Harald (79) gråt en skvett da han fikk Norges første Tesla Model X

I mai 2013 bestilte Harald Kr. Pedersen sin Tesla-bil nummer tre. I går fikk han endelig ha hendene på rattet.

Publisert:

- Det er helt surrealistisk, sier 79åringen. Foto: Terje Svaan

  • Camilla Kilnes
Denne artikkelen er over fire år gammel

79 år gamle Harald Pedersen viser frem det synlige beviset fra Tesla Norge hvor det står at han er første eier av Tesla Model X i Norge. Han hentet den i tolvtida fra butikken på Lade i Trondheim, skriver adressa.no.

— Det var kongelig mottagelse. Rød løper, roser og bløtkake. Jeg mistet pusten og gråt en skvett av mottagelsen. Alle sto og applauderte da jeg kom inn. Det ble for mye for meg, sier han til avisen.

Gjør du det?

Les også

Er det greit å kjøre bil barbent eller med sandaler?

Måkevinger og autopilot

FORMELT. Dette er beviset på at 79-åringen var den første som fikk Tesla Model X i Norge.FOTO: TERJE SVAAN Foto: Terje Svaan

Onsdag kveld var det seks andre i Norge som fikk utlevert sin Model X. Ventetiden på om lag tre år har nok føltes lang for mange. Men i går

Les også

var det syv Tesla-eiere som kunne juble over

at bilen endelig var klar.— Når jeg skal ha igjen dørene, så trykker jeg inn pedalen, sier Pedersen stolt. De to måkevingedørene glir lydløst ned.

— Nå legger jeg inn autopiloten. Nå kjører jeg uten hender på rattet. Kommer jeg inn mot en rundkjøring så bremser den for meg, sier Pedersen og peker med begge hender.

— Det er helt surrealistisk.

Tre norske Tesla-eiere som klaget på for liten ytelse, har fått medhold i Forbrukertvistutvalget:

— Folk stimlet seg rundt den

Pensjonisten innrømmer at han kjører ikke så mye, men synes det er godt å kjøre en så lettkjørt bil.

— Jeg er ikke noe glad i å kjøre langt. Jeg kjører til og fra kafeen da. Da jeg kom med den i dag så stimlet folk seg rundt den. De ser at det er noe spesielt, sier han.

Han viser frem skjermen hvor man finner absolutt alle innstillingene og bruksanvisningen. Den eneste knappen på dashbordet er en nødknapp og en knapp til hanskerommet.

— Er dere klare for takeoff? Nå går det fort. Tør dere å sitte på, spør Pedersen, og får bilen til å akselerere bortover E6 så journalisten blir limt inntil setet.

KAN KJØRES UTEN Å HOLDE PÅ RATTET. Harald Kr. Pedersen har kjøpt sin tredje Tesla. Foto: Terje Svaan

  • Det har blitt billigere å eie en bil!
Les også

Bilkostnadene synker: Sjekk regnestykker he

r

Håper bilen skal fungere som en damemagnet

Han kjøpte en bunke aksjer i Tesla da han kjøpte sin første Tesla. Han er overbevist om at det er en god investering.

tesla-eier2.jpg Foto: Terje Svaan

Den nye bilen har fått navnet Røde rubin, og Pedersen håper at bilen skal kunne fungere som en damemagnet.

— Den er oppkalt etter Agnar Mykle. Jeg tror damene vil like den, sier 79-åringen. Han innrømmer at han måtte utvide garasjen for å få plass til den nye bilen.

- Hvorfor skal folk velge elbil?

— Det er fremtiden. Det er gratis internett i bilen, det er gratis å kjøre. Det blir snart slutt på drivstoffbiler, sier han.

Vi testet bilen da den ble presentert i Norge tidligere i juni:

Les også

Tesla Model X presentert i Norge

Kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge vil ikke opplyse hvor mange som står på venteliste.

— Det var stor stas å kunne levere ut de første bilene onsdag kveld, og tilbakemeldingen fra samtlige er at Model X var verdt å vente på. Nå gleder vi oss til å levere ut enda flere i månedene som kommer, og bestiller du i dag får du den innen året er omme, sier han.

Fan av Tesla? Sjekk ut disse sakene:

Les også

Tesla viser frem billigbil

Les også

Nå kommer Teslas viktigste bil

Og mer om elbil:

Les også

Krav om p-plasser til elbiler

Les også

Volvo ønsker standardisert lading

Les også

Teslas SUV har fått norske priser

Les også

Elbilsalget flater ut

Har Tesla Model 3 det som skal til?

Og sjekk hvordan det gikk da vi testet Teslaen som kjører selv:

Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Bilnyheter
  2. Forbrukerrettigheter
  3. Tesla