Solgte 32 VW ID.3 første dagen

En ny æra har startet hos Volkswagen. Første elektriske bil bygget fra grunnen er underveis. Første dagen solgte Gumpen 32 av VW ID.3.

Publisert:

Ivrige salgsfolk hos Gumpens Auto Vest gleder seg til at første ID.3 dukker opp. I mellomtida smiler de bredt bak pappmodellen og med e-Golf-bakenden som forteller at denne er på vei ut. Fra venstre Arthur Hansen, Dag Rune Simonsen, Even Myhrstad og Morten Sogn. Foto: Tor Mjaaland

  • Tor Mjaaland

Glem elektriske Golf som har vært en bestselger i Norge gjennom mange år og passert 42.000 solgte biler til det overopphetede norske elbilmarkedet siden den ble lansert i 2014. Nå er det ID-serien som skal løfte Volkswagen videre i den elektriske bilverdenen der andre land er nødt til å følge i Norges fotspor.

– Vi regner med å selge et par hundre ID.3 i 2020, sier markedssjef Morten Sogn hos Gumpens Auto Vest. Det ber kunder på reservasjonslista som kommer først til mølla og får bilene levert fra høsten av.

Norge på topp

– Klart at vi har vært spent å tilslaget fra de som har reservert nye ID.3. Konkurransen i elbilmarkedet er blitt knalltøff med mange konkurrenter. Derfor er det utrolig gøy å sette ny salgsrekord første dagen, sier Sogn som forteller at det i år skal produseres totalt 30.000 Volkswagen ID.3 ved den nye fabrikken i Zwickau.

En lettere kamuflert utgave av Volkswagen ID.3 som snart ruller ut på norske veier. Foto: Volkswagen


– Da er det ganske spesielt at Norge har fått tildelt en tredel av årets produksjon, sier Sogn og peker på at det forteller det meste om vår posisjon i den elektriske bilverdenen.

ID.3 er på mange måter en blanding mellom Golf og Passat. Utvendige mål er som Golf, innvendig er kupeen i Passat-størrelse. Den får en «voksen» kjørelengde på 420 kilometer og prises fra rundt 350.000 kroner til ca 100.000 mer for den mest påkostede versjonen.

Høy ladefart

– For de fleste er kanskje ladehastigheten enda viktigere enn rekkevidden. Nye ID.3 lader nesten 300 kilometer på halvtimen. Det er omtrent dobbel ladehastighet i forhold til mange konkurrenter og noe jeg tror mange verdsetter, sier salgssjefen som forklarer rask ladefart med varmepumpe som både varmer og kjøler batteriene. Nedkjølte batterier lades raskere enn opphetede batterier, forklarer markedssjefen som bebuder flere elektriske biler i ID-serien i tida framover.

Nestemann ut i serien av elektriske biler fra den tyske giganten er ID.4. Det er en bil i suv-klassen med mulighet for firehjulstrekk og hengerfeste.

– Den kommer mot slutten av året og treffer utvilsomt det norske markedet svært godt, mener Moren Sogn. Deretter er det antagelig ID-Buzz som dukker opp, på mange måter den elektriske oppfølgeren av den klassiske Folkevogn-bussen som ble lansert i 1950 med 1,2 liters motor og 25 hk til disposisjon.

Litt vemodig

Spesielt med ID-serien er de lange seriviceintervallene. Det er ingen kilometergrense for service, bilen skal inn hvert annet år til kontroll.

– Det sier mye om Volkswagens tiltro til ID.3 og søsknene som etter hvert følger, sier Morten Sogn som ser frem til å levere første bilen om ikke mange månedene. Og som synes det er litt vemodig at en høyt elsket e-Golf forsvinner fra markedet.

Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Bil