Nye Kuga som ladbare hybrid

Ford har slitt med synkende salgstall i Norge de siste årene. Nå er det mye spennende på vei, og allerede om få dager dukker nye Ford Kuga opp på Sørlandet.

Publisert: Publisert:

Dette er Vignale-utgaven, den mest påkostede, av den ladbare utgaven av Ford Kuga. Foto: Stuart G. W. Price, Ford.

Foto: Stuart G. W. Price, Ford.

  • Tor Mjaaland

Den store elbilen Ford Mustang Mac-E har vært på visningsrunde i Norge. Mange har vist interesse for denne som helt sikkert vil løfte salgstallene for Ford til nye høyder.

Men den kan få god hjelp av suv-en Kuga som endelig kommer i helt ny utgave. Kuga solgte bra de første årene den var på banen og er fortsatt Fords bestselger i suv-markedet i Europa. Men konkurransen i dette markedet er knallhard, ikke minst fra ladbare utgaver.

Det har åpenbart Ford tatt konsekvensen av. I en fersk pressemelding fra Ford opplyses det at Kuga nå kommer både som lett hybrid, ladbar hybrid og fullhybrid til høsten uten lading. I tillegg får vi en dieselutgave med 190 hk og firehjulstrekk, en utgave sikkert mange norske bilkjøpere vil se nærmere på.

Nye Kuga har opp til 645 liter bagasjerom når baksetene er i fremste posisjon. Foto: Stuart G. W. Price, Ford

Blitt større

Minst like viktig er det at Kuga har vokst i alle retninger. For mange var «gamle» Kuga litt i minste laget, både med hensyn til passasjerplass og bagasjevolum.

Nye Kuga er 44 mm bredere og 89 mm lengre enn den utgående modellen. Akselavstanden har også økt med 20 mm. På innsiden har det gitt bredere plass i både skulder- og hoftehøyde for passasjerene både bak og foran.

Hele den bakre seteradene kan skyves frem og tilbake slik at du selv kan prioritere hvor det er viktigst med best plass. Ved å skyve setene til fremste posisjon får du et bagasjerom på hele 645 liter. Oppvarmede seter er for første gang også tilgjengelig for baksetepassasjerene.

Elektrisk drift

– Nye Ford Kuga er utviklet for å kunne tilby kundene et mangfold av drivlinjer, klasseledende plass, det siste innen avanserte teknologier og med den ladbare hybridvarianten muligheten til å gjøre unna det aller meste av hverdagskjøringen på ren elektrisk drift, uttaler administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg i pressemeldingen.

Nye Kuga fås både som en ladbar hybrid med 225 HK og en elektrisk rekkevidde på opptil 56 km, en mild hybrid-variant med 150 HK og en 190 HK sterk EcoBlue dieselmotor med firehjulstrekk. Til høsten kommer også en hybridversjon med firehjulstrekk og 204 HK.

Fra 400.000 kroner

Ford-direktøren opplyser at elektrisk rekkevidde på den ladbare utgaven vil være opptil 56 km ved kombinert kjøring og 68 km ved bykjøring.

– Det betyr at de aller fleste kan kjøre denne helelektrisk med nullutslipp i hverdagen, uttaler Fords administrerende direktør i pressemeldingen.

Prismessig starter rimeligste ladbare utgave på rundt 400.000 kroner. Det må sies å være bra sett i forhold til konkurrentene. Dessverre kommer ikke denne med firehjulstrekk. Skal du ha utgaven med en dieselmotor på 190 hk og 4X4, må du opp ca 100.000 kroner.

Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.