilen. Sparsomt utstyrte modellvarianter er lite attraktive i bruktmarkedet, erkjenner markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan Norge.

LES OGSÅ:

Tesla-omsetningen til himmels i Norge i fjor

Så sikker er elbilen din