Den massive SUVen Range Rover har i løpet av 42 år vokst seg stor og tykk. Fjerde generasjon ble derfor sendt på en kraftig slankekur allerede før fødselen.
Firehjulstrekkeren er straks klar i 2013-utgave, og en omfattende slankekur har gjort bilen hele 420 kilo lettere.
Med teknologi fra Jaguar blir nye Range Rover verdens første SUV der både chassis og karosseri helt og holdent er i aluminium.
Kostbar, men salgbar
Høy vekt og store motorer gjør Range Rover til en kostbar bil i Norge. Bilen er stort sett uforandret siden 2002, da tredje generasjon så dagens lys. Likevel er det solgt 36 nye Range Rovere hittil i år, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Fjerde generasjon blir både lettere, får lavere luftmotstand og mindre drivstofforbruk med nye og mindre diesel— og bensinmotorer. Hybriddrift skal også være aktuelt, skriver Auto Motor& Sport.
Men for den som foretrekker de største motorene vil det fortsatt være muskuløse alternativer. Noen ren miljøbil blir Range Rover aldri.
Intet designsjokk
Range Rover er konservative i utviklingen av designet, og en 42 år gammel modell har fortsatt klare likhetstrekk med dagens design fra 2002. Heller ikke det nye designet, signert Gerry McGovern, vil støte morgenteen ut av koppen til rike britiske storbønder.
Bilen har fått en mer aerodynamisk front for å redusere drivstofforbruket, og lyktene både foran og bak er mer integrert i karosseriet. Tilsvarende detaljer finnes på den nylanserte lillebroren Range Rover Evoque.
Nye Range Rover skal produseres på britisk vis i en ny avdeling på fabrikken utenfor Birmingham.