– Per i dag tror jeg de fleste er fornøyde, sier Helge Duus, styreformann i Ibiza boats, da vi møter han på Skandinavias største flytende båtutstilling, Båter i sjøen, ved Aker Brygge i Oslo.

Den åpnet på torsdag, og de aller fleste båtmerkene som forhandles i Norge er representert.

Duus sier salget de siste årene har tatt seg opp etter en skikkelig smell i kjølvannet av finanskrisen.

Han forteller at Ibiza gikk fra en omsetning på 104 millioner i 2006, til 20 millioner i 2012.

SUNT MED RYDDESJAU: Det elendige båtsalget etter finanskrisen røyket ut de useriøse aktørene, sier Helge Duus, styreformann i Ibiza Boats. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

– Det har tatt seg rolig opp de siste årene.Duus forteller at smellen ble ekstra stor den gangen fordi mange satt på store lagre med båter.

– Nå er det ingen som har det, markedet er sunt. Det som er viktig, er å følge med. Båtmarkedet er på ingen måte statisk.

Han mener også at det på mange måte var bra for båtbransjen at mange bukket under i årene etter 2007. Moderne båter blir stadig mer avanserte, men fortsatt er det mye du kan gjøre selv:

Ryddesjau

– Det ble en fantastisk ryddesjau i bransjen. De useriøse forsvant, og nå sitter vi igjen med veldig gode forhandlere og seriøse folk. Nå er det mer slik at jakka passer på kroppen. Nå jobbes det fornuftig.

GAMMEL KJENNING: For et par år siden børstet Windy støv av Draco-navnet igjen, etter produksjonen stoppet i 2002. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

På en annen pir finner vi Jørgen Haga, daglig leder i Aaby Marine, som forhandler Windy. Han forteller at Windy gikk på en solid nedtur da markedet falt sammen.– Windy omsatte for 110 millioner i 2007, som var blitt til 12 millioner i 2010. Det sier litt om hvordan det slo.

FLYTENDE UTSTILLING: I år er det 270 forskjellige båter som ligger til kai under Båter i sjøen. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Han mener Windy klarte seg fordi eieren, Trygve Hegnar, turte å holde på driften.

– Windy har en sterk eier som har sittet gjennom krisen, og som lot fabrikken investere i nye modeller.

Han trekker også frem problemet med overproduksjon på 2000-tallet.

– Det var rett og slett altfor mange båter til salgs. Men erfaringsmessig går det opp og ned, det var det samme på 80-tallet. Det har gjerne vært syv gode, etterfulgt av syv dårlige år, det er nesten så en blir religiøs.

VAR FOR MANGE BÅTER: Starten på 2000-tallet var preget av overproduksjon, mener Jørgen Haga. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Båtmarkedet våknet skikkelig opp igjen i 2014, og har siden det vist jevn vekst. De dårlige årene har også gjort at det er få nesten nye båter i markedet, hvilket både hjelper salget av helt nye båter og nyere bruktbåter.

Stup i omsetning

– I 2014 omsatte Windy for 30 millioner, i fjor for 50 millioner. Den sunne veksten har fortsatt i år, og høsten så langt har også vært god.

Haga sier Windy leverer rundt 80 båter i år, hvor rundt 70 prosent går til eksport.

Windy lager båter fra 26 til 53 fot.

– Våre viktigste båter er de som er rundt 30 fot, weekendbåter som koster rundt 2 millioner kroner.

VANT TIL SVINGNINGER: Oda Lotte Heitmann er vant opp- og nedturer i båtmarkedet. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Oda Lotte Heitmann i Heitmann marine sier at de så langt i år ligger 20 prosent under fjoråret. De har solgt franske Jeanneau seil— og motorbåter i 35 år.– Det er litt vanskelig å se hvorfor vi leverte færre i år, men ting har vært litt mer imot oss i år, da særlig den svake norske krona. Men i alle de årene vi har holdt på, har det vært mange oppturer og nedturer, samtidig er seilbåtmarkedet lite.

Ibiza Boats er en av få produsenter som fortsatt lager sine båter i Norge, og styreformann Duus mener at kundene på typiske hyttebåter /dagsturbåter, slike som de lager, bør tenke på hvor de er designet.

– Det er bare i Norge, på vestkysten i Sverige og i Kroatia at man har skjærgård. Her brukes båtene på en annen måte enn de som kommer på henger og settes ut i en innsjø i USA. Vi er også omtrent de eneste som legger til med baugen først. I andre land bakker man inn til brygga. Er ikke båten laget for ombordstigning i baugen, er det fort gjort å havne i sjøen når det mangler rekkverk og flatene er glatte.

: Dette er kjøper