Dødt løp i premium-klassen på Hovden el-Tour

– Elgen i Setesdal lever minst like godt som før, sa I-Pace-sjåfør Svenn-Anthon etter at tre elbiler med til sammen over 1200 hestekrefter hadde cruiset utslippsfritt «Hovden el-Tour».

Publisert:

Tre fornøyde elbilsjåfører foran elbilene Mercedes EQC, Audi e-tron og Jaguar I-Pace. De tre testkjørerne er fra venstre markeds og salgssjef hos Gumpens Auto Øst, Ole Jakob Stranden, salgskonsulent Fredrik Løkke, Bertel O. Steen og salgssjef Svenn-Anthon Wiik, British Cars. Foto: Tor Mjaaland

  • Tor Mjaaland

Tre premium elbiler fikk i oppdrag å dokumentere hvordan en førvintertur Kristiansand-Hovden og tilbake igjen arter seg. De tre var nevnte Jaguar I-Pace med salgssjef Svenn-Anthon Wiik bak rattet, Mercedes EQC med salgskonsulent Fredrik Løkke som sjåfør og Audi e-tron der salgs- og markedssjef Ole Jakob Stranden holdt tømmene.

At vakre Setesdal i senhøstfarger og lett dryss av vinterpynt ikke fikk et milligram mer O2-utslipp etter bilturen, er noe de tre elbilselgerne er trygge på blir stadig viktigere. Samtidig måtte de innrømme at de var litt spente på konkurransen dem imellom. Spørsmålet om det blir en klar vinner på forbruk og rekkevidde, lå og lurte allerede under overflaten ved starten fra Color Line-kaia på morgenkvisten.

Mercedes EQC, Audi e-tron og Jaguar I-Pace med rundt 400 elektriske hestekrefter hver er vel fremme på Hovden. Foto: Tor Mjaaland

Klar til start i Hovden el-Tour. Tre biler og tre menn. Fra venstre Fredrik Løkke med Mercedes EQC, Ole Jakob Stranden, Audi e-tron og Svenn-Anthon Wiik, Jaguar I-Pace. Foto: Tor Mjaaland

Ingen tapere

Da iler vi til med dommen og slår fast at her ble det ingen tapere, snarere tre vinnere. Forbruket var marginalt forskjellig, kanskje med Mercedes EQC noen millimeter foran. Fra hav til hei, fra et par meter over havflaten til rundt 900 meters høyde, med en god del ekstra høydemeter i tillegg opp til Stemmen og over Sandripheia, lå forbruket på oppturen på rundt 23 kWh per 100 kilometer. Slett ikke galt i kuldegrader og en solid porsjon oppoverbakke.

Dette er biler som alle har en oppgitt WLTP-rekkevidde på over 400 kilometer, noe som ikke er mulig å nå på vinterdekk og kuldegrader. Hadde det i tillegg vært snø- og slapseføre, hadde forbruket økt ytterligere.

De måtte jo tøffe seg litt i bakken, de tre elbilene. Audi e-tron fulgt av Mercedes EQC og Jaguar I-Pace. Foto: Tor Mjaaland

Ladetid: En viltburger

– Hovden el-Tour viser at dette er biler som egner seg ypperlig også for vinterutflukter til for eksempel Hovden, slår Audi-mannen fra Gumpens Auto Øst, Ole Jakob Stranden fast. Alle de tre elbilene tar skiboks og har mulighet for tilhenger.

At det må lades underveis for å komme tilbake til byen, ble tidlig klart.

– Men det er jo få som reiser til Hovden for å dra tilbake umiddelbart. Det måtte i så fall være om de hadde glemt nøkkelen til hytta, mener Fredrik fra Bertel O. Steen.

Og ladestansen trenger absolutt ikke bli lang. Bilene hadde mellom 35 og 40 prosent batterikapasitet da de ankom Hovden sentrum. Etter en kjapp viltburger på Furumo kafé, den kan forresten anbefales, var det mer enn nok tilbaketurstrøm på de tre bilene.

«Noe galt her», konstaterer Ole Jakob Stranden. Foto: Tor Mjaaland

Fungerte ikke

Forresten, så var Audi-sjefen litt uheldig. En av tre 50 kW-ladere fungerte ikke, og for ikke å forsinke elbilbanden, ble det ikke så mange ferske kilowatt på e-tron-batteriene. Det løste han elegant med ti minutter lading på Evje der vi alle oppsummerte at det hadde det vært en usedvanlig fin elbiltur.

Ladeforholdene i Setesdal er nå så gode at ordet rekkeviddeangst ikke sto på dagsorden overhodet. Det har selvsagt å gjøre med at det denne gang dreide seg om tre premiumbiler i med solide batterier om bord. Men med lademuligheter på Hægeland, Evje, Bygland, Rysstad, Valle, Bykle og Hovden – kanskje har vi også glemt en lader eller to – skal det godt gjøres å kjøre seg tom.

Fredrik Løkke konstaterer en knepen Mercedes-seier før lading på Hovden. Foto: Tor Mjaaland

for strøm.

For svært mange Hovden-farere vil det være nærliggende og besparende å lade ved hytteveggen. Da har du drivstoffkostnader på rundt 150 kroner tur-retur Kristiansand-Hovden. Og sparer flere hundrelapper sammenlignet med fossil bil.

Skal du hurtiglade på Hovden, smiler du nok litt mer om du kjører Tesla. 12 Tesla-hurtigladere slår knockout når det gjelder kvantitet på de tre 50 kW-ladepunktene fra Fortum (hvorav en var ute av drift)

Bilene måtte selvsagt vaskes før fotografering. Her er Svenn-Anthon Wiik i virksomhet. Foto: Tor Mjaaland

drift).

Spretter forbi

At de tre bilselgerne har mye godt å si om elbiler, både egen og hverandres, har vel allerede gått tydelig fram. Salgssjefen hos British Cars, Svenn-Anthon Wiik, blir nesten lyrisk når han beskriver den øredøvende stillheten og kjøreopplevelsen i en godt isolert elbil der du formelig spretter forbi et par lastebiler som lå litt for langt under fartsgrensen. Med begrenset antall muligheter for forbikjøringer, er 0–100 km/t på mellom fire og fem sekunder en ekstra

– Og glem ikke at bare en av disse tre er kåret til Årets bil i verden, legger Wiik ubeskjedent til.

Mercedes-Løkke velger ikke å svare på den utfordringen. Kanskje for familiesamholdets skyld? Svenn-Anthon er nemlig onkelen hans.

Ny og gammel tid møtes i Bykle. Foto: Tor Mjaaland

Hva sier så de tre konkurrentene om at det så å si ble dødt løp på forbruk og rekkevidde?

Kjappeste kommentar kom fra Audi-Stranden:

– Om Mercen brukte litt mindre enn Audien oppover, så er jeg hellig overbevist om at ingen slår meg på regenerering! Gleder meg til nedturen!

Dette er bilene som deltok

Bilmerke: Mercedes EQC

  • Pris: 616.900 kroner
  • Rekkevidde: 417 km (WLTP)
  • Batterikapasitet: 80 kWh
  • Hurtiglading: 110 kW
  • Hestekrefter: 408 hk

Bilmerke: Jaguar I-Pace, Nordic Edition

  • Pris: 659.900 kroner (fra 649.900)
  • Rekkevidde: 470 km (WLTP)
  • Batterikapasitet: 90 kWh
  • Hurtiglading: 100 kW
  • Hestekrefter: 400 hk

Bilmerke: Audi e-tron 55

  • Pris: 666.800 kroner
  • Rekkevidde: 415 km (WLTP)
  • Batterikapasitet: 95 kWh
  • Hurtiglading: 150 kW
  • Hestekrefter 408 hk

Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Bil
  2. Hovden
  3. rekkevidde
  4. Elbil