Vi har prøvekjørt BMW 320 xDrive Touring : Scorer høyt blant stasjonsvognene

En kjøremaskin som er blitt større, stillere og vakrere. Nye BMW 3-serie Touring er blitt en fullblods familiebil med moderne dieselmotorer det er umulig ikke å bli glad i.

Publisert: Publisert:

BMW 320 xDrive Touring er blitt en god del større enn forrige utgave. Nå er det familiebilstørrelse over stasjonsvognen. Foto: Tor Mjaaland

  • Tor Mjaaland

KRISTIANSAND: Sedanen kom for et lite år siden i ny og større utgave, og fikk mange godord fra alle som mener å ha greie på slike. Men sedaner har ikke topp prioritet blant norske bilkjøpere ser vi av registreringsstatistikkene.

Stasjonsvogner har derimot nordmenn elsket i mange år, aller helst med solide dieselmotorer. Også på dette feltet har ting endret seg etter at suv-er og elbiler har flommet ut på norske veier.

Vi tror tiden er inne til å minne folk om hva de går glipp av dersom de ikke vurderer stasjonsvogner som nye BMW 3-serie Touring når nybilkjøp er nært forestående. Vi kjørte utgaven med en ny 190 hk dieselmotor, fullspekket av all slags utstyr, og kom tilbake med et smil om munnen.

Siste nytt av digital cockpit fra BMW er på plass i bilen der dashbordet både er oversiktlig og delikat. Foto: Tor Mjaaland

På det beste

For her viser tysk ingeniørkunst seg på det aller beste. Ja, noen har hevdet at nye 3-serien er det beste, innenfor normale priser, BMW noensinne har levert. Helt normal var riktignok ikke prisen på vår prøvebil med laserlys og alle slags tenkelige utstyrspakker. Da er prislappen på nærmere 800.000 kroner. Men med startpris på litt over en halv million kroner, ligger BMW 320d xDrive Touring innenfor et akseptabelt prisnivå. Målt i forhold til hva du får for pengene.

At bilen er blitt lengre og bredere har gitt økt plass til baksetepassasjerene. Foto: Tor Mjaaland

Går vi litt tilbake i tid, betraktet vi 3-serien som bilen for unge menn og unge par uten barnevogn. Nå er den igjen økt i størrelse i alle retninger med dertil bedre med plass i kupeen og et bagasjerom på rundt 500 liter. Den er på størrelse med 5-serien, som alltid har blitt betraktet som en storbil, på slutten av 90-tallet.

Viser seg frem

Også utseendet har blitt forbedret, mener vi. Vi kjenner igjen linjene fra sedan-utgaven, noe som har gitt også stasjonsvognen et mer personlig preg og stil enn tidligere litt mer anonyme utgaver.

Den markante fronten med en kraftig nyregrill finner du også på nye BMW 320 Touring. Foto: Tor Mjaaland

Men det er på kjøreturen nye 3-serie Touring, det siste BMWs fine ord for stasjonsvogn, virkelig viser seg frem. Bedre isolasjon har dempet støy fra vei og motor til et behagelig nivå. Etter vår mening er dette en ideell langturbil du kan sitte lenge bak rattet i uten å gå lei og helst vil parkere så raskt som mulig. Med firehjulsdriften til BMW, kalt xDrive, har du samtidig noe av det beste på markedet når det gjelder drift på alle fire hjulene.

Bakfra er det kanskje ikke så lett å se at det dreier seg om en helt ny bil. Foto: Tor Mjaaland

190-hesteren

I utgaven vi lånte var det nye kjørestøttesystemer som bidrar til det vi kaller autonom kjøring. Men her foretrakk vi faktisk å slå av disse og kjørte på gamlemåten. For dette er en bil du liker å ha egenkontroll over og som responderer slik du håper på, men ikke alltid opplever.

En støttefunksjon applauderer vi for: Nemlig at bilen husker de siste 50 meterne den har kjørt og rygger på egen hånd tilbake og ut av trange posisjoner. Det fungerer utmerket.

Også baksetefolket har mulighet til å velge temperatur og kople seg opp til nettet. Foto: Tor Mjaaland

Vi kjørte minste motoren, en to liters diesel med lave utslipp og add blue-systemet og med effekt på 190 hk. Etter vår mening er denne motoren mer enn tilstrekkelig selv om 330-utgaven med 265 hester sikkert er hakket morsommere. Under halvliteren på mila på blandet kjøring og litt over sju sekunder fra du står stille til du runder 100 km/t er mer enn sprekt nok for oss. Med dertil hørende god kjøreøkonomi.

Video-opptak

Som vanlig hos BMW er sitte- og kjørekomfort for fører bra. Foto: Tor Mjaaland

Det heldigitale instrumentpanelet «Live Cockpit Professional» og det nye infotainmentsystemet er på plass også i denne utgaven. Med diverse nye funksjoner. «Drive Recorder», bruker for eksempel kameraene i bilens ulike førerassistansesystemer til videoopptak av bilens omgivelser. Skjer det et uhell, lagres de siste 20 og de neste 20 sekundene automatisk.

I vår prøvebil var det et gigantisk glasstak. Foto: Tor Mjaaland

Etter noen timer i bilen er det fristende å si at 3-serie Touring er vår favorittstasjonsvogn. De skal uansett vise seg godt frem, de som skal slå ut denne. Og kjøper du ikke dieselutgaven nå, kan den ladbare versjonen som kommer til sommeren utvilsomt bli en populær norgesbil. Ikke minst på grunn av hyggelige avgifter. Dessverre får ikke den firehjulsdrift.

Fakta

Bil: BMW 320 xDrive Touring
Pris: Fra 522.300,-. Pris prøvd bil: 797.200,-
Motor: 1995 ccm diesel m/add blue
Effekt: 190 hk
Dreiemoment: 400 Nm
Toppfart: 225 km/t
0–100 km/t: 7,4 sek.
Forbruk blandet: 0,46 l/mil
Utslipp CO2: 121 gram/km
Lengde/bredde/høyde: 471/183/144 cm
Bagasjevolum: 500 l/1550 l
Vekt: 1640 kg

Kjøreegenskaper

Mange bruker ordet «kjøremaskin» om ulike BMW-modeller. Her er det komfort, fremkommelighet og akkurat passe med krefter.

Design

Aldri snakk om revolusjon når BMW skal designe en ny bil. Vi synes likevel at nykommeren er klart stiligere enn forrige utgave.

Økonomi

Prøvebilen fullastet med utstyr er selvsagt alt for dyr for de fleste. Men basismodellen koster litt over 500.000 kroner, og det er ikke så galt. Billig i drift.

Pluss

Mye trekker opp på denne bilen. Glimrende kjøreegenskaper, veldig høy komfort kombinert med følelsen av at dette er en bil som vil holde lenge.

Minus

Alt ekstrautstyret koster mye, derfor blir prøvemodellen kostbar. Ellers lite å sutre over på bilen som må være blant de beste innen stasjonsvognsegmentet.

Publisert: